mens en samenleving logo

Telenet neemt belang van 50 procent in De Vijver Media

Na maanden van geruchten is de kogel door de kerk: Telenet neemt een belang in De Vijver Media, het bedrijf boven productiehuis Woestijnvis en de tv-zenders VIER en VIJF. Opmerkelijk is dat Telenet een belang krijgt van 50 procent. Sanoma wordt weer 100 % eigenaar van Humo.

Het Mechelse kabelbedrijf neemt niet alleen voor 26 miljoen euro de 33 % van het Finse Sanoma in De Vijver over, maar investeert ook extra kapitaal in het bedrijf. Hierdoor zien de andere aandeelhouders (Wouter Vandenhaute & Erik Watté en Corelio Media) hun belang verwateren tot elk 25 %.

Telenet pompt 32 miljoen euro extra in De Vijver Media

Telenet kondigt aan dat het 32 miljoen extra kapitaal pompt in De Vijver Media, om het huidige volume Vlaamse programma’s op VIER en VIJF de komende jaren te kunnen behouden.

De deal hertekent het Vlaamse medialandschap in belangrijke mate. Telenet is immers een distributeur van televisiezenders, maar participeert nu rechtsreeks in een productiehuis en in twee tv-zenders. VIER en VIJF worden daardoor sterkere concurrenten voor VRT en Medialaan.

In het persbericht beklemtoont Telenet dat de participatie in De Vijver Media “niet zal leiden tot verandering in de overeenkomsten die zij beiden hebben met andere televisie-aanbieders”.

Schulden

Door de participatie van Telenet krijgen de zenders en het productiehuis opnieuw zuurstof om hun strategie verder uit te bouwen, klinkt het. De Vijver Media kreunde onder de schulden. “Door de instap van Telenet kunnen we met vertrouwen naar de toekomst kijken. Woestijnvis wil een sterk en vernieuwend productiehuis blijven en VIER en VIJF willen verder groeien”, zegt Wouter Vandenhaute.

De komst van Telenet zorgt naast financiële ook voor technologische mogelijkheden om lokale creatieve topprogramma’s te blijven produceren. “Ons doel is de kijker het beste en modernste multimediale entertainment te bieden”, aldus het kabelbedrijf. De overeenkomst moet wel nog de goedkeuring krijgen van de Europese concurrentie-autoriteiten.

Sanoma weer 100 procent eigenaar Humo

Sanoma verkoopt dus haar 33,3 procent-aandeel van De Vijver. Dat laat het bedrijf toe zich volledig toe te leggen op de digitale transitie van haar printmerken. Daarom wordt het weer 100 % eigenaar van Humo, schrijft Sanoma in een mededeling.

Die transactie ligt nu voor bij de Europese concurrentie-autoriteiten. Sanoma verwacht eind 2014 rond te zijn met de deal, waarop het een eenmalig verlies van 20 miljoen euro boekt.

Telenet neemt belang van 50 procent in De Vijver Media.  trends.knack.be, 2014-06-17. Geraadpleegd op 2014-06-17 via  trends.knack.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers