BRIC is dood, leve de groeilanden!

Be­leg­gers heb­ben in het vo­ri­ge de­cen­ni­um de groei­lan­den eerst ver­af­good, en ver­vol­gens com­pleet uit­ge­spuwd. Hoe? Door acro­nie­men zoals BRIC als lei­draad te nemen, maar ook door on­vol­doen­de ken­nis van de ri­si­co’s en de op­por­tu­ni­tei­ten. Daar­door zijn waar­de­rin­gen aan­trek­ke­lijk ge­wor­den, en doen be­leg­gers er goed aan de fa­meu­ze ‘muur van zor­gen’ te be­klim­men om de op­por­tu­ni­tei­ten in de verte te zien.

BRIC, MINT, CI­VETS, MIST. We wer­den met acro­nie­men om de oren ge­sla­gen. Zeer ver­schil­len­de groei­lan­den wer­den op een hoop­je ge­gooid alsof ze veel met el­kaar ge­meen heb­ben. Gooi ze al­le­maal weg. Dé groei­lan­den be­staan niet. Voor een be­leg­ger is het van groot be­lang om te­veel bloot­stel­ling aan de min­der goede leer­lin­gen van de groei­lan­den­klas te ver­mij­den. Als je in groei­lan­den be­legt, moet je ge­zon­de lan­den kie­zen en ge­zon­de be­drij­ven, en liefst een com­bi­na­tie daar­van. Dat ver­eist (veel) ken­nis ter plaat­se. Col­le­ga en fonds­be­heer­der Gino De­lae­re gids­te ons on­langs in Singapo­re – zijn of­fi­ciële thuis­ba­sis sinds Eco­no­po­lis er in 2013 een kan­toor open­de – en Jak­ar­ta, de brui­sen­de hoofd­stad van In­do­ne­sië.

Her­vor­min­gen

Het is vrij een­vou­dig: groei­lan­den die de ko­men­de jaren her­vor­min­gen door­voe­ren zul­len de be­leg­ger niet te­leur­stel­len. De an­de­re lan­den zijn veel­eer te mij­den. Ver­kie­zin­gen kun­nen daar­bij de ka­ta­ly­sa­tor zijn. We zagen dat eer­der al in Mexi­co met de ver­kie­zing van de her­vor­mings­ge­zin­de pre­si­dent En­ri­que Peña Nieto, en vorig jaar in mei in India met Na­ren­dra Modi. Ook in In­do­ne­sië kon­den we vast­stel­len dat de in ok­to­ber aan­ge­tre­den pre­si­dent Joko Wi­do­do (kort­weg Jo­ko­wi) zich tij­dens zijn eer­ste 100 dagen in po­si­tie­ve zin liet op­mer­ken. Hij be­slis­te bij­voor­beeld vrij snel om de ge­con­tes­teer­de brand­stof­sub­si­dies af te bou­wen waar­door heel wat bud­get­tai­re ruim­te vrij komt voor in­ves­te­rin­gen in onder meer in­fra­struc­tuur.

In­fra­struc­tuur

De op­por­tu­ni­tei­ten in in­fra­struc­tuur zijn een apar­te ver­mel­ding waard. Het gaat om een van de an­kers voor be­leg­gin­gen in groei­lan­den. Een voor­beeld: In­do­ne­sië telt ruim 250 mil­joen men­sen, van wie de helft jon­ger is dan 30 jaar en een derde zelfs jon­ger dan 18 jaar. Het is een van de lan­den waar de ver­ste­de­lij­king het snelst toe­neemt met een groei­rit­me van on­ge­veer 4,00 % per jaar. Dat pre­si­dent Jo­ko­wi werk maakt van nieu­we in­ves­te­rin­gen in in­fra­struc­tuur biedt ook in­te­res­san­te be­leg­gings­op­por­tu­ni­tei­ten. Een voor­beeld: een In­do­ne­sisch ce­ment­be­drijf, dat in eigen land op de beurs ge­no­teerd is, een doch­ter is van een grote Duit­se ge­no­teer­de groep, schul­den­vrij is, hoge mar­ges ge­ne­reert en waar­voor de groei­voor­uit­zich­ten in ieder geval struc­tu­reel veel gun­sti­ger zijn dan die van het wes­ter­se moe­der­be­drijf. Dat klinkt al heel wat min­der ri­si­co­vol dan ‘een bouw­be­drijf in emer­ging mar­kets’.

Groei-oa­se

Groei­lan­den bie­den ook be­leg­gings­mo­ge­lijk­he­den die je ner­gens an­ders ter we­reld aan­treft. Hoge groei geeft zuur­stof aan lan­den, be­drij­ven en de sa­men­le­ving. Zo groei­de de eco­no­mie van My­an­mar de voor­bije jaren in een hels tempo en trekt het land veel bui­ten­land­se in­ves­te­rin­gen aan. Een van de be­drij­ven die we in Singapo­re be­zoch­ten, is al­vast door Yum!Brands ge­se­lec­teerd om de KFC-fran­chi­se naar My­an­mar te bren­gen. Men plant in een eer­ste fase tien res­tau­rants in de groot­stad Yang­on (Rangoon) en ver­wacht het eer­ste te ope­nen mid­den dit jaar. Dat soort groei­ver­ha­len zijn er legio. Het is ech­ter wel zaak om se­lec­tief te zijn, want groei creëert ook ruim­te voor ver­ko­pers van lucht­kas­te­len. Na de ver­ha­len van Asian Bam­boo en an­de­re, weten be­leg­gers dat be­drijfs­be­zoe­ken en een kri­ti­sche hou­ding nodig zijn.

Da­ling olie­prijs

Tal van groei­lan­den pro­fi­te­ren ook van de re­cen­te la­ge­re olie­prijs, want 86,00 % van hun to­ta­le markt­ka­pi­ta­li­sa­tie be­vindt zich in lan­den die netto olie-im­por­teurs zijn. In som­mi­ge lan­den kan dat lei­den tot een da­ling van de in­fla­tie en de rente. Na ons be­zoek ver­laag­de de cen­tra­le bank van In­do­ne­sië de rente met 0,25 %. Met de hui­di­ge ho­ge­re ren­tes in de groei­lan­den is er dus nog ruim­te voor meer­waar­den in obli­ga­ties.

Waar­de­rin­gen

Hoe­wel de aan­de­len­mark­ten in di­ver­se groei­lan­den 2015 sterk in­ge­zet heb­ben, zijn ze over het al­ge­meen nog steeds een pak goed­ko­per dan de wes­ter­se mark­ten. Het zeer pes­si­mis­ti­sche sen­ti­ment tij­dens de voor­bije twee jaar heeft er im­mers voor ge­zorgd dat de waar­de­rin­gen van tal van kwa­li­ta­tie­ve be­drij­ven in be­paal­de groei­lan­den op in­te­res­san­te ni­veaus zijn aan­be­land, zeker te­gen­over de meer ont­wik­kel­de lan­den. Het slech­te nieuws zit al in de koer­sen ver­re­kend en er is re­la­tief wei­nig nodig om de koer­sen hoger te stu­ren.

Lan­ge­ter­mijn­ren­de­ment

Maar ver­ge­ten we niet de vier grote mo­to­ren van extra ren­de­ment in de groei­lan­den.

  • Ten eer­ste heb­ben ze nog steeds een con­cur­ren­ti­eel kos­ten­voor­deel.
  • Ten twee­de voe­len ze een de­mo­gra­fi­sche rug­wind: een jonge en erg ge­mo­ti­veer­de be­vol­king.
  • Ten derde zijn hun schul­den struc­tu­reel lager dan in het Wes­ten.
  • En ten slot­te groeit hun ge­wicht in de be­leg­gings­in­dexen met een de­cen­ni­um ver­tra­ging naar het ge­wicht van hun eco­no­misch be­lang. Het eer­ste is nog maar 11,00 %, ter­wijl het laat­ste boven 50,00 % uit­komt.

Niet te veel BRIC’s

De BRIC-lan­den zijn nooit een goede lei­draad ge­weest voor be­leg­gin­gen. Ze horen niet samen, ze vor­men samen ook niet dé groei­lan­den. Er be­staat een grote di­ver­si­teit aan groei­lan­den, die u moet ken­nen en on­der­schei­den om de juis­te be­leg­ging te maken.

Onze over­tui­ging in het toe­kom­stig po­ten­ti­eel van een aan­tal groei­lan­den is met onze Azië-trip al­leen maar be­ves­tigd. De BRIC’s zijn out, maar de groei­lan­den bloei­en als nooit te­vo­ren.

GOVAERTS, C. BRIC is dood, leve de groeilanden! De Tijd, 2015-02-28, 42.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo