‘Koppelverkoop doet het momentum van solden teniet’

Omzet Belgische winkels daalt

De omzet die Belgische winkels draaien tijdens de soldenperiode zit in dalende lijn. Een verklaring zit in het succes van de ‘koppelverkoop’.

De wintersolden naderen met rasse schreden maar de verwachtingen zijn niet hoog gespannen. Integendeel, want de omzet die Belgische winkels tijdens die soldenperiode draaien, daalt de laatste jaren (zie grafiek). Dat blijkt uit cijfers van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). De evolutie was vijf jaar op rij positief, maar sinds 2013 is het tij gekeerd.

Volgens middenstandsorganisatie Unizo zit de zogenaamde ‘koppelverkoop’, waarbij een korting geldt vanaf ten minste twee artikelen, daar voor iets tussen. Het fenomeen is sinds enkele jaren gelegaliseerd tijdens de sperperiode.

‘Vroeger keken mensen wekenlang uit naar de solden’, zegt Lien Put, woordvoerster van Unizo. ‘Maar dat is nu veel minder het geval. Koppelverkoop doet het momentum van solden teniet en dat betreuren wij ten zeerste.’

De verhoogde omzet tijdens de maand december heelt wel een deel van de wonde, maar volstaat niet om een slechte soldenperiode te compenseren.

Ook de warme winters van de voorbije jaren, waardoor de aankoop van winterspullen wordt uitgesteld, en de gestage groei van webwinkels spelen een rol. ‘Almaar meer klanten doen hun koopjes via de Zalando’s van deze wereld’, zegt de woordvoerder van het NSZ. ‘Al dat geld gaat niet naar de Belgische winkels. Het maakt het voor hen absoluut niet gemakkelijk.’

‘Koppelverkoop doet het momentum van solden teniet’, 2015-29-12. Geraadpleegd op 2015-29-12 via www.standaard.be

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo