Fruitfusie moet Chiquita weer rendabel maken

Het Amerikaanse Chiquita gaat samen met Fyffes uit Ierland, om zo de grootste bananenproducent ter wereld te worden. Het nieuwe bedrijf wordt een vennootschap onder Iers recht, en kan zo volop profiteren van het gunstige Ierse belastingtarief. Door de overname worden twee van de vier grootste bananenbedrijven, die samen 80 procent van de wereldmarkt beheersen, gecombineerd. De andere twee zijn Dole en Del Monte.

Fyffes is veel minder bekend dan Chiquita. De meer dan honderd jaar oude onderneming beroemt zich erop het oudste fruitmerk ter wereld te zijn. Al in 1929 introduceerde Fyffes zijn naam als merk, inclusief een logo en een label dat aan de bananentrossen bevestigd kon worden. Fyffes is ontstaan als importeur van bananen uit de Canarische eilanden en de Britse kolonies in de Caraïben, zoals Jamaïca. De laatste decennia is Fyffes sterk gegroeid door een reeks overnames van fruitdistributeurs in continentaal Europa. Behalve bananen brengt het bedrijf ook ananas en meloen op de markt.

Fyffes en Chiquita hebben beide een vestiging in Antwerpen, de grootste bananenhaven ter wereld. Fruitoverslagbedrijf Belgian New Fruit Wharf (BNFW), waar jaarlijks 1,5 miljoen ton bananen worden gelost, heeft beide bedrijven als klant. Over de gevolgen van de fusie wilde het bedrijf gisteren nog niets kwijt. ‘We hebben nog te weinig details’, zo klonk het. BNFW is een onderdeel van de Sea-Invest-groep.

De fusie wordt volgens waarnemers ingegeven door de noodzaak om schaalgrootte te creëren en zo een betere onderhandelingspositie te kunnen afdwingen bij de detailhandel. Hoewel Chiquita met een omzet van ruim 3 miljard dollar in omzet dubbel zo groot is als Fyffes (1,4 miljard dollar), gebeurt de overname op bijna gelijkwaardige basis. Dat hoeft niet te verbazen: Chiquita is al twee jaar lang onrendabel en ging in 2013 voor 16 miljoen dollar in het rood, terwijl Fyffes vorig jaar 26 miljoen euro winst boekte. Na de aandelenruil zullen de Fyffes-aandeelhouders 49,3 procent van het nieuwe bedrijf bezitten, dat ChiquitaFyffes zal heten. De transactie betekent voor de Fyffes-aandeelhouders een premie van 38 procent. Het bedrijf zal een gezamenlijke omzet hebben van 4,6 miljard dollar, en hoopt door de combinatie 40 miljoen dollar te kunnen besparen. Er zullen 32.000 mensen voor het nieuwe bedrijf werken.

De vraag is of de concurrentie-autoriteiten toegevingen zullen eisen om een marktoverwicht door het nieuwe bedrijf te voorkomen. ChiquitaFyffes wordt met een marktaandeel van 14 procent de grootste op de bananenmarkt, maar moet op de markt voor fruit en fruitproducten Dole nog wel laten voorgaan. Dit bedrijf, dat vooral bekend is om zijn ananas, haalt een omzet van 6,9 miljard dollar per jaar. Fresh Del Monte, het vierde grote fruitbedrijf, haalde vorig jaar een omzet van 3,7 miljard dollar. Het Belgische Univeg haalt een omzet van 3,1 miljard euro (4,3 miljard dollar), maar is wat betreft bananenproductie een kleine speler.

Fruitfusie moet Chiquita weer rendabel maken. www.standaard.be, 11-03-2014. Geraadpleegd op 25-03-2014 via www.standaard.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo