Bel­gi­sche cap­su­les zet­ten aan­val in op Nes­pres­so

Het Bel­gi­sche be­drijf Bel­mo­ca ont­wik­kel­de een alu­mi­ni­um kof­fie­cap­su­le com­pa­ti­bel met Nes­pres­so-ap­pa­ra­ten. ‘Bin­nen twee jaar halen we 150 mil­joen euro omzet. An­ders zal ik te­leur­ge­steld zijn’, zegt on­der­ne­mer David Ru­bin­stein.

Bel­mo­ca heeft in alle stil­te een nieu­we fa­briek ge­bouwd in Lon­der­zeel. ‘We doen hier het hele pro­ces, van kof­fie­boon tot kof­fie­cap­su­le’, zegt David Ru­bin­stein, de drij­ven­de kracht ach­ter Bel­mo­ca en het nieu­we kof­fie­merk Bel­mio. Een nieu­we fa­briek, op een boog­scheut van de site van het kof­fie­be­drijf Douwe Eg­berts dat de deu­ren sluit en waar meer dan 250 jobs sneu­ve­len. ‘We groei­en hier mo­men­teel met 5 à 10 men­sen per week. Tegen eind dit jaar zal hier 75 man wer­ken. We tim­me­ren aan het team, om de pro­duc­tie uit te brei­den, de lo­gis­tiek te or­de­nen en de in­ter­na­ti­o­na­li­se­ring voor te be­rei­den.’

Ru­bin­stein richt­te Bel­mo­ca oor­spron­ke­lijk op voor de ver­koop van eigen kof­fie­ma­chi­nes en de bij­be­ho­ren­de kof­fie­cap­su­les. Maar dat avon­tuur viel tegen. ‘Nee, het is nog geen groot suc­ces ge­weest. In dat bu­si­ness­mo­del moesten we eerst ma­chi­nes ver­ko­pen en dan de cap­su­le. Dat is een traag pro­ces. Nu is het he­le­maal an­ders. Er zijn al mil­joe­nen Nes­pres­so-ma­chi­nes in de we­reld. Daar sur­fen we op mee. We bou­wen ons suc­ces op dat van Nes­pres­so.’

Plas­tic

Veel be­drij­ven zijn de voor­bije jaren op die trein ge­spron­gen. Meer dan hon­derd we­reld­wijd, maar alle ble­ven ze ste­ken bij plas­tic cap­su­les. ‘Maar plas­tic heeft na­de­len. Het aroma en de smaak gaat snel­ler ver­lo­ren’, zegt Ru­bin­stein. ‘Wij zijn erin ge­slaagd een alu­mi­ni­um cap­su­le te ont­wik­ke­len, zoals het ori­gi­neel. Het was een grote uit­da­ging, met veel tech­ni­sche pro­ble­men’, klinkt het. Vier jaar en 4 mil­joen euro in­ves­teer­de het be­drijf om alles op punt te stel­len. En dan nog eens 16 mil­joen euro om de pro­duc­tie op gang te krij­gen.

Tien­tal­len pa­ten­ten be­scher­men de cap­su­les van Nes­pres­so. Het geeft met­een aan hoe com­plex zo­iets is. Tien­tal­len hin­der­nis­sen dus die Bel­mo­ca moest om­zei­len. Het hele pro­duc­tie­pro­ces moest mi­nu­ti­eus af­ge­steld wor­den: het roos­te­ren van de bonen, het maal­pro­ces, noem maar op. ‘Alles om een goede kof­fieflow te ga­ran­de­ren. Het moei­lijk­ste was nog de cap­su­le zo te ont­wer­pen dat – zodra ze in het ap­pa­raat ge­stopt is – ze de ‘brouw­ka­mer’ van het ap­pa­raat wa­ter­dicht af­sluit.’

Twee weken ge­le­den stel­de Bel­mo­ca zijn nieu­we­ling aan de we­reld voor op een voe­dings­beurs in Pa­rijs. ‘Onze stand werd over­spoeld. Van­uit alle hoe­ken van de we­reld is er in­te­res­se. Nes­pres­so heeft fan­tas­tisch werk ge­le­verd. We heb­ben hun werk voor ons­zelf als olym­pisch mi­ni­mum gezet. Ik ga niet zeg­gen dat ik knap­per ben dan Ge­or­ge Clooney (het re­cla­me­ge­zicht van Nes­pres­so, red.), maar op alle an­de­re vlak­ken moe­ten we niet on­der­doen.’

Nes­pres­so haalt we­reld­wijd naar schat­ting 5 mil­jard euro omzet. ‘Elk jaar komt er een half mil­jard bij’, zei de top­man en­ke­le jaren ge­le­den. En die markt blijft groei­en, denkt ook Ru­bin­stein. ‘Een kopje kof­fie voor amper 35 cent. Luxe voor 35 cent. Dat vind je ner­gens an­ders’, zegt hij.

De zes­ti­ger steekt de am­bi­ties niet weg. ‘We zul­len ge­voeld wor­den in de markt. Ik zal ont­goo­cheld zijn als we in 2018 geen 150 mil­joen euro omzet halen. Ja, we zijn nog een klein be­drijf. Maar zijn het enkel grote be­drij­ven die suc­ces heb­ben? We weten dat we een groot bud­get moe­ten uit­trek­ken om de con­su­ment te be­rei­ken, maar geld zal voor ons niet de be­lem­me­ren­de fac­tor zijn. We zul­len zien hoe de con­su­ment re­a­geert en of die even en­thou­si­ast is als wij.’

Bel­mo­ca be­gint met vijf kof­fie­va­riëtei­ten, wat goed­ko­per dan het Nes­pres­so-ori­gi­neel. Bin­nen­kort opent het be­drijf een pop-up­win­kel in Ant­wer­pen. Het gaat daar­mee Nes­pres­so ach­ter­na dat zijn cap­su­les enkel via het in­ter­net en eigen boe­tieks ver­koopt. ‘Het is een ex­pe­ri­ment. We zul­len zien of we dat con­cept ver­der uit­brei­den’, zegt Ru­bin­stein. In­tus­sen ligt de focus voor­al op de ver­koop via elek­tro­ke­tens genre Krëfel en Se­lexi­on, maar ook via de­li­ca­tes­sen­za­ken en zelfs warme bak­kers. ‘Vol­gen­de week gaan de eer­ste le­ve­rin­gen de deur uit.’ In de su­per­markt, waar rek­ken vol plas­tic cap­su­les staan, zal je Bel­mio nog niet met­een vin­den.

De fa­briek staat op de site waar Ru­bin­stein 20 jaar ge­le­den Sip-Well uit de grond stamp­te. Let­ter­lijk. Hij boor­de er een put van tien­tal­len me­ters diep, pompt er nu zui­ver water op en vult er grote vaten mee, be­stemd voor de wa­ter­koe­lers die je over­al ziet in kan­ti­nes en kan­toor­ge­bou­wen.

Bin­nen en­ke­le maan­den wordt hij 70, maar aan en­thou­si­as­me geen ge­brek. ‘Ik denk dat we hier tonen dat on­danks hoge be­las­tin­gen en loon­kos­ten veel mo­ge­lijk is in ons land.’

DE SCHAMPHELAERE, J. Bel­gi­sche cap­su­les zet­ten aan­val in op Nes­pres­so. De Tijd, 2016-10-27, 4.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo