Macro-economisch effect Rode Duivels haast nihil

Vol­gens een stu­die van ING zal het eco­no­misch ef­fect van het WK voet­bal op België ver­waar­loos­baar klein zijn. ‘Zelfs als de Rode Dui­vels een mooi par­cours af­leg­gen, ver­wach­ten we noch een po­si­tief, noch een ne­ga­tief ef­fect op het bruto bin­nen­lands pro­duct’, zegt Peter Van­den Houte, hoof­deco­noom van ING België.

Met 10.000 sup­por­ters op een door­de­week­se trai­ning in Genk kan je ge­rust spre­ken van een hype rond de Rode Dui­vels. Toch zijn de Bel­gen niet van plan veel uit te geven aan mer­chan­di­sing. Ge­mid­deld wil­len onze land­ge­no­ten 12 euro spen­de­ren aan al­ler­han­de gad­gets in de lands­kleu­ren. Ter ver­ge­lij­king: Rus­sen en Ar­gen­tij­nen leg­gen daar ge­mid­deld bijna 50 euro voor opzij.

Daar­bij komen na­tuur­lijk de gra­tis fan­ar­ti­ke­len (ge­spon­sord door be­drij­ven) en de meer­ver­koop van pro­duc­ten als bier of te­le­vi­sies. Maar zelfs als België het WK zou win­nen, zal dat hoogst­waar­schijn­lijk niet lei­den tot grote ef­fec­ten. ‘On­der­zoek na de winst van Frank­rijk bij het WK in 1998 toon­de een zeer kort­ston­di­ge stij­ging aan van het con­su­men­ten­ver­trou­wen. Maar na een twee­tal maan­den was dat weer uit­ge­vlakt’, aldus Van­den Houte.

Op­val­lend is dat een WK ook een ne­ga­tief ef­fect kan heb­ben. Het en­thou­si­as­me en de wed­strijd­ana­ly­ses op de werk­vloer kun­nen de pro­duc­ti­vi­teit beïnvloe­den. ‘Maar omdat de wed­strij­den in België voor­al bui­ten de werk­uren val­len, zal ook hier het ef­fect mi­ni­maal zijn.’

Macro-economisch effect Rode Duivels haast nihil. De tijd, 2014-05-23, 4.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo