mens en samenleving logo

Valutaschommelingen zitten Unilever dwars

Unilever heeft het afgelopen kwartaal veel last gehad van valutaschommelingen, onder meer door de sterk gestegen waarde van de euro. De omzet daalde in het derde kwartaal met 6,5 %. Dat maakt het levens- en wasmiddelenconcern donderdag bekend. De totale omzet ging omlaag tot 12,5 miljard euro. Analisten rekenden gemiddeld op een omzet van 12,9 miljard euro.

Wisselkoersen hadden een negatief effect van 8,5 % zegt Unilever. Dat betekent dat exclusief dit effect de omzet wel zou zijn gestegen. Financieel topman Jean-Marc Huët liet weten dat over heel 2013 de wisselkoerseffecten de omzet met 6 % zullen drukken.

Opkomende markten

Exclusief de gevolgen van valutaschommelingen en andere variabele kosten kwam de omzetgroei uit op 3,2 %. De opkomende markten groeiden nog steeds met 5,9 %. Unilever maakte vorige maand bekend dat de groei in opkomende markten iets is afgezwakt.
Huët noemt de groei in de gebieden nog steeds ‘heel goed’, hoewel die iets lager uitpakt dan pakweg twaalf maanden geleden. Hij zegt dat Unilever op dit moment niet rekende op sterkere groei voor de komende periode.

Geen echte verbetering

Ook in Europa en de Verenigde Staten ziet het concern geen echte verbetering in de marktomstandigheden, maar in Europa is volgens Huët wel sprake van ’tekenen van stabilisatie’. In de Noord-Europese landen werd Unilever de afgelopen maanden geholpen door het goede weer dat zorgde voor een sterke ijsverkoop, maar in het zuiden namen de verkopen af. Voor heel Europa groeide de omzet onderliggend met 0,4 %, terwijl de prijzen met 1,7 % werden verlaagd.

Iets voorzichtiger

​De bestuurder zei ‘iets voorzichtiger’ te zijn geworden over de VS, onder meer door de aanhoudend hoge werkloosheid en de recente shutdown. ‘De onzekerheid is daar iets toegenomen’, aldus Huët.

Voor alle regio’s namen de verkoopvolumes met 1,9 % toe, terwijl Unilever de prijzen met 1,3 % wist te verhogen. Bij de tak Levensmiddelen namen de omzetgroei en volumes af. Verzorgingsproducten van Unilever zaten nog steeds in de lift met een groei van 5,8 %.

Innovaties

In het vierde kwartaal rekent Unilever op een verbetering van de omzetgroei ten opzichte van dit kwartaal, voornamelijk door innovaties. De afgelopen negen maanden bedroeg de groei 4,4 %. Die kwam daarmee boven het marktgemiddelde uit. Ook voor heel 2013 mikt Unilever op een onderliggende groei die boven de rest van de markt uitstijgt.

Geen verrassing

Analist Marco Gulpers van ING zegt dat de omzetcijfers geen verrassing zijn, vanwege de mededeling die het concern eerder deed over de afzwakkende groei in opkomende markten. De onderliggende omzetgroei van 3,2 % komt vrijwel overeen met de verwachting. De volumegroei ligt iets hoger, terwijl de prijsverhogingen iets lager liggen dan verwacht.

Verbetering verwacht

Gulpers merkt op dat Unilever nu herhaalt dat het in het vierde kwartaal een verbetering van de onderliggende omzetgroei verwacht ten opzichte van de afgelopen drie maanden. Analisten van SNS zeggen echter voorzichtig te zijn wat betreft deze uitspraak.
Rabobank stelt dat de groei in de opkomende markten is teruggevallen van 10 à 11 % in de eerste twee kwartalen van het jaar tot 5,9 % in het derde kwartaal. Ook de ontwikkelde markten waren zwak, met 2,7 % lagere volumes in de VS.

Volumeontwikkeling

Maar de volumeontwikkeling in Europa noemt Rabobank ”goed”. Een en ander werd geholpen door sterke ijsverkoop. De prijzen in Europa werden wel met 1,7 procent verlaagd.

Beleggers leken donderdag niet ingenomen met de cijfers van Unilever en zetten het aandeel rond 10.00 uur 0,8 procent lager op 28,75 euro. De AEX noteerde intussen 0,2 procent hoger.

Valutaschommelingen zitten Unilever dwars. www.nu.nl, 2013-10-24. Geraadpleegd op 2013-10-29 via www.nu.nl
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers