De supermarkten rekenen de hogere accijnzen op alcohol deze week meteen door in hun prijzen. De horeca verkiest nog even af te wachten.
De supermarkten verhogen hun prijzen voor bier, wijn en andere alcoholhoudende dranken. Ze rekenen de accijnsverhoging door die de overheid gisteren heeft ingevoerd. Colruyt heeft zijn prijzen in één klap verhoogd, andere winkelketens zoals Carrefour en Delhaize zijn er nog mee bezig. Maar op korte termijn worden alle prijzen aangepast.
Tijdens het laatste begrotingsconclaaf werd beslist de nationale accijnzen op alcohol 8 % op te krikken, wat de staatskas 34,4 miljoen euro moet opbrengen in 2013 en 82,5 miljoen euro in 2014. Een bak bier wordt daardoor zo’n 10 eurocent duurder, een fles wijn 3 cent.
‘Ik wil benadrukken dat we enkel de accijnzen doorrekenen en de situatie niet misbruiken om de prijzen te verhogen. Het blijft een beperkte stijging’, zegt Vera Vermeeren, woordvoerster van Carrefour.
De supermarkten gaan ervan uit dat de consument bier en wijn zal blijven kopen, ondanks de prijsaanpassing. ‘We volgen de evolutie nauwlettend en zullen indien nodig de prijzen weer verlagen, stelt Geert Boel, divisiemanager van Colruyt. ‘Maar we gaan ervan uit dat de markt de accijnzen vrij snel zal absorberen.’ Hij wijst erop dat Colruyt de prijsverhoging de voorbije weken heeft aangekondigd op affiches in de winkels, waardoor de klant niet voor verrassingen komt te staan en mogelijk zelfs al wat drank heeft ingeslagen.
Ook Koen Deconinck, econoom aan de KU Leuven, gaat ervan uit dat de impact van de accijnsverhoging gering zal blijven. Bierconsumptie blijkt niet echt prijsgevoelig te zijn, argumenteert de professor.
De horeca is in tegenstelling tot de winkelketens niet van plan de hogere accijnzen meteen door te rekenen, uit vrees dat de klanten zouden wegblijven. Zelfs een halve eurocent meer rekenen, is volgens de sector moeilijk. Nochtans raadt de federatie Horeca Vlaanderen de cafés en restaurants aan hun prijzen te veranderen. ‘Anders zit je weer op je eigen marge te beknibbelen. Je kan beter tijdig reageren als ondernemer’, meent Danny Van Assche, de topman van Horeca Vlaanderen.