‘Rationalisering van aantal dealers is onvermijdelijk’

Het Brus­sel­se Au­to­sa­lon, dat mor­gen de deu­ren opent, is tra­di­ti­o­neel een ver­koop­sa­lon. Door de scher­pe con­cur­ren­tie zijn de mar­ges ech­ter flin­ter­dun ge­wor­den. Ook voor de dea­lers is het knok­ken om te over­le­ven. ‘Een ra­ti­o­na­li­se­ring is on­ver­mij­de­lijk’, zegt Denis Gor­te­man, de top­man van D’Ie­te­ren.

GDA, de koe­pel­or­ga­ni­sa­tie boven de Bel­gi­sche au­to­dea­lers, waar­schuw­de begin deze week dat in de sec­tor een kaal­slag dreigt. Een derde van de dea­lers kan de ko­men­de jaren ver­dwij­nen. He­den­daag­se auto’s zijn een stuk com­plexer ge­wor­den, wat extra vor­ming van het per­so­neel ver­on­der­stelt en noopt tot in­ves­te­ren in ma­te­ri­eel. Te­ge­lijk is er min­der on­der­houd nodig en zijn er min­der re­pa­ra­ties. Ho­ge­re uit­ga­ven dus en min­der in­kom­sten. Door de mee­do­gen­lo­ze con­cur­ren­tie staan de prij­zen van nieu­we wa­gens bo­ven­dien onder druk. ‘Auto’s waren nooit zo goed­koop’, zegt ook Denis Gor­te­man, die aan het hoofd staat van D’Ie­te­ren Auto. Die di­vi­sie van de ge­lijk­na­mi­ge au­to­dien­sten­groep voert de mer­ken van de Volks­wa­gen-groep in en is de groot­ste au­to­dis­tri­bu­teur van het land.

Het is dui­de­lijk niet te best ge­steld met de mar­ges.
Denis Gor­te­man: ‘In­der­daad, de druk van de Fran­se, Ita­li­aan­se en som­mi­ge Duit­se mer­ken houdt aan. Een ge­volg van de over­ca­pa­ci­teit in Eu­ro­pa. Dat de con­struc­teur ver­koop­vo­lu­mes op­legt, ken­nen we ei­gen­lijk niet in de VW-groep. Toch moe­ten we de prij­zen van de con­cur­ren­ten enigs­zins vol­gen.’

Die lage prij­zen zijn ook geen goede zaak voor de dea­lers.
Gor­te­man: ‘We evo­lu­e­ren naar een ander dea­ler­mo­del. Dat is ook nodig. Als je alle mer­ken samen neemt, heeft België een van de dicht­ste dea­ler­net­wer­ken in de hele we­reld. Drie ele­men­ten tonen aan dat dat on­houd­baar is. In de eer­ste plaats zien we de Bel­gi­sche markt sta­bi­li­se­ren rond 500.000 nieu­we per­so­nen­wa­gens per jaar. Dat is zeker geen slecht cij­fer: het wijst op een ro­ta­tie van één op tien. Voorts moe­ten we ons geen il­lu­sies maken over de mar­ges. De mar­ges uit het ver­le­den komen op korte of mid­del­lan­ge ter­mijn niet terug. Ten slot­te is er ook min­der werk in na­ver­koop, omdat he­den­daag­se wa­gens min­der on­der­houd ver­gen.’

‘Een her­struc­tu­re­ring van de dea­ler­net­wer­ken dringt zich dus op. Voor onze eigen con­ces­sies in de Brus­sel­se regio zijn we daar al mee bezig: we gaan er van twaalf naar zeven. Vorig jaar heb­ben we al laten weten dat we ons hele dis­tri­bu­tie­net­werk gaan re­or­ga­ni­se­ren, met de be­doe­ling de ren­da­bi­li­teit van de on­af­han­ke­lij­ke dea­lers te ver­be­te­ren. We be­sef­fen dat dat moei­lijk is voor hen. Som­mi­gen zul­len dat niet over­le­ven. Maar een ra­ti­o­na­li­se­ring van het aan­tal dea­lers in onze mer­ken is on­ver­mij­de­lijk.’

De on­li­ne­ver­koop van auto’s kan de si­tu­a­tie nog moei­lij­ker maken voor de dea­lers.
Gor­te­man: ‘Zo’n vaart zal het niet lopen. Slechts 7 à 8 pro­cent van onze klan­ten zou nu al be­reid zijn zich een auto via het in­ter­net aan te schaf­fen. De grote meer­der­heid wil nog steeds zijn wagen in de show­room kopen. Het wordt trou­wens steeds in­ge­wik­kel­der om een auto op een goede ma­nier te be­stel­len. Als je al­leen op de in­for­ma­tie op in­ter­net af­gaat, moet je bijna een ex­pert zijn. Wel komen acht op de tien klan­ten goed voor­be­reid naar de show­room, maar ze wil­len alles toch nog eens af­toet­sen.’

Wat vindt u van de zelf­rij­den­de auto?
Gor­te­man: ‘Er zit zeker toe­komst in, als de wet­ge­ving wordt aan­ge­past. Ik ge­loof voor­al in de zelf­rij­den­de auto voor een heel bij­zon­der pu­bliek: de derde leef­tijd. Neem nu mijn schoon­va­der, hij is on­langs ge­stopt met rij­den omdat zijn leef­tijd het niet meer toe­liet. Wel, nu wordt hij pas echt oud. (lacht) Neen, de zelf­rij­den­de auto zal een op­los­sing bie­den voor men­sen die niet goed meer zien of min­der goede re­flexen heb­ben, en zal hun weer vrij­heid schen­ken.’

De Bel­gi­sche au­to­markt is sterk af­han­ke­lijk van be­drijfs­wa­gens, die voor zowat de helft van de ver­koop in­staan. Blijft dat zo?
Gor­te­man: ‘We zijn de re­ge­ring dank­baar dat ze voor be­drijfs­wa­gens een sta­bie­le fis­ca­le om­ge­ving aan­biedt. Dat is een zeer po­si­tief punt. Of er ver­an­de­rin­gen moe­ten komen in de taxa­tie van de au­to­sec­tor, daar­over zijn we be­reid te pra­ten. Maar ik wil het fe­no­meen be­drijfs­wa­gens toch ook in per­spec­tief plaat­sen. Als we het hele Bel­gi­sche wa­gen­park be­kij­ken, goed voor 5,2 mil­joen wa­gens, dan tel­len we 1,1 mil­joen be­drijfs­voer­tui­gen. Daar­van zijn er 350.000 tot 400.000 zo­ge­naam­de sa­la­ris­wa­gens. De rest wordt ge­bruikt door han­de­laars, ver­te­gen­woor­di­gers of tech­ni­ci, die hun voer­tuig nodig heb­ben voor hun werk. Maar in het wa­gen­park zit­ten ook zeker 600.000 wa­gens van meer dan tien jaar oud die veel ver­brui­ken en ver­vui­len. Het zou po­si­tie­ver zijn daar iets aan te doen.’

Voor D’Ie­te­ren Auto was 2014 een goed jaar. Ter­wijl de Bel­gi­sche au­to­markt sta­bi­li­seer­de, steeg zijn markt­aan­deel van 21,20 naar 21,80 pro­cent.
Gor­te­man: ‘Dat is te dan­ken aan Audi, dat met 6,2 pro­cent zijn op een na beste markt­aan­deel ooit re­a­li­seer­de, maar ook aan Skoda en Por­sche. Met de nieu­we Oc­ta­via erbij be­haal­de Skoda een markt­aan­deel van 3,6 pro­cent, ter­wijl de Por­sche-ver­koop met de helft groei­de naar meer 2.100 wa­gens. Met dank aan de nieu­we SUV Macan en aan de hy­bri­de ver­sie van de Pa­na­me­ra.’

VW ver­loor ter­rein, net als Seat.
Gor­te­man: ‘Volks­wa­gen blijft wel het num­mer één op de Bel­gi­sche markt en het enige merk met meer dan 10 pro­cent markt­aan­deel. Net als an­de­re groot­vo­lu­me­mer­ken wordt Volks­wa­gen van twee kan­ten be­laagd: de pre­mi­um­mer­ken zijn de klei­ne­re seg­men­ten bin­nen­ge­dron­gen en ‘emer­ging brands’ als Skoda, Kia of Hyun­dai heb­ben hun gamma ver­breed.’

Wat brengt 2015?
Gor­te­man: ‘Wij hopen op een markt­aan­deel van net onder 22 pro­cent. VW mag op een klei­ne groei re­ke­nen dank­zij de nieu­we Pas­sat. Bij Skoda zal de nieu­we Fabia bij­ko­men­de vo­lu­mes ge­ne­re­ren, en bij Por­sche zal de Macan voor de volle twaalf maan­den mee­tel­len. Voor Audi ver­wach­ten we een sta­biel markt­aan­deel – de A4 en A5 zijn ver­ou­derd te­gen­over de con­cur­ren­tie – en voor Seat een lich­te groei.’

LAMBRECHT, K. ‘Rationalisering van aantal dealers is onvermijdelijk’. De Tijd, 2015-01-15, 19.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo