Het Belgische bedrijf Belmoca ontwikkelde een aluminium koffiecapsule compatibel met Nespresso-apparaten. ‘Binnen twee jaar halen we 150 miljoen euro omzet. Anders zal ik teleurgesteld zijn’, zegt ondernemer David Rubinstein.
Belmoca heeft in alle stilte een nieuwe fabriek gebouwd in Londerzeel. ‘We doen hier het hele proces, van koffieboon tot koffiecapsule’, zegt David Rubinstein, de drijvende kracht achter Belmoca en het nieuwe koffiemerk Belmio. Een nieuwe fabriek, op een boogscheut van de site van het koffiebedrijf Douwe Egberts dat de deuren sluit en waar meer dan 250 jobs sneuvelen. ‘We groeien hier momenteel met 5 à 10 mensen per week. Tegen eind dit jaar zal hier 75 man werken. We timmeren aan het team, om de productie uit te breiden, de logistiek te ordenen en de internationalisering voor te bereiden.’
Rubinstein richtte Belmoca oorspronkelijk op voor de verkoop van eigen koffiemachines en de bijbehorende koffiecapsules. Maar dat avontuur viel tegen. ‘Nee, het is nog geen groot succes geweest. In dat businessmodel moesten we eerst machines verkopen en dan de capsule. Dat is een traag proces. Nu is het helemaal anders. Er zijn al miljoenen Nespresso-machines in de wereld. Daar surfen we op mee. We bouwen ons succes op dat van Nespresso.’
Plastic
Veel bedrijven zijn de voorbije jaren op die trein gesprongen. Meer dan honderd wereldwijd, maar alle bleven ze steken bij plastic capsules. ‘Maar plastic heeft nadelen. Het aroma en de smaak gaat sneller verloren’, zegt Rubinstein. ‘Wij zijn erin geslaagd een aluminium capsule te ontwikkelen, zoals het origineel. Het was een grote uitdaging, met veel technische problemen’, klinkt het. Vier jaar en 4 miljoen euro investeerde het bedrijf om alles op punt te stellen. En dan nog eens 16 miljoen euro om de productie op gang te krijgen.
Tientallen patenten beschermen de capsules van Nespresso. Het geeft meteen aan hoe complex zoiets is. Tientallen hindernissen dus die Belmoca moest omzeilen. Het hele productieproces moest minutieus afgesteld worden: het roosteren van de bonen, het maalproces, noem maar op. ‘Alles om een goede koffieflow te garanderen. Het moeilijkste was nog de capsule zo te ontwerpen dat – zodra ze in het apparaat gestopt is – ze de ‘brouwkamer’ van het apparaat waterdicht afsluit.’
Twee weken geleden stelde Belmoca zijn nieuweling aan de wereld voor op een voedingsbeurs in Parijs. ‘Onze stand werd overspoeld. Vanuit alle hoeken van de wereld is er interesse. Nespresso heeft fantastisch werk geleverd. We hebben hun werk voor onszelf als olympisch minimum gezet. Ik ga niet zeggen dat ik knapper ben dan George Clooney (het reclamegezicht van Nespresso, red.), maar op alle andere vlakken moeten we niet onderdoen.’
Nespresso haalt wereldwijd naar schatting 5 miljard euro omzet. ‘Elk jaar komt er een half miljard bij’, zei de topman enkele jaren geleden. En die markt blijft groeien, denkt ook Rubinstein. ‘Een kopje koffie voor amper 35 cent. Luxe voor 35 cent. Dat vind je nergens anders’, zegt hij.
De zestiger steekt de ambities niet weg. ‘We zullen gevoeld worden in de markt. Ik zal ontgoocheld zijn als we in 2018 geen 150 miljoen euro omzet halen. Ja, we zijn nog een klein bedrijf. Maar zijn het enkel grote bedrijven die succes hebben? We weten dat we een groot budget moeten uittrekken om de consument te bereiken, maar geld zal voor ons niet de belemmerende factor zijn. We zullen zien hoe de consument reageert en of die even enthousiast is als wij.’
Belmoca begint met vijf koffievariëteiten, wat goedkoper dan het Nespresso-origineel. Binnenkort opent het bedrijf een pop-upwinkel in Antwerpen. Het gaat daarmee Nespresso achterna dat zijn capsules enkel via het internet en eigen boetieks verkoopt. ‘Het is een experiment. We zullen zien of we dat concept verder uitbreiden’, zegt Rubinstein. Intussen ligt de focus vooral op de verkoop via elektroketens genre Krëfel en Selexion, maar ook via delicatessenzaken en zelfs warme bakkers. ‘Volgende week gaan de eerste leveringen de deur uit.’ In de supermarkt, waar rekken vol plastic capsules staan, zal je Belmio nog niet meteen vinden.
De fabriek staat op de site waar Rubinstein 20 jaar geleden Sip-Well uit de grond stampte. Letterlijk. Hij boorde er een put van tientallen meters diep, pompt er nu zuiver water op en vult er grote vaten mee, bestemd voor de waterkoelers die je overal ziet in kantines en kantoorgebouwen.
Binnen enkele maanden wordt hij 70, maar aan enthousiasme geen gebrek. ‘Ik denk dat we hier tonen dat ondanks hoge belastingen en loonkosten veel mogelijk is in ons land.’