Touring legt Carglass vuur aan de schenen

De nog jonge autoglasspecialist Touring Glass haalt de autoverzekeraar AXA Belgium als grote klant binnen en wordt zo steeds meer een te duchten rivaal voor marktleider Carglass. ‘Tegen 2018 willen we 10 procent van de markt controleren’, zegt topman Xavier de Buck.

De Belgische markt voor het herstellen en vervangen van autoruiten wordt sterk gedomineerd door Carglass (Belron), dat bijna volledig in handen is van het autodienstenbedrijf D’Ieteren. ‘De inschatting is dat Carglass 70,00 % tot 75,00 % van de markt heeft, en dat al decennia lang’, legt de Buck uit.

De rest van de Belgische markt is sterk gefragmenteerd en verdeeld over enkele regionale spelers, carrosserieherstellers en autodealers. In Nederland en Frankrijk is Carglass ook de belangrijkste speler, maar is er wel een sterke nummer twee. ‘Wij geloven dat de Belgische markt ook nood heeft aan een tweede en misschien zelfs een derde speler.’

De opmars van Touring Glass is geen goed nieuws voor Carglass. Dat had lange tijd het veld bijna voor zich alleen, maar door de verscherpte concurrentie, die in het buitenland al langer voelbaar is, moest het moederbedrijf D’Ieteren al enkele keren een winstalarm uitsturen.

Touring Glass ging twee jaar geleden van start en beschikt intussen over 12 vestigingen in België en diverse mobiele interventieteams. Het bedrijf heeft twee hoofdaandeelhouders, de bekende pechverhelper Touring en de Australische multinational Club Assist, die autodiensten levert als batterijen of autobeglazing. Beide hebben een belang van 47,50 %. De resterende 5,00 % is in handen van de carrosseriegroep Axial.

Hoe wil Touring Glass de hegemonie van Carglass doorbreken?. ‘Allereerst door een interessant aanbod voor te stellen aan de belangrijkste spelers inzake autobeglazing, verzekeraars en leasingbedrijven. We willen kwalitatief werk leveren, in lijn met de marktnorm. Cruciaal daarbij is de kwaliteit van onze techniekers. Er zitten steeds meer sensoren in auto’s zodat een ruit vervangen een specialistenjob wordt.’

‘Een tweede element is de prijs. Gemiddeld is Touring Glass 20,00 % tot 25,00 % goedkoper dan de marktleider. Geloof me, verzekeraars en leasingbedrijven hebben daar oren naar. Een derde punt is dat we inzetten op een zeer sterke mobiele dienstverlening. Voor de klanten levert dat een grote tijdsbesparing op.’

De samenwerkingsovereenkomst met AXA Belgium, de grootste autoverzekeraar van het land, is in het groeiproces een belangrijke stap. Wie bij AXA verzekerd is en glasschade moet laten repareren, kan facturen indienen van alle herstellers. Maar AXA beveelt twee bedrijven aan: Carglass en Touring Glass. Als de AXA-klant verzekerd is voor glasbreuk, vindt de administratieve en financiële afhandeling rechtstreeks tussen AXA en Touring Glass plaats.

Carglass-woordvoerder Caroline Ameloot maakt zich geen zorgen. ‘Eigenlijk verandert er voor ons niet zo veel. AXA ruilt Auto 5 in voor Touring Glass, maar wij blijven een aanbevolen partner en onze relatie met AXA blijft goed.’

Touring Glass opent volgende maand in Namen zijn 13de vestiging. Daarna zullen er nog een vijftal bijkomen, denkt de Buck. ‘Afhankelijk van hoe snel de volumes in bepaalde gebieden stijgen.’ Het bedrijf wil zich echter vooral profileren als expert voor de mobiele reparatie en vervanging van autoruiten. ‘Dat sluit mooi aan bij het imago van Touring.’

‘Tegen 2018 willen we een tiental procent van de Belgische markt veroveren’, neemt de Buck zich voor. ‘Dat stemt overeen met 15 à 17 miljoen omzet.’ De eerste jaren zullen de investeringen doorwegen, maar dankzij toenemende volumes hoopt Touring Glass vanaf 2017 rendabel te worden.

CARDINAELS, J. Touring legt Carglass vuur aan de schenen. De Tijd, 2015-03-13, 5.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo