mens en samenleving logo

Telenet wakkert mobiele oorlog aan

Ruim een jaar na de lan­ce­ring van de scherp ge­prijs­de King & Kong-for­mu­le, gooit Te­le­net on­ver­wacht een nieu­we prijs­knup­pel in het mo­bie­le hoen­der­hok. ‘De prij­zen­oor­log is nog niet voor­bij.’

Via een pers­be­richt liet Te­le­net gis­te­ren weten dat het zijn po­pu­lai­re mo­bie­le ta­rief­plan­nen King & Kong goed­ko­per gaat aan­bie­den aan klan­ten die niet voor een pak­ket met in­ter­net en te­le­vi­sie kie­zen. Vanaf 4 no­vem­ber be­taalt ie­der­een 15 euro voor King en 50 euro voor Kong. Tot van­daag gold dat ta­rief enkel voor pak­ket­klan­ten. An­de­re klan­ten be­taal­den res­pec­tie­ve­lijk 20 en 70 euro.

De prijs­ver­la­ging komt 15 maan­den na de lan­ce­ring van King & Kong, twee erg een­vou­di­ge en goed­ko­pe ta­rief­plan­nen die de mo­bie­le markt flink deden op­schrik­ken. Even later kwam ook nog eens de nieu­we te­le­com­wet, waar­door klan­ten ge­mak­ke­lij­ker van ope­ra­tor kun­nen ver­an­de­ren. De con­cur­ren­ten, met Belga­com voor­op, zagen veel mo­bie­le klan­ten ver­trek­ken. Ze waren dus ver­plicht om te re­a­ge­ren. ‘We heb­ben onze fi­nan­ciële re­ser­ves goed kun­nen ge­brui­ken’, zei Belga­com-top­man Di­dier Bel­lens daar­over nog in mei. Die­zelf­de Bel­lens had deze nieu­we actie van zijn con­cur­rent dui­de­lijk niet zien aan­ko­men. Tij­dens de con­fe­ren­ce­call over de der­de­kwar­taal­cij­fers van Belga­com af­ge­lo­pen vrij­dag liet hij nog op­te­ke­nen dat ‘de mo­bie­le prij­zen­oor­log voor­bij is’.

Dolfijn

Wie exact de hoe­veel­he­den ge­bruikt die in het nieu­we ta­rief­plan zijn in­be­gre­pen, heeft met King het goed­koop­ste abon­ne­ment op de markt. Enkel Mo­bis­tar is met zijn Dol­fijn-abon­ne­ment even goed­koop. Kong moet het in zijn ca­te­go­rie af­leg­gen tegen Mo­bis­tar en BASE. Te­le­net be­na­druk­te ech­ter al meer­maals dat zijn voor­naams­te doe­len een­voud en trans­pa­ran­tie zijn.

De be­leg­gers ver­wach­ten dat de rest van de markt de prijs­da­ling zal vol­gen. Het Belga­com-aan­deel ver­loor gis­te­ren 5,3 pro­cent op de Brus­sel­se beurs. Han­de­laars stel­len zich ech­ter de vraag of Te­le­net met zijn scher­pe ta­rie­ven ook niet in eigen vel snijdt. ‘Zo’n lage prij­zen zet­ten ook druk op de mar­ges van Te­le­net. In die zin is het nieuws ook licht ne­ga­tief voor Te­le­net’, klonk het. Het Te­le­net-aan­deel ver­loor 1,2 pro­cent. Te­le­net-woord­voer­ster Isa­bel­le Geeraerts wou niet be­ves­ti­gen of het be­drijf door de prijs­ver­la­ging in­der­daad in zijn mar­ges snijdt. ‘Dit is de vol­gen­de stap in onze com­mer­ciële stra­te­gie’, was het enige wat ze daar­over kwijt wou.

‘Ja, wat wil je dat ik daar­op zeg’, re­a­geer­de Belga­com-woord­voer­ster Frédérique Ver­biest op de prijs­ver­la­ging. ‘Te­le­net speelt in op een­voud, maar wij bie­den onze klan­ten een veel gro­te­re keuze. Niet ie­der­een heeft een smartpho­ne. Som­mi­ge men­sen wil­len ge­woon heel goed­koop bel­len. Dan kun­nen ze bij ons te­recht voor een pre­paid kaart van 5 euro.’

4G

Ver­biest ont­kent dat er een on­mid­de­lij­ke re­ac­tie komt in de prij­zen van Belga­com/ Proxi­mus. ‘Wij re­a­ge­ren nooit di­rect op con­cur­ren­ten, enkel op wat de klant wil.’ Ook de term prij­zen­oor­log wil ze niet in de mond nemen. ‘Er ver­an­dert in­der­daad veel op de markt, maar dat gaat ver­der dan prij­zen.’ Ver­biest ver­wijst daar­mee naar de uit­rol van een 4G-net­werk, waar Belga­com mee uit­pakt. Bij Mo­bis­tar volgt die uit­rol pas eind dit jaar, waar­door Te­le­net – dat ge­bruik­maakt van het net­werk van Mo­bis­tar – wel­licht nog lan­ger op 4G moet wach­ten.

Mo­bis­tar kan als ‘net­werk­le­ve­ran­cier’ in­di­rect pro­fi­te­ren van de prijs­ver­la­ging bij Te­le­net, maar de ope­ra­tor haalt de hoog­ste mar­ges bij zijn eigen klan­ten en ziet die dus lie­ver niet ver­trek­ken. Aan­ge­zien Mo­bis­tar een bijna puur mo­bie­le spe­ler is, is het be­drijf bo­ven­dien extra ge­voe­ling voor der­ge­lij­ke prijs­ver­la­gin­gen.

Vaste lijnen

‘De mo­bie­le markt is com­pe­ti­tie­ver dan ooit’, re­a­geert Mo­bis­tar-woord­voer­ster Patti Ver­doodt. ‘Er is wel de­ge­lijk een prij­zen­oor­log aan de gang en deze nieu­we zet van Te­le­net be­wijst dat hij nog niet voor­bij is.’Of Mo­bis­tar zijn prij­zen ook gaat ver­la­gen, wil Ver­doodt nog niet zeg­gen. ‘We gaan het be­kij­ken. Uit­ein­de­lijk heb­ben we ook een erg goede prijs­zet­ting. En wij bie­den na­tuur­lijk ook meer keuze.’ Een nieu­we ver­la­ging zou in ieder geval op de cij­fers van Mo­bis­tar wegen. ‘Er is geen reden tot pa­niek, we maken nog steeds winst. Maar de prij­zen­oor­log doet na­tuur­lijk geen deugd’, zegt Ver­doodt. ‘Je mag niet ver­ge­ten dat Te­le­net en Belga­com die prijs­ver­la­gin­gen voor­al fi­nan­cie­ren met hun winst uit de vaste lij­nen. Daar zijn de prij­zen he­le­maal niet com­pe­ti­tief.’ Mo­bis­tar biedt geen vaste lij­nen aan.

Bij BASE klinkt een ander ver­haal. ‘Ik heb het pers­be­richt van Te­le­net ge­le­zen. Voor­lo­pig zie ik niet in waar­om we hier op­nieuw van een prij­zen­oor­log moe­ten spre­ken. Als die er al was, dan is die voor­al vorig jaar ge­stre­den’, stelt woord­voer­ster Sofie Bockaert. ‘Onze prij­zen voor het grote pak­ket zijn nog steeds scher­per.’

Noem het een prij­zen­oor­log of niet, vast staat dat ons land in zeer korte tijd van een re­la­tief duur Eu­ro­pees land om (mo­biel) te bel­len naar een van de goed­koop­ste is geëvo­lu­eerd.

Telenet wakkert mobiele oorlog aan. De Tijd, 2013-10-31, 5.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers