Grote publiek valt voor tabletcomputers’

Tablets zijn niet langer een nicheproduct voor nerds. Het grote publiek koopt ze massaal, en ze zijn zelfs in supermarkten verkrijgbaar. De prijzen zijn intussen in vrije val.

In de eerste helft van dit jaar werden 720 000 tabletcomputers verkocht, of dubbel zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Dat schrijft Le Soir, op basis van cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK Retail and technology. ‘De tablets zijn niet langer een product dat alleen door nerds wordt gekocht’, zegt Jürgen De Mesmaecker, business unit manager bij GfK. ‘Het grote publiek koopt nu massaal tablets.’

Dat tablets geen nicheproduct meer zijn, blijkt volgens De Mesmaecker ook uit de plekken waar ze te koop zijn. ‘Terwijl ze vroeger alleen te koop waren in gespecialiseerde IT-zaken, verkopen nu zelfs grote supermarkten tablets.’

In vergelijking met een jaar geleden zijn de toestellen overigens fors in prijs gedaald. Terwijl ze vorig jaar nog gemiddeld 430 euro kostten, betaal je er nu zo’n 334 euro voor. De Mesmaecker: ‘Dat heeft alles te maken met een verbreding van het aanbod, en de toegenomen concurrentie op de tabletmarkt.’ ‘Zo drukt de komst van de kleinere, goedkopere tablets zoals de iPad mini de prijs. Bovendien verkoopt bijvoorbeeld Apple zijn oudere modellen tegen een lagere prijs, zodra er een nieuwe op de markt is.

Andere merken

En, heel belangrijk, de andere merken winnen aan populariteit. Voor veel consumenten hoeft een tablet vandaag geen Apple meer te zijn. Ze kiezen voor de goedkopere merken, die bijvoorbeeld op Google Android draaien.’ Door de lagere prijs van de toestellen is de omzet die ermee geboekt werd veel minder sterk gegroeid dan je zou verwachten. Die is niet verdubbeld in vergelijking met vorig jaar, maar steeg met ‘slechts’ 58 procent, tot 240 miljoen euro.

Naast de tablets doen ook de smartphones het goed: hun verkoop steeg in vergelijking met vorig jaar met 26 procent. De winst die met de smartphones en de tablets geboekt wordt, gaat volgens GfK wel ten koste van andere aankopen. Zo daalde de verkoop van televisietoestellen met maar liefst 24 procent. ‘Consumenten maken keuzes’, zegt De Mesmaecker. ‘Wie een tablet koopt, snoeit in andere uitgaven voor elektronische toestellen.’

Bron: De Standaard

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo