mens en samenleving logo

Hoe Apple ta­nen­de iPad-ver­koop wil te­gen­gaan

Met een nieu­we, lager ge­prijs­de iPad, maar toch met 16 gi­ga­by­te aan op­slag­ruim­te, pro­beert Apple zijn ziel­to­gen­de ta­blet­di­vi­sie nieuw leven in te bla­zen.

ipad

De Apple Store ging gis­ter­och­tend tus­sen 8 en 13 uur even of­fli­ne, wat we­reld­wijd con­ster­na­tie ver­oor­zaak­te bij Ap­ple-fans. Nadat de win­kel weer on­li­ne was ge­gaan, lag er een nieu­we iPad in te pron­ken.

De nieu­we iPad is een op­vol­ger van de Air 2, die eind 2014 in de markt werd gezet. Bij het nieu­we toe­stel draait Apple voor de een­voud het Air-bij­voeg­sel de nek om. Te­ge­lij­ker­tijd zet het ste­vig het mes in de in­tro­duc­tie­prijs.

De iPad Air 2 kost­te bij zijn in­tre­de in ok­to­ber 2014 nog 499 dol­lar, om­ge­re­kend toen bijna 400 euro. Daar­voor kreeg u een toe­stel met 16 gi­ga­by­te aan op­slag­ruim­te en een A8X-pro­ces­sor. In de nieuw geïntro­du­ceer­de iPad krijgt u voor 329 dol­lar (305 euro) een toe­stel met 32 gi­ga­by­te op­slag­ruim­te en een veel krach­ti­ge­re A9-pro­ces­sor, die u ook aan­treft in de iP­ho­ne 6S.

Apple, dat er noch­tans om be­kend staat om zijn pro­duc­ten aan een pre­mi­um­prijs in de markt te zet­ten, kiest zo een ge­heel nieu­we stra­te­gie voor zijn ta­blets. Het doet dat onder druk van de ver­koop­cij­fers. De iPad-di­vi­sie kende in 2014 haar hoog­te­punt en is sinds­dien bezig aan een spec­ta­cu­lai­re te­rug­val.

Dat is te zien bij een ver­ge­lij­king van de eer­ste kwar­taal­cij­fers van elk jaar. Apple heeft een ge­bro­ken boek­jaar, waar­door het eer­ste kwar­taal al­tijd sa­men­valt met de voor de tech­gi­gant ui­terst cru­ci­a­le kerst­pe­ri­o­de. In de laat­ste kerst­pe­ri­o­de ver­kocht Apple amper 13 mil­joen iPads, een te­rug­val met een vijf­de ver­ge­le­ken met het jaar voor­dien.

HAECK, P. Hoe Apple ta­nen­de iPad-ver­koop wil te­gen­gaan. De Tijd, 2017-03-22, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers