Gamegiganten strijden op Gamescom voor plekje onder kerstboom

In Keu­len start van­daag ’s we­relds groot­ste ga­me­beurs Ga­mes­com. De inzet voor de grote klep­pers in de sec­tor is groot. Mi­cro­soft moet een co­me­back for­ce­ren na het de­ba­cle van de voor­stel­ling van de Xbox One. Die werd in juni op de E3-beurs in Los An­ge­les weg­ge­la­chen we­gens een te ri­gi­de sys­teem om twee­de­hands­spel­le­tjes door te ver­ko­pen en we­gens de nood­zaak van een con­ti­nue in­ter­net­ver­bin­ding om de con­so­le te ge­brui­ken. Beide strui­kel­blok­ken wer­den door Mi­cro­soft in­tus­sen op­ge­ruimd, wat de bla­ma­ge al­leen maar erger maak­te.

Sony scoor­de veel beter met zijn Play­Sta­ti­on 4, en moet nu enkel pro­be­ren die voor­sprong vast te hou­den. De Ja­pan­se elek­tro­ni­ca­gi­gant pro­beert nog een laat­ste verkoopspurt uit de Play­Sta­ti­on 3 te per­sen, door de prijs te ver­la­gen tot 199 dol­lar. Hetzelf­de ge­beur­de met de PS2 toen de PS3 bijna ver­scheen. Die con­so­le bleef nog een poos beter ver­ko­pen dan zijn jon­ge­re broer.

Nin­ten­do ten slot­te, moet een ul­tie­me po­ging on­der­ne­men om zijn in­tus­sen niet meer zo nieu­we con­so­le Wii U nog enig ver­koop­se­lan te geven. Het Wii-ef­fect lijkt uit­ge­werkt te zijn, en de Wii U heeft te lij­den onder een ge­brek aan top­ga­mes die twij­fe­len­de ga­mers over de streep kun­nen trek­ken.

Het is een op­val­len­de vast­stel­ling. Vorig jaar gaven Mi­cro­soft en Nin­ten­do nog for­fait voor Ga­mes­com. Waar­ne­mers pre­dik­ten het einde van de con­so­le­markt door de op­komst van smartpho­nes en ta­blets als nieu­we plat­forms om te gamen. Dat blijkt voor­ba­rig. De ko­men­de vijf dagen wor­den 275 000 be­zoe­kers ver­wacht. Ze kun­nen onder meer deel­ne­men aan een toer­nooi (voor de lief­heb­bers: het spel dat ge­speeld wordt, is het sci­en­ce­fic­ti­on­stra­te­gie­spel Star­craft II) met een prij­zen­pot van 150.000 dol­lar.

Het be­drag il­lu­streert waar de ga­mes­in­du­strie staat. De we­reld­wij­de waar­de van de se­tor wordt ge­raamd op 70 mil­jard dol­lar. In de VS zijn games al en­ke­le jaren gro­ter dan Holly­wood. De ko­men­de dagen wordt be­paald welke con­so­le in de­cem­ber het meest onder de kerst­boom zal lig­gen. Ga­mers kie­zen hun con­so­le deels op basis van de spel­letjes die ze erop kun­nen spe­len. Op E3 wer­den Xbox One en Play­Sta­ti­on 4 slechts voorge­steld. De spel­le­tjes­ont­wik­ke­laars had­den niet echt de tijd om een af­ge­werkt pro­duct voor te stel­len. Meer dan wat ci­ne­ma­to­gra­fi­sche trai­lers waren toen nog niet te zien.

Op Ga­mes­com zul­len be­zoe­kers, onder wie een slor­di­ge 5 500 jour­na­lis­ten, voor het eerst de nieu­we games mogen uit­pro­be­ren. Hun in­druk­ken en voor­al re­cen­sies zul­len in be­lang­rij­ke mate de vol­gen­de veld­slag van de be­faam­de ‘con­so­le wars’ be­slis­sen.

EVENEPOEL, K. Gamegiganten strijden op Gamescom voor plekje onder kerstboom. De Tijd, 2013-08-21, 10.

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo