‘We wil­len zelf onze grond­stof­fen brou­wen’

Vic Swerts (77), ei­ge­naar en sterk­hou­der van Soud­al, de fa­mi­li­a­le pro­du­cent van PU-iso­la­tie­schuim en mas­tie­ken, houdt niet van stil­zit­ten. Om de winst­mar­ge op te krik­ken werkt hij aan een eigen che­mie­fa­briek. Al­leen voet­bal­club Wes­ter­lo werd een grote ont­goo­che­ling.

Vic Swerts trapt het rem­pe­daal van zijn Tesla ste­vig in en houdt halt vlak voor de poort van een splin­ter­nieuw ma­ga­zijn van 15.500 vier­kan­te meter. ‘Eens kij­ken hoe het staat met de voor­be­rei­din­gen’, zegt hij ter­wijl hij door de im­men­se, lege hal schrijdt, met CEO Dirk Coo­r­evits in zijn kiel­zog. De hal oogt in­druk­wek­kend, nu er nog geen rek­ken staan, laat staan pal­let­ten vol si­li­co­nen, PU-schuim en lijm.

De ‘voor­be­rei­din­gen’ slaan op het grote ga­la­feest dat Vic Swerts, zoon van een Kem­pi­sche ho­ve­nier en krui­de­nie­ruit­baat­ster, én sinds 2014 baron, hier dit week­end or­ga­ni­seert voor 1.200 per­so­neels­le­den. ‘Er komen ook een 80-tal ma­na­gers en hun part­ners van onze fi­li­a­len van over heel de we­reld. En we paren het nut­ti­ge aan het aan­ge­na­me, met een stra­te­gi­sche mee­ting.’

Om de neu­zen in de­zelf­de rich­ting te krij­gen, klinkt het. Dat is nodig in een be­drijf dat de voor­bije 50 jaar groei­de als kool. De laat­ste 20 daar­van groeit de ‘On­der­ne­ming van het Jaar 2011’, waar Swerts nog steeds alle aan­de­len en touw­tjes ste­vig in han­den heeft, in een ver­schroei­end tempo van ge­mid­deld 12 pro­cent per jaar. Van een ‘zot’ die eind de jaren 60 ervan over­tuigd was dat si­li­co­nen ‘stop­verf’ zou­den ver­van­gen naar een im­pe­ri­um met 2.800 werk­ne­mers, 62 ves­ti­gin­gen over heel de we­reld en een omzet die dit jaar op 720 mil­joen euro moet af­klop­pen. Op koers om tegen 2020 1 mil­jard euro te halen.

De groei van Soud­al bleef vorig jaar met 6,3 pro­cent onder het ge­mid­del­de van de voor­bije jaren. Hoe komt dat?
Dirk Coo­r­evits: ‘We zaten met 670 mil­joen euro noch­tans pal op het bud­get. Wis­sel­koer­sen heb­ben ons par­ten ge­speeld. Die eruit ge­fil­terd groei­den we met 8,7 pro­cent. En voor­al: vorig jaar kon­den we uit­zon­der­lijk geen ‘ge­koch­te’ omzet toe­voe­gen, omdat we geen over­na­me heb­ben ge­daan. Het cij­fer van 8,7 pro­cent toont voor een keer hoe sterk we puur or­ga­nisch groei­en.’

Vic Swerts: ‘Nu doen we nog straf­fer. In ja­nu­a­ri en fe­bru­a­ri is de omzet met 11 en 12 pro­cent ge­ste­gen te­gen­over het jaar er­voor. Ook al zul­len we dat niet vol­hou­den. Ver­moe­de­lijk heb­ben nogal wat grote klan­ten ge­an­ti­ci­peerd op de stij­gen­de grond­stof­fen­prij­zen door voor­raad voor­af in te slaan.’

Zijn er nog ge­o­gra­fi­sche blin­de vlek­ken die u wilt in­vul­len?

Swerts: ‘We heb­ben veel blin­de vlek­ken, maar dat is niet erg. Je kan veel mak­ke­lij­ker en goed­ko­per je markt­aan­deel uit­brei­den en je omzet ver­ho­gen in lan­den waar je al aan­we­zig bent. Ten eer­ste door een lo­ka­le over­na­me bij­voor­beeld, ten twee­de door nieu­we pro­duc­ten te lan­ce­ren via je be­staan­de dis­tri­bu­tie­ka­na­len. Daar komt nog bij dat die ‘spe­ci­a­li­ty’s’ ho­ge­re mar­ges op­le­ve­ren omdat het gaat om in­no­va­tie­ve, ge­spe­ci­a­li­seer­de si­li­co­nen, lij­men of schui­men.’

Om welk soort pro­duc­ten gaat het dan?

Coo­r­evits: ‘Vic is 50 jaar ge­le­den ge­start met si­li­co­nen als ver­van­ger van stop­verf. Daar is met­ter­tijd ook PU-iso­la­tie­schuim in bus­jes bij­ge­ko­men, waar­in we van­daag met een aan­deel van 35 pro­cent we­reld­wijd markt­lei­der zijn. Een derde pro­duct­seg­ment zijn de lij­men. Daar zien we nog veel kan­sen, al was het maar omdat die groep pro­duc­ten veel gro­ter is dan de si­li­co­nen. Lijm vind je over­al: bij de schoen­ma­ker, in de bouw, in elek­tro­ni­ca, voor kar­ton­nen dozen, in de lucht- en ruim­te­vaart. Alles wordt te­gen­woor­dig ge­lijmd, na­gels en schroe­ven zijn passé. De to­ta­le we­reld­markt wordt ge­schat op 50 mil­jard euro. Daar zien we dus nog wel wat groei. Bo­ven­dien is de lijm­markt veel meer ver­snip­perd dan die van de si­li­co­nen. Hen­kel staat een­zaam aan de top, daar­on­der zit­ten veel klein­tjes. Omdat lij­men nog maar 15 pro­cent van onze omzet uit­ma­ken, wil­len we daar dit jaar een over­na­me doen.’

Is dat ook een ma­nier om uw ope­ra­ti­o­ne­le winst­mar­ge (ebit­da) op te krik­ken? Die be­droeg en­ke­le jaren ge­le­den 6,5 pro­cent. Niet zo­veel voor een ka­pi­taal­in­ten­sief pro­duc­tie­be­drijf.
Coo­r­evits: ‘Die is in­tus­sen ge­groeid naar 9 pro­cent. Door ons ver­koop­net­werk uit te brei­den over de ver­schil­len­de lan­den. Daar­door zit­ten we dich­ter bij onze klan­ten en kun­nen we een he­le­boel tus­sen­scha­kels weg­ha­len. En kun­nen we ons eigen merk ook beter aan de man bren­gen. We pro­be­ren ook meer ge­spe­ci­a­li­seer­de pro­duc­ten met ho­ge­re toe­ge­voeg­de waar­de te ver­ko­pen.’

‘Wat de fi­nan­cie­ring van onze groei be­treft: al­leen voor de over­na­mes lenen we, de rest van de in­ves­te­rin­gen dra­gen we met onze lo­pen­de in­kom­sten. Van­daag kun­nen we onze le­nin­gen met onze ope­ra­ti­o­ne­le cash­flow op 1,4 jaar te­rug­be­ta­len. Ge­zond!’

Swerts: ‘We krij­gen onze in­ves­te­rings­pot niet eens op. Vorig jaar was 40 mil­joen ge­bud­get­teerd, maar heb­ben we slechts 30 mil­joen euro uit­ge­ge­ven, onder meer in de VS, maar ook in onze Bel­gi­sche ves­ti­gin­gen hier in Turn­hout en in Over­pelt. We heb­ben de lange door­loop­tij­den on­der­schat: ver­gun­nin­gen krij­gen en het aan­wer­ven van men­sen ver­lo­pen moei­zaam. Ook dit jaar staat 40 mil­joen euro klaar, zon­der over­na­mes. We gaan pro­duc­tie­ca­pa­ci­teit bij­bou­wen bij onze doch­ter in Slo­ve­nië en een spik­splin­ter­nieu­we fa­briek annex ma­ga­zijn zet­ten in Rus­land.’

En­ke­le jaren ge­le­den waren er vage plan­nen om een eigen che­mie­fa­briek te bou­wen. Hoe staat het daar­mee?
Coo­r­evits: ‘Dat is heel ac­tu­eel. We pro­du­ce­ren al be­perkt de grond­stof­fen voor een PU-mas­tiek in onze ves­ti­ging in Let­land. Maar we wil­len ook een che­mi­sche plant in Turn­hout. Die plan­nen zijn vol­le­dig uit­ge­te­kend, maar we azen op de over­na­me van een be­drijf, waar­mee we dat snel­ler kun­nen re­a­li­se­ren. De be­doe­ling is om wat we dan leren bij het over­ge­no­men be­drijf, hier te kun­nen toe­pas­sen.’

Swerts: ‘De grond­stof die we dan zelf kun­nen brou­wen, zou de basis zijn voor meer­de­re pro­duc­ten. Lij­men en si­li­co­nen voor het dich­ten van voe­gen be­ho­ren tot de­zelf­de fa­mi­lie. Heb je de ba­sis­che­mi­ca­liën, dan kan je een heel gamma aan lij­men en si­li­co­nen maken. Dat het al zo lang duurt, heeft te maken met het feit dat we daar voor­zich­tig mee wil­len om­sprin­gen. We zijn van oor­sprong geen grond­stof­fen­le­ve­ran­cier, we moe­ten de stiel dus nog leren.’

Zou het al­le­maal niet nog snel­ler kun­nen gaan als u meer fi­nan­ciële arm­slag had, bij­voor­beeld door een beurs­gang?
Swerts: ‘Ik ge­loof dat niet. Dan zou je meer stom­mi­tei­ten doen. Bo­ven­dien: wie gaat al dat werk ver­zet­ten? Want na de over­na­me be­gint het pas, hé. Je moet over­na­mes goed ab­sor­be­ren in je be­staan­de be­drijf.’

Coo­r­evits: ‘We wil­len geen on­ver­ant­woor­de ri­si­co’s nemen. Er zijn al zo­veel voor­beel­den van on­der­ne­min­gen die over­na­mes deden van be­drij­ven die bijna zo groot zijn als zij­zelf, en op hun bek gin­gen door de schul­den­last.’

Swerts: ‘Een beurs­gang is al zeker niet aan de orde. Het woord ‘on­af­han­ke­lijk’ staat in onze be­drijfs­mis­sie. Daar wij­ken we niet van af. Het is ook een veel ple­zie­ri­ge­re ma­nier van wer­ken. Alles kan, niks moet. Als je beurs­ge­no­teerd bent, moet álles.’

Maar een ex­ter­ne par­tij voor een min­der­heids­par­ti­ci­pa­tie zou wel kun­nen?
Swerts: ‘We heb­ben een fa­mi­liechar­ter op­ge­steld dat ver­meldt dat we nooit ver­ko­pen, zelfs geen ge­deel­te. Dat kan ik spij­tig ge­noeg maar vast­leg­gen tot ik er niet meer ben. (lacht) An­ders zou het eeu­wig­du­rend zijn.’

Hoopt u dat uw kin­de­ren ooit ac­tief wor­den in het be­drijf?
Swerts: ‘Dat zou leuk zijn. Maar mijn doch­ters zijn niet geïnte­res­seerd, en mijn zoon is nog te jong (29 jaar, red.). Als die bloed­band een halve ge­ne­ra­tie over­slaat, is dat niet erg. Het ma­na­ge­ment (kijkt naar Coo-re­vits) heeft het al­tijd uit­ste­kend ge­daan. De raad van be­stuur (met Ajit Shet­ti, ex-Jans­sen Phar­ma, John De­jaeg­her, ex-BASF, en Jan Van­he­vel, ex-KBC, red.) zal daar ooit over be­slis­sen. Ik zal dan als voor­zit­ter even op de gang gaan staan.’ (lacht)

Vic Swerts heeft al­tijd al het hart op de tong gehad, maar als het thema KVC Wes­ter­lo wordt aan­ge­sne­den, gaan alle emo­ti­o­ne­le re­gis­ters open. Ter her­in­ne­ring: in maart vorig jaar werd met veel bom­ba­rie aan­ge­kon­digd dat hoofd­spon­sor Soud­al ook in­ves­teer­der zou wor­den van de eer­ste­klas­se­voet­bal­club, in ruil voor een meer­der­heid van de aan­de­len. Twee dagen voor de on­der­te­ke­ning sprong de deal af.

‘Het is uit­ge­lo­pen op een zware ont­goo­che­ling’, zegt Swerts nu. ‘We zijn daar­aan be­gon­nen met de beste be­doe­lin­gen. De et­te­lij­ke mil­joe­nen euro’s die we wil­den in­ves­te­ren, ble­ken niet ge­noeg, door­dat er een veel gro­ter ver­lies bleek te zijn dan ge­rap­por­teerd. We waren be­reid dat bij te pas­sen, maar dan wil­den we ook een over­een­stem­mend gro­ter deel in het ka­pi­taal.’

‘Vanaf dan ging de raad van be­stuur prin­ci­pi­eel dwars­lig­gen op elk punt. Al­leen al om tot een con­tract te komen heb­ben we 87.000 euro uit­ge­ge­ven aan ad­vo­ca­ten. Ma­na­ger Her­man Wij­nants is een brave jon­gen, kent alles van voet­bal, maar hij moest voort­du­rend het be­stuur raad­ple­gen. Toe­ge­ge­ven, we had­den mis­schien beter eerst de club beter door­ge­licht voor­al­eer te com­mu­ni­ce­ren in de pers.’

‘De raad van be­stuur van Wes­ter­lo stel­de zich heel prin­ci­pi­eel op, ter­wijl de club ei­gen­lijk op de rand van het bank­roet stond. Noch­tans was het mij niet te doen om geld te ver­die­nen, maar wel om met het hart de club te ver­an­ke­ren. In­tus­sen ging de ploeg voort­du­rend ach­ter­uit in de com­pe­ti­tie. Over de ma­nier van wer­ken is nooit ge­spro­ken. Ik was de boe­man, omdat ik heb aan­ge­dron­gen op een an­de­re aan­stu­ring en sa­men­stel­ling van de ploeg.’

‘Uit­ein­de­lijk heb­ben we de deal af­ge­bla­zen. Ik was het beu als een zak geld ge­zien te wor­den, die zelf niets te zeg­gen heeft in de wer­king van de club. Ter­wijl mijn credo is: ‘Wie be­taalt, be­paalt’. Dat ze nu zelf hun schul­den­put maar del­gen. Al dan niet met een Chi­ne­se koper. Wij doen ons spon­sor­con­tract loy­aal uit, nog drie sei­zoe­nen. En dan zien we wel.’

KVC Wes­ter­lo, dat twee weken ge­le­den de­gra­deer­de naar 1B (de vroe­ge­re twee­de klas­se), re­a­geert voor­zich­tig op de uit­la­tin­gen van Swerts. ‘Blijk­baar per­ci­pi­eert Soud­al de ge­voer­de on­der­han­de­lin­gen en de rol van zijn ach­ter­ban an­ders dan ik’, zegt ma­na­ger Her­man Wij­nants. ‘Uit res­pect voor de heer Swerts wil ik liefst de zaken met hem door­ne­men in een per­soon­lijk ge­sprek, voor ik meer com­men­taar geef.’

MICHIELSEN, T. ‘We wil­len zelf onze grond­stof­fen brou­wen’. De Tijd, 2017-03-25, 13.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo