Taart met start-upallures

Ze zijn een ar­ti­sa­na­le, Ca­li­for­nisch-Bel­gi­sche bak­ke­rij, maar ze den­ken als een tech­start-up. Nu het Brus­sel­se stel ach­ter Vive La Tarte vaste voet aan de grond heeft in San Fran­cis­co, is het tijd voor ex­pan­sie.

In de zomer van 2010 waren Ar­naud Goet­hals en Julie Van­der­meersch op hu­we­lijks­reis in Ca­li­for­nië. Ze toer­den door­heen de staat en maak­ten ken­nis met zijn rijk­dom, zowel de na­tuur­lij­ke als de eco­no­mi­sche. En dat bracht een oude on­der­ne­mers­droom naar boven: alles laten val­len en een eigen, am­bach­te­lij­ke bak­kers­zaak be­gin­nen. ‘Dit is de groot­ste land­bouw­staat van de VS. De zui­vel, de vruch­ten, de wijn: de lo­ka­le in­gre­diënten hier zijn een goud­mijn voor ons’, zegt Van­der­meersch. ‘En Ca­li­for­nië is al­tijd een plek ge­weest waar men­sen naar­toe kwa­men om hun cre­a­tie­ve zelf te zoe­ken en nieu­we din­gen te doen.’

Beide Brus­se­laars werk­ten als con­sul­tant, maar die com­for­ta­be­le baan lie­ten ze val­len. ‘Heel boei­en­de job, maar voor­al heel con­cep­tu­eel. Je bent met ideeën bezig en ziet die zel­den echt re­a­li­teit wor­den.’ Een jaar en een bak­kers­op­lei­ding later ston­den ze op­nieuw aan de west­kust, en richt­ten ze Vive La Tarte op. Eerst als klei­ne ca­te­raar voor taar­ten en gebak, tot de be­stel­lin­gen en de mond-tot-mond­re­cla­me toe­na­men en eigen plek zich op­drong. Daar­van zwaai­den de deu­ren de voor­bije week open. In SOMA, een aan hoge snel­heid ver­an­de­ren­de cen­tra­le wijk in San Fran­cis­co, die bo­ven­dien bulkt van de jonge tech­be­drij­ven, is Vive La Tarte min­der dan vijf jaar na de hu­we­lijks­reis nu een grote ‘ba­ke­shop’ met kof­fie­bar in een oude druk­ke­rij. De inkt­vlek­ken zit­ten nog in de be­ton­nen vloer. Op het menu staat een mix van Ca­li­for­nië en België, zoals chee­se­ca­ke met spe­cu­loos of taart met ra­bar­ber en nec­ta­ri­ne. ‘De grond­stof­fen zijn van hier, maar de tra­di­tie en de sma­ken zijn van thuis.’

Cu­li­nai­re ver­nieu­wing

Van­der­meersch en Goet­hals, beide 33, kij­ken al met­een ver­der. In het spoor van de tal­lo­ze start-ups in de buurt die door durf­ka­pi­ta­lis­ten met heel diepe zak­ken ge­fi­nan­cierd wor­den, is het paar op zoek naar geld om te groei­en. Ze wil­len vijf mil­joen dol­lar op­ha­len bij ven­tu­re ca­pi­ta­lists, in­ves­te­rings­fir­ma’s die geld geven aan be­lof­te­vol­le be­drij­ven in ruil voor een klein be­lang in de hoop het later in veel­voud terug te ver­die­nen. Met de som wil­len Van­der­meersch en Goet­hals Vive La Tarte uit­brei­den naar an­de­re ste­den langs de Ame­ri­kaan­se west­kust. In de eer­ste plaats staan Palo Alto in Si­li­con Val­ley en de zui­de­lij­ke ste­den Los An­ge­les en San Diego op hun radar. Maar ze kij­ken ook noor­de­lij­ker, naar Port­land en Seatt­le. ‘Tel­kens met het­zelf­de con­cept: een vaste lo­ca­tie met een ca­te­ring­bu­si­ness. Hier in San Fran­cis­co, dat niet zo groot is, is één ves­ti­ging wel­licht ge­noeg. Maar in Los An­ge­les moe­ten er drie mo­ge­lijk zijn.’

‘De con­cen­tra­tie van ka­pi­taal is ui­ter­aard nog een voor­deel van de streek’, zegt Goet­hals, die voor­na­me­lijk de rol van CEO op zich neemt, ter­wijl zijn vrouw de chef is. ‘Dat heb­ben we al­tijd in ons ach­ter­hoofd ge­hou­den. De voor­bije jaren keken durf­ka­pi­ta­lis­ten ui­ter­aard voor­na­me­lijk naar apps, soft­wa­re­be­drij­ven, of an­de­re tech­no­lo­gie met een mo­ge­lijk glo­ba­le im­pact. Maar in­tus­sen gaat het ver­der. Er is geld voor meer fy­sie­ke pro­duc­ten, meer hard­wa­re, maar zelfs ook cu­li­nai­re ver­nieu­wing. Er is hier een bre­de­re in­no­va­tie­cy­clus aan de gang. Je voelt dat ven­tu­re ca­pi­ta­lists open­staan voor dit soort din­gen.’

In­ves­te­rings­fir­ma die in plaats van in taxi-apps of cloud­soft­wa­re ook in gebak met kof­fie stap­pen, het kan vreemd klin­ken. Maar in Si­li­con Val­ley be­staat de trend al. Phil’s Cof­fee en Blue Bott­le Cof­fee zijn twee fa­vo­rie­te lo­ka­le kof­fie­za­ken die be­kend staan voor hun am­bacht en het voor­bije an­der­half jaar al res­pec­tie­ve­lijk 30 en 45 mil­joen dol­lar op­haal­den. Rap­per Snoop Dogg zit in Phil’s, ter­wijl onder meer Evan Wil­li­ams, co-stich­ter van Twit­ter, en Kevin Sy­s­trom, co-stich­ter van In­st­agram, in­ves­teer­den in Blue Bott­le. Dat deed ook Goog­le Ven­tu­res, de in­ves­te­rings­poot van het in­ter­net­be­drijf. True Ven­tu­res, een van de an­de­re in­ves­teer­ders, mo­ti­veer­de die geld­in­jec­tie van­we­ge ‘een me­ga­trend waar­bij con­su­men­ten op­schui­ven naar ar­ti­sa­na­le kof­fie­ma­kers van hoge kwa­li­teit en met een oog voor de­tail.’ Dat de sec­tor volop in be­we­ging is, bleek vo­ri­ge maand nog toen Blue Bott­le fu­seer­de met Tar­ti­ne, een po­pu­lai­re lo­ka­le bak­ke­rij in de regio San Fran­cis­co.

De plan­nen van Vive La Tarte om snel te groei­en en daar­voor geld op te halen zijn niet de enige af­fi­ni­teit die Van­der­meersch en Goet­hals met de buren van de te­ch­in­du­strie heb­ben. In de be­gin­da­gen was hun mar­ke­ting­stra­te­gie geënt op Twit­ter: ze moe­dig­den klan­ten aan om via Twit­ter hun be­stel­ling te plaat­sen. Die brach­ten ze ter plaat­se in oran­je oude Volks­wa­gen-bus­jes. ‘Je komt met twee uit België om te bak­ken, nie­mand zit op je te wach­ten, dus je moet iets doen om op te val­len’, zegt Goet­hals. Ze bouw­den bo­ven­dien in de streek een naam op als ca­te­raars van de grote tech­no­lo­gie­reu­zen, zoals Apple, Fa­cebook, Yahoo en Pin­te­rest. De ge­woon­te van der­ge­lij­ke be­drij­ven om in de con­stan­te oor­log om ta­lent werk­ne­mers in de wat­ten te leg­gen met een kwa­li­teits­vol­le lunch was een zegen voor Vive La Tarte.

‘We waren iets nieuws toen we pas waren ge­start. Echte au­then­tie­ke taar­ten, zoals wij ze in België ge­woon zijn, be­ston­den hier niet. Dat is een voor­beeld van hoe je de on­ge­loof­lij­ke kwa­li­teit van onze Bel­gi­sche keu­ken pas in het bui­ten­land echt be­gint te vat­ten’, legt Goet­hals uit. ‘En bij die grote tech­no­lo­gie­be­drij­ven sloeg dat enorm aan. Ze pro­be­ren graag nieu­we din­gen uit, ze heb­ben er ste­vi­ge bud­get­ten voor. Ze ap­pre­ciëren ook onze klas­sie­kers, zoals de qui­ches, en het feit dat alles tot in de punt­jes vers en or­ga­nisch is. Aan de te­ch­in­du­strie heb­ben we veel te dan­ken.’

VERRYCKEN, R.Taart met start-upallures. De Tijd, 2015-05-23, 23.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo