Belgische consument laat herfstdipje achter zich

consumentenvertrouwen

Het Bel­gi­sche con­su­men­ten­ver­trou­wen is in de­cem­ber weer her­steld tot op het peil van de maand ok­to­ber. Maar er is geen spra­ke van eu­fo­rie.

In no­vem­ber daal­de het con­su­men­ten­ver­trou­wen naar min 14 pun­ten. Bel­gen wer­den vo­ri­ge maand plots een pak pes­si­mis­ti­scher over hun spaar­mo­ge­lijk­he­den en hun toe­kom­sti­ge fi­nan­ciële si­tu­a­tie. De on­rust over de in­dex­sprong en de im­pact van de be­spa­rings­maat­re­ge­len van de re­ge­ring op de koop­kracht was daar niet vreemd aan.

Maar dat sen­ti­ment is weer ge­keerd. Beide deel­in­di­ca­to­ren her­stel­den ge­deel­te­lijk. Maar het is voor­al een min­der ne­ga­tie­ve in­schat­ting van de al­ge­me­ne eco­no­mi­sche si­tu­a­tie in België die het her­stel in de­cem­ber stut­te. Die deel­in­di­ca­tor ging van -15 naar -10, ook al na een forse ver­zwak­king in no­vem­ber.

EVENEPOEL, K. Belgische consument laat herfstdipje achter zich. De Tijd, 2014-12-19, 6.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo