Toyota vaart wel bij de verzwakking van de yen ten opzichte van andere valuta. In het derde kwartaal verkocht het Japanse bedrijf wereldwijd de meeste auto’s van alle autofabrikanten.
Afgelopen kwartaal werden in totaal 2,5 miljoen Toyota’s verkocht, tegen 2,4 miljoen auto’s van het Amerikaanse General Motors en 2,3 miljoen van het Duitse Volkswagenconcern. De verkopen van Toyota lagen bijna 3 % hoger dan een jaar eerder.
Japanse exporteurs profiteren vooral van de sterke daling van de yen ten opzichte van de dollar, die hun producten goedkoper maakt op de Amerikaanse markt. Dit jaar verloor de Japanse munt al zo’n 11 % van zijn waarde tegenover de dollar.
De yen daalt door het economische stimuleringsbeleid dat onder leiding van de vorig jaar aangetreden premier Shinzo Abe is ingezet. De Japanse munt bereikte in oktober 2011 nog de hoogste waarde sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog, maar daalt sinds premier Abe eind vorig jaar zijn stimuleringsplannen ontvouwde.
Toyota zag de verkopen in de Verenigde Staten vorig kwartaal met 12 % stijgen, tot
586 016 auto’s. Daarmee moest het in dat land alleen General Motors voor zich dulden. Ook andere Japanse autofabrikanten als Honda, Nissan en Subaru wisten de verkopen in ’s werelds grootste economie stevig op te voeren.
De autoverkopen in Japan namen vorig kwartaal voor het eerst in een jaar weer toe. Die opleving is te danken aan licht economisch herstel en aan de btw-verhoging die voor april volgend jaar is aangekondigd. Analisten verwachten dat de autoverkopen in Japan blijven stijgen totdat de hogere belasting is ingevoerd.