mens en samenleving logo

Lezers kiezen voor K3 als Product van 2015

De best verkochte cd en het meest bekeken tv-programma van 2015 hadden ze bij K3 en Studio 100 al op hun palmares staan. Nu hebben de lezers van De Standaard K3 gekozen als Product van 2015.

Van maandag 28 december tot en met zaterdag 2 januari konden de lezers van De Standaard online hun favoriete Product van 2015 kiezen. Liefst 5.844 lezers hebben dat gedaan.

Ze hadden de keuze uit vijf ‘producten’, die vooraf door de redactie waren geselecteerd. Behalve de meidengroep K3 ging het om de maaltijdboxen van HelloFresh, de interactieve thermostaat Nest, de emoji’s (de leestekens van de 21ste eeuw) en de datingapp Tinder.

K3 haalde het overtuigend met 1.839 stemmen, voor de doe-het-zelfmaaltijddozen van HelloFresh (1.573 stemmen). De plaatsen 3, 4 en 5 waren in die volgorde voor Nest, de emoji’s en Tinder. Daarmee komt de populaire meidengroep op de erelijst te staan als opvolger van Netflix. Twee jaar geleden was met Stromae ook al een zanger de beste van de klas.

Nieuw leven

De overwinning van K3 bewijst eens te meer het overweldigende succes van de marketingcampagne die vorig jaar door het management van Studio 100 op gang is getrokken. Gert Verhulst en Hans Bourlon – de twee sterke mannen van Studio 100 – zijn erin geslaagd om Vlaanderen maandenlang in de ban te houden van het einde van de ‘oude’ K3-generatie en haar vervanging door drie jongere zangeressen.

Met name de gedurfde beslissing om de nieuwe K3-meisjes door het grote publiek – zowel de jonge fans als hun ouders – te laten verkiezen via een talentenjacht op tv was een schot in de roos. Twee maanden lang was de show op vrijdagavond een kijkcijferkanon op VTM. Meer nog: de finale van de talentenjacht – waar Hanne, Marthe en Klaasje als winnaar uit de sms-stembus kwamen – haalde liefst 1,82 miljoen kijkers en werd het meest bekeken programma op de commerciële omroep in twintig jaar.

Daar had de formule van de tv-uitzending alles mee te maken. In totaal konden 6.000 kandidaten hun kans wagen om Karen, Kristel of Josje op te volgen. Dat zijn 6.000 gangmakers voor populariteit.

Studio 100 toonde ook buiten de tv-wedstrijd veel zakelijk talent. Zo werden met de regelmaat van de klok nieuwe liedjes uitgebracht in aanloop naar een nieuwe cd, die niet toevallig vlak voor de kerstdagen in de winkels lag.

Ook de verkoop van die cd is goed voor de recordboeken, met een geraamde oplage van 200.000 exemplaren. Zelfs grote internationale sterren moesten het afleggen tegen al dat K3-geweld. In de week voor Kerstmis werd de cd van de Vlaamse meisjes vijf keer meer verkocht dan die van Adele.

Ook de merchandising liep wonderwel. Studio 100 vormt al langere tijd een tandem met de kledingketen JBC. Alle podiumoutfits waren door JBC ontworpen en de befaamde zilverkleurige regenboogjurkjes gingen er vlot over de toonbank.

Zelfs voor de ouders van de jongste fans zijn er K3-jurken op komst, in een iets grotere maat allicht. Dat is geen toeval. Heel wat jonge moeders hebben zelf nog als kind meegezongen met de oude K3 en doen dat nu opnieuw met de jonge K3.

Erelijst

2003: Digitale camera
2004: iPod
2005: Draagbare gps
2006: Draagbare gps
2007: iPhone
2008: Barack Obama
2009: Zonnepanelen
2010: iPad
2011: Google street view
2012: Rode Duivels
2013: Stromae
2014: Netflix
2015:K3

Lezers kiezen voor K3 als Product van 2015. De Standaard, 2016-01-04, 16.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers