Minister van Economie Kris Peeters (CD&V) heeft zijn diensten gevraagd een diepgaand onderzoek te voeren naar de almaar stijgende prijzen in België. Gisteren raakte bekend dat de inflatie in het tweede kwartaal steeg tot 1,60 %, terwijl er in onze drie buurlanden geen sprake was van prijsstijgingen. In juli versnelde de inflatie in België zelfs naar 2,28 %.
Het prijzenobservatorium, dat de evolutie van de prijzen in de gaten houdt, merkt op dat de stijging van de elektriciteitsprijs een belangrijke verklaring is. Door de btw-verhoging van 6,00 naar 21,00 % en de Turteltaks is de elektriciteitsfactuur voor een gemiddeld Vlaams gezin met 286 euro gestegen en bedraagt ze nu ruim 1.000 euro per jaar. Bij ons is de elektriciteitsprijs gemiddeld met 40,00 % gestegen, in onze buurlanden met 0,70 %.
Maar voor die stijging is dus een verklaring. Wat Peeters vooral zorgen baart, is de stijging van de prijzen voor diensten, zoals in cafés en restaurants en voor telecommunicatie. Die ‘diensteninflatie’ is in België al 31 maanden hoger dan 2,00 %. ‘Dat is systematisch hoger dan in het eurogebied en hoger dan het gemiddelde van onze drie buurlanden sinds oktober 2011’, zegt Peeters. En dat is volgens de minister een gevaar. Want het tast de koopkracht aan van de mensen en de concurrentiekracht van bedrijven. Door het automatisch loonindexeringssysteem moeten ondernemingen meer loon betalen als de inflatie stijgt.
Om een verklaring te hebben voor de hoge diensteninflatie heeft Peeters de overheidsdienst Economie gevraagd een onderzoek op te starten. Dat moet gebeuren in samenspraak met de Nationale Bank, het Planbureau, het Prijzenobservatorium en de Raad voor de Mededinging.
Peeters wil weten hoe het komt dat de prijzen voor diensten in ons land sterker stijgen dan in onze buurlanden. Heeft dat te maken met de methode van meten? Of is het een gevolg van maatregelen van de regering zelf? Zo is de stijging van de prijzen in de horeca een rechtstreeks gevolg van de invoering van de witte kassa, de verhoging van de accijnzen voor alcoholische dranken en de invoering van de suikertaks.
Of heeft de hoge inflatie te maken met een gebrek aan concurrentie? ‘Hoe komt het bijvoorbeeld dat Telenet de prijs voor zijn belminuten met 60,00 % verhoogt en er geen klanten door verliest?’, vraagt Peeters zich af. Of halen we gewoon een achterstand in tegenover het buitenland? ‘Bedroeg de prijs voor een pintje bier in het buitenland eerder al 2,50 euro en was België gewoon zeer goedkoop?’
Het zijn allemaal vragen waar Peeters antwoorden op wil. Die moeten volgen in een tussentijds rapport in november en in een definitief rapport in het voorjaar van 2017.