Een aantal telecomoperatoren heeft de voorbije maanden de algemene voorwaarden aangepast omdat ze niet in orde waren met de voorschriften van regulator BIPT. Welke bedrijven precies in de fout gingen zegt de toezichthouder niet.
Het ging bijvoorbeeld om opzegmogelijkheden, compensaties bij slechte dienstverlening of verwijlintresten. Intussen zijn de algemene voorwaarden overal aangepast en in orde met de wet. “Zonder dat we verregaande procedures moesten opstarten of boetes moesten uitdelen”, aldus het BIPT.
De regulator startte zijn onderzoek eind vorig jaar. De contractvoorwaarden bij veertien operatoren -de grote namen maar ook kleinere spelers zoals Tellink, United Telecom of EDP Net- werden onder de loep genomen.
Daarbij keek de BIPT naar de opzegvoorwaarden en eventuele schadevergoeding voor slecht werkende diensten. Ook de hoogte van de boetes voor laattijdige betalingen is onderzocht.
Welke operator de meeste overtredingen beging en of er sommige bedrijven wél volledig in orde waren, wil het BIPT niet kwijt. “Maar we stelden op elk van de punten wel meerdere overtredingen vast”, luidde het vrijdag.
Er vond overleg plaats met de sector en de operatoren hebben hun algemene voorwaarden intussen aangepast.
Bron: De Standaard – 3 oktober 2014