Volgens een studie van ING zal het economisch effect van het WK voetbal op België verwaarloosbaar klein zijn. ‘Zelfs als de Rode Duivels een mooi parcours afleggen, verwachten we noch een positief, noch een negatief effect op het bruto binnenlands product’, zegt Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België.
Met 10.000 supporters op een doordeweekse training in Genk kan je gerust spreken van een hype rond de Rode Duivels. Toch zijn de Belgen niet van plan veel uit te geven aan merchandising. Gemiddeld willen onze landgenoten 12 euro spenderen aan allerhande gadgets in de landskleuren. Ter vergelijking: Russen en Argentijnen leggen daar gemiddeld bijna 50 euro voor opzij.
Daarbij komen natuurlijk de gratis fanartikelen (gesponsord door bedrijven) en de meerverkoop van producten als bier of televisies. Maar zelfs als België het WK zou winnen, zal dat hoogstwaarschijnlijk niet leiden tot grote effecten. ‘Onderzoek na de winst van Frankrijk bij het WK in 1998 toonde een zeer kortstondige stijging aan van het consumentenvertrouwen. Maar na een tweetal maanden was dat weer uitgevlakt’, aldus Vanden Houte.
Opvallend is dat een WK ook een negatief effect kan hebben. Het enthousiasme en de wedstrijdanalyses op de werkvloer kunnen de productiviteit beïnvloeden. ‘Maar omdat de wedstrijden in België vooral buiten de werkuren vallen, zal ook hier het effect minimaal zijn.’