Overheid bestrijdt al 20 jaar ongelijkheid

inkomensverdeling

Of de eco­no­mie nu boom­de of kromp, of de re­ge­ring nu sa­neer­de of de be­las­tin­gen ver­laag­de, de voor­bije jaren heeft de over­heid via de be­las­tin­gen al­maar har­der ge­pro­beerd de on­ge­lijk­heid terug te drin­gen. Dat be­re­ken­den KU Leu­ven-pro­fes­sor André De­cos­ter en zijn team.

Maakt de cen­trum­recht­se fe­de­ra­le re­ge­ring-Mi­chel de rij­ken nog rij­ker of niet? Of ver­kleint ze de kloof tus­sen arm en rijk? Dat wordt de ko­men­de weken de grote po­li­tie­ke vraag in de dis­cus­sie over de taxshift. Door bij­voor­beeld de hoog­ste schijf in de per­so­nen­be­las­ting af te schaf­fen geeft men de rij­ken een ca­deau. Door het deel van het in­ko­men waar­op men geen be­las­tin­gen be­taalt te ver­ho­gen – de be­las­ting­vrije som – geeft men ie­der­een een ca­deau, dat bo­ven­dien in het bud­get van armen re­la­tief zwaar­der door­weegt.

De dis­cus­sie is zon­der veel over­drij­ven his­to­risch te noe­men, leert nieuw on­der­zoek van de Leu­ven­se pro­fes­sor André De­cos­ter en de on­der­zoe­ker Toon Van­heu­kelom. Want als de re­ge­ring-Mi­chel de on­ge­lijk­heid wat ver­groot, dan breekt ze met een 20 jaar oude tra­di­tie. De aca­de­mi­ci on­der­zoch­ten het be­las­ting­be­leid van vijf pre­miers: Jean-Luc De­hae­ne, Guy Ver­hof­stadt, Yves Le­ter­me, Her­man Van Rom­puy en Elio Di Rupo. De con­clu­sie is op­mer­ke­lijk: al die re­ge­rin­gen heb­ben het reëel be­schik­ba­re in­ko­men van de Bel­gen nog extra her­ver­deeld en dus de kloof tus­sen arm en rijk pro­be­ren te dich­ten.

Dat leert dat er een lange Bel­gi­sche tra­di­tie be­staat in de strijd tegen on­ge­lijk­heid. Dat mag ver­ba­zen, omdat de om­stan­dig­he­den in die 20 jaar wel ver­an­der­den. De re­ge­ring-De­hae­ne sa­neer­de zwaar, de re­ge­ring-Ver­hof­stadt ver­laag­de de be­las­tin­gen. Rond 2000 kende de Bel­gi­sche eco­no­mie de hoog­ste groei van de jong­ste 40 jaar, ter­wijl ze in 2009 de zwaar­ste re­ces­sie sinds de Twee­de We­reld­oor­log kende.

De­cos­ter ge­bruik­te voor zijn be­re­ke­nin­gen het eco­no­mi­sche model van Re­ke­ning14, waar­mee hij de fis­ca­le ver­kie­zings­voor­stel­len van de Vlaam­se po­li­tie­ke par­tij­en in ver­ge­lijk­ba­re cij­fers goot. De oe­fe­ning komt hier op neer: neem alle Bel­gi­sche ge­zin­nen en orden ze op basis van hun in­ko­men in 2010 van arm naar rijk. Ver­deel ze ver­vol­gens in tien groe­pen met tel­kens even­veel ge­zin­nen. De eer­ste groep zijn de arm­ste 10 pro­cent, de meest recht­se groep de rijkst 10 pro­cent. Ver­vol­gens si­mu­leer je hoe de be­las­ting­maat­re­ge­len van de vo­ri­ge re­ge­rin­gen het in­ko­men van die groep heb­ben beïnvloed.

Tel­kens blijkt dat de re­ge­rin­gen her­ver­deel­den. In tij­den van be­spa­rin­gen werd een la­ge­re in­span­ning van de arme ge­zin­nen ge­vraagd. In tij­den van be­las­ting­ver­la­gin­gen pro­fi­teer­den ze er net meest van. De re­sul­ta­ten gaan daar­mee in tegen het beeld dat Di­dier Reyn­ders (MR) als mi­nis­ter van Fi­nan­ciën voor­al de rij­ken nog rij­ker pro­beer­de te maken.

De­cos­ter on­der­zocht ook of de be­las­ting­her­vor­min­gen de Bel­gen ster­ker prik­kel­den om te wer­ken. Die re­sul­ta­ten zijn ont­goo­che­lend: de ‘werk­prik­kels’ zijn niet ver­be­terd. Ui­ter­aard spe­len er veel din­gen mee in de zoek­tocht naar een job -zo­als de op­lei­ding van men­sen en het aan­bod van jobs – maar ook de fi­nan­ciële prik­kel is een deel van dat ver­haal. Het enige dat echt ge­werkt heeft, is de werk­bo­nus die de eer­ste re­ge­ring-Ver­hof­stadt bij haar aan­tre­den in­voer­de.

Toch is er een be­lang­rij­ke kant­te­ke­ning te maken. De­cos­ter merkt op dat de lonen in de voor­bije 20 jaar een heel an­de­re evo­lu­tie ken­den dan de uit­ke­rin­gen. In het tijd­perk-De­hae­ne ste­gen door de in­fla­tie de lonen veel ster­ker, waar­door de uit­ke­rin­gen ero­deer­den. Zeker in die pe­ri­o­de maak­te het een ver­schil of men een laag in­ko­men uit ar­beid haal­de, dan wel bij­voor­beeld van een werk­loos­heids­uit­ke­ring leef­de. In het eer­ste geval steeg ie­mands in­ko­men vrij goed mee met de rest van de eco­no­mie, in het twee­de geval niet. Door de re­ge­rin­gen-Ver­hof­stadt werd die evo­lu­tie ge­cor­ri­geerd door de uit­ke­rin­gen ‘wel­vaarts­vast’ te maken en te kop­pe­len aan de in­fla­tie én de groei. Maar dat was dan weer ne­fast voor de werk­prik­kel.

Dat een re­ge­ring de kloof tus­sen arm en rijk pro­beert te dich­ten, wil ove­ri­gens niet zeg­gen dat dat ook lukt. Vol­gens on­der­zoek van de OESO bleef de on­ge­lijk­heid in België ge­lijk, ter­wijl ze el­ders groei­de. Maar dat ver­schil kan ook lig­gen aan de eco­no­mi­sche dy­na­miek of een an­de­re be­vol­kings­sa­men­stel­ling.

Het on­der­zoek is in­te­graal te lezen op www.​flemosi.​be.

HAECK, B. Overheid bestrijdt al 20 jaar ongelijkheid.  De Tijd, 2015-04-24, 4.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo