mens en samenleving logo

Is maatschappelijke verantwoordelijkheid alleen een marktetingactie?

Samen het verschil maken

Is maatschappelijke verantwoordelijkheid alleen een marketingactie? Niet bij Van Marcke, zo klinkt het klaar en duidelijk. “Je denkt toch altijd aan je kinderen. We willen toch geen maatschappij nalaten die slechter is dan wat wij hebben gekend?”

Voor Caroline Van Marcke, CEO van het gelijknamige bedrijf, is het maar logisch dat je ook als bedrijf betrokken bent in de maatschappij. Zeker een familiale onderneming, die niet de druk van de kwartaalcijfers kent. “Ik ben als persoon ook gevoelig voor wat er rondom mij gebeurt – de natuur, de mensen, de maatschappij.”

De bedrijfsleidster benadrukt dat maatschappelijke verantwoordelijkheid vandaag nog meer dan vroeger belangrijk is. “We staan voor grote, globale uitdagingen: we moeten de multiculturele samenleving laten slagen, er is de verdiepende armoedekloof die we rondom ons zien en er is de klimaatproblematiek.”

Milieu

Door de sector waarin de onderneming actief is, staat bij Van Marcke het milieuthema bovenaan de agenda. “In België zijn de residentiële woningen verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot: warm water, verwarming, elektriciteitsverbruik, … Het is aan ons als onderneming om die producten te promoten die daar een positieve impact op hebben.”

We care for quality of life zo luidt de missie van het bedrijf. De levenskwaliteit en het comfort van klanten, maar ook het bredere plaatje: de zorg om de kwaliteit van het leven. Van Marcke is geen producent. Toch heeft de onderneming zonder twijfel impact door bewust de juiste producten aan te trekken bij leveranciers en die te promoten bij installateurs en door particulieren te overtuigen van hun meerwaarde. Het expertisecentrum Big Blue in Zaventem en de Big Blue Points over het hele land, waar je advies krijgt over warmte- en watertechnologie, spelen daarin een belangrijke rol. Dat geldt ook voor het Van Marcke College, dat informeert en opleidt over de nieuwste duurzame technieken.

Ook intern is de duurzaamheidsgedachte erg aanwezig, vervolgt Caroline Van Marcke. “We zijn zelf bezig met een aanpassing: we gaan voor energie die 100 procent uit hernieuwbare bronnen komt en plaatsen zonnepanelen op onze daken. Alle nieuwe gebouwen, onder meer het nieuwe distributiecentrum dat we aan het bouwen zijn, zullen voldoen aan de strengste normen op het vlak van duurzaamheid. We weten dat we nog kunnen verbeteren en zijn daar bewust mee bezig.”

De verantwoordelijkheid voor het milieu is zichtbaar in de producten en de eigen organisatie, maar ook in andere projecten. Zo is de onderneming actief in Warmtenetwerk Vlaanderen, een platform dat het gebruik van fossiele brandstoffen wil verminderen door warmte- en koudenetwerken te promoten. “Dat is een project waaraan we al vijf jaar aan het werken waren voor de eerste resultaten er lagen. Het vergt investeringen, maar ook de wil om voort te zetten en niet op te geven.”

Samen het verschil maken

“Ik roep altijd weer de jongeren op om samen het verschil te maken: jong en oud, mensen van verschillende culturen, mannen en vrouwen”, concludeert ze. “Ik roep op om geïnteresseerd te zijn in de maatschappij en de uitdagingen. Er wordt weleens gezegd dat maatschappelijk verantwoord ondernemen marketing is, maar hier is dat niet zo. Het behoort tot de eigenheid van de firma, net door de producten die we verkopen.”

Toch leeft de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de onderneming nog niet doorheen de hele organisatie. “We zijn dan ook een groot, verspreid bedrijf: het vergt tijd. Ik zie wel dat het gekend begint te worden. Het maakt deel uit van onze waarden.”

Vermeir, T. Is maatschappelijke verantwoordelijkheid alleen een marktetingactie?. marktmagazine.be, 2015-12-18. Geraadpleegd op 2015-12-29 via marktmagazine.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers