Ruilen is het nieuwe kopen

De tijd dat de handel in nieuwe en in tweedehandsspullen gescheiden circuits vormden, is voorbij. De sportketen Decathlon kent een traditie van Trocathlons, waar klanten hun oude sporttoestellen kunnen aanbieden. Bij de verkoop ontvangt de klant waardebonnen, om er nieuwe te kopen. Ook de ruilhandel is in opmars. Online vind je in een paar muisklikken heel wat toepassingen. Freecycle, bijvoorbeeld, promoot wereldwijd het ruilen en weggeven van spullen. Via Facebook kan je het in de meeste Vlaamse steden terugvinden.

Ook boeken, de populairste tweedehandsitems nochtans, worden steeds vaker geruild. Via wisselboek.be kun je uitgelezen klassiekers inruilen voor nieuwe. Swishing, swopping en swapping zijn dan weer drie vormen van kleren ruilen. Haal de miskopen en gedemodeerde items uit je kleerkast en wissel ze op een ruilbeurs in voor iets leukers. Is dat concurrentie voor tweedehandsverkopers? Niet per se. 2ehands.be speelt voluit in op de ruiltrend. ‘Klanten die artikelen willen ruilen of gratis weggeven, kunnen terecht op een aparte afdeling van de website. Ook dat is een onderdeel van de peer-to-peer economy’, zegt Petra Baeck.

Ruilen is het nieuwe kopen. De Standaard, 2015-03-24, 24.

 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo