mens en samenleving logo

Telenet-klanten zoeken uitweg via groepsaankoop

Al 17 jaar is Kurt Buys­se, een 41-ja­ri­ge on­li­ne­mar­ke­teer, klant bij Te­le­net. Al die jaren heeft hij braaf de prijs­ver­ho­ging – in lijn met de loon­in­dexe­ring – be­taald die het ka­bel- en te­le­vi­sie­be­drijf jaar­lijks door­voert.

Maar deze keer heeft hij er ge­noeg van: ‘Ie­der­een moet de te­ring naar de ne­ring zet­ten. Ie­der­een moet be­spa­ren. En dan ver­hoogt Te­le­net zijn prij­zen met 4,00 % à 5,00 %.’

Het be­drijf kon­dig­de zijn prijs­ver­ho­gin­gen vo­ri­ge week aan, ‘omdat in­no­va­tie een prijs heeft en de con­trac­ten met de Vlaam­se zen­ders duur­der zijn ge­wor­den.’ Buys­se zag op so­ci­a­le media dat hij lang niet de enige was die morde. Daar­op lan­ceer­de hij de pe­ti­tie iklaatmenietpluimen.​be, die al meer dan 40 000 hand­te­ke­nin­gen ver­za­mel­de.

In de pro­test­groep groei­de ver­vol­gens het idee om te on­der­zoe­ken of een groeps­aan­koop (groepsofferte.​be) mo­ge­lijk is voor te­le­com­dien­sten. Naar ana­lo­gie met de ge­za­men­lij­ke aan­ko­pen van elek­tri­ci­teit, gas en zon­ne­pa­ne­len. Buys­se zoekt nu een ex­pert die hem kan hel­pen uit­zoe­ken of een groeps­aan­koop voor te­le­com­bun­dels über­haupt mo­ge­lijk is.

Te­le­net en Proxi­mus zijn het idee in elk geval niet ge­ne­gen. ‘We in­ves­te­ren een vijf­de van onze omzet in het net­werk en de pro­duc­ten. Om te kun­nen blij­ven in­no­ve­ren, moe­ten we de prij­zen ver­ho­gen’, zegt Te­le­net-woord­voer­der Ste­fan Coen­jaerts. ‘Een groeps­aan­koop is wet­te­lijk niet mo­ge­lijk’, luidt het bij Proxi­mus.

Het is niet de eer­ste keer dat Te­le­net klan­ten tegen zich in het har­nas jaagt. In mei te­ken­den 27.000 men­sen een pe­ti­tie van Test-Aan­koop tegen het ge­dwon­gen ver­van­gen van de ver­ou­der­de de­co­ders, en dat tegen be­ta­ling. Toen plooi­de het ka­bel­be­drijf door zijn ‘bak­jes’ voort­aan bin­nen vijf jaar na aan­koop gra­tis om te rui­len.

Hoe­lang laat Te­le­net het pro­test nog aan­zwel­len? Coen­jaerts: ‘We be­grij­pen dat de ver­ho­ging geen fijne bood­schap is, we heb­ben be­grip voor het pro­test. Maar de be­slis­sing is ge­val­len, we kun­nen hier niet op te­rug­ko­men. In het de­co­der­ver­haal kon­den we wel nog bij­stu­ren.’

Dat Te­le­net schermt met de prijs van in­no­va­tie gaat er bij pro­test­klant Buys­se niet in: ‘Er is te wei­nig con­cur­ren­tie in de markt. Mocht dat wel zo zijn, dan zou Te­le­net in­no­va­tie nodig heb­ben om zich te on­der­schei­den. En zou het die in­no­va­tie niet kun­nen door­re­ke­nen.’ Waar­mee de ini­ti­a­tief­ne­mer zegt dat Te­le­net en Belga­com broe­der­lijk de bun­del­markt ver­de­len.

Een these die ook Louis Tul­kens, hoofd ex­ter­ne re­la­ties bij BASE, on­der­schrijft. ‘Op de mo­bie­le markt met zijn vele ope­ra­to­ren (Proxi­mus, Mo­bis­tar, BASE en vele vir­tu­e­le ope­ra­to­ren als Te­le­net, Mo­bi­le Vi­kings en Ly­ca­mo­bi­le) zijn de prij­zen sinds 2006 met 54,00 % ge­zakt. Op de vaste markt heb­ben Proxi­mus en Te­le­net vrij­wel 100,00 % van de tv-markt en packs in han­den. De prij­zen daar zijn sinds 2006 met een derde ge­ste­gen.’

Dat zo­ge­naam­de duo­po­lie zette mi­nis­ter van Te­le­com Alexan­der De Croo ertoe aan de markt van te­le­com­bun­dels onder han­den te nemen. Hij wil meer con­cur­ren­tie en la­ge­re prij­zen. Af­wach­ten of Mo­bis­tars her­in­tre­de in tv en breed­band, begin vol­gend jaar, be­we­ging kan krij­gen in de markt.

Te­le­net biedt van­daag al groeps­kor­tin­gen aan. Aan werk­ne­mers van ‘grote’ be­drij­ven. Waar­om dan niet aan een grote groep men­sen? Coen­jaerts: ‘Werk­ne­mers maken deel uit van een er­ken­de or­ga­ni­sa­tie met sta­tu­ten. Men­sen die deel­ne­men aan een groeps­aan­koop niet.’

ROUSSEAU, S.Telenet-klanten zoeken uitweg via groepsaankoop. De Tijd, 2014-12-05, 18
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers