Belgische leasingmarkt heeft achterstand op buitenland

Bel­gi­sche firma’s maken, on­danks de voor­de­len, on­vol­doen­de ge­bruik van lea­sing. De Bel­gi­sche Lea­singver­e­ni­ging wil ons land bin­nen drie jaar op­krik­ken naar het Eu­ro­pe­se ge­mid­del­de.

Lea­sing is, in een no­ten­dop, het huren op lan­ge­re ter­mijn van goe­de­ren die een be­drijf of een over­heid nodig heeft om te kun­nen draai­en. Het is een al­ter­na­tief voor een aan­koop. Bij lea­sing wordt vaak spon­taan aan auto’s ge­dacht, maar ook com­pu­ters, bouw­kra­nen, zon­ne­pa­ne­len en ge­bou­wen kun­nen wor­den ge­lea­sed. De Vlaam­se over­heid least zelfs loods­bo­ten.

‘Bij onze leden staan wa­gens maar voor 10 pro­cent’, zegt Guy De Ceus­ter, de voor­zit­ter van de Bel­gi­sche Lea­singver­e­ni­ging (BLV), een on­der­deel van be­roeps­fe­de­ra­tie Fe­bel­fin. De BLV groe­peert 27 lea­sing­be­drij­ven, waar­van de groot­ste be­ho­ren tot de vier groot­ban­ken. Zelf is De Ceus­ter ove­ri­gens de top­man van Bel­fi­us Lease, met bijna 18 pro­cent het num­mer vier op de markt.

De BLV dekt wel niet de hele lea­sing­sec­tor in ons land af. Het seg­ment van de zo­ge­naam­de ‘full ser­vi­ce lease’ (wa­gens mét on­der­houd, ban­den­wis­sels, en­zo­voort) wordt over­koe­peld door de be­roeps­ver­e­ni­ging Renta.

De leden van de BLV waren niet­te­min vorig jaar goed voor een uit­staand lea­sing­vo­lu­me van 12,35 mil­jard euro. De nieu­we pro­duc­tie over 2012 be­droeg bijna 4,5 mil­jard. Dat is slechts een groei van 0,3 pro­cent te­gen­over het jaar er­voor en dat heeft alles te maken met de cri­sis. Ons land doet het daar­mee wel nog beter dan el­ders in Eu­ro­pa: de Eu­ro­pe­se fe­de­ra­tie Lea­seu­ro­pe heeft het vol­gens voor­lo­pi­ge cij­fers over een da­ling van 2,5 pro­cent.

De Bel­gi­sche pro­duc­tie over 2012 komt neer op een pe­ne­tra­tie­graad van 9,1 pro­cent (be­re­kend op de bru­to-in­ves­te­rin­gen in vaste ac­ti­va van de on­der­ne­min­gen). ‘Het ge­mid­del­de voor Eu­ro­pa be­draagt 12,5 pro­cent en de VS zit­ten zelfs aan meer dan 20 pro­cent’, zegt De Ceus­ter. ‘Daar zijn cul­tu­re­le re­de­nen voor. De Bel­gi­sche on­der­ne­mer wil ei­ge­naar zijn van zijn ac­ti­va, ter­wijl in de An­gel­sak­si­sche lan­den een an­de­re fi­lo­so­fie geldt.’

Vol­gens de BLV is er bij ons dus nog groei mo­ge­lijk van de lea­sing-sec­tor. ‘On­der­zoek door de Vle­rick Leu­ven Gent Ma­na­ge­ment School leert dat slechts een kwart van de be­drij­ven lea­sing ge­bruikt’, zegt An­ne-Mie Ooghe, de se­cre­ta­ris-ge­ne­raal van de BLV.

Noch­tans houdt de for­mu­le vele voor­de­len in. Zo vra­gen ban­ken bij een klas­siek kre­diet vaak ze­ker­he­den, maar bij lea­sing is dat het goed zelf zodat de rest van het be­drijf vrij kan blij­ven. ‘We pre­fi­nan­cie­ren ook al­tijd de btw zodat het werk­ka­pi­taal niet aan­ge­tast wordt’, zegt De Ceus­ter. ‘Het is ook een flexi­bel en mak­ke­lijk in­stru­ment waar­van de kost­prijs van te­vo­ren be­kend is.’

Vol­gens De Ceus­ter zien be­drij­ven lea­sing dik­wijls over het hoofd als al­ter­na­tief voor hun fi­nan­cie­ring. ‘Je leest vaak be­rich­ten over pro­ble­men met de fi­nan­cie­ring van kmo’s. Ik ben er zeker van dat lea­sing daar­bij ver­ge­ten wordt.’

De BLV wil de pe­ne­tra­tie­graad van lea­sing in ons land dan ook op­krik­ken. De Ceus­ter hoopt bin­nen drie jaar op het Eu­ro­pe­se ge­mid­del­de te zit­ten, al geeft hij toe dat dat am­bi­ti­eus is. De ver­e­ni­ging is al­vast be­gon­nen met een pro­gram­ma om lea­sing meer be­kend te maken, ook bin­nen de eigen leden. ‘Bin­nen de ban­ken is lea­sing niet al­tijd be­kend. Er is meer en meer spra­ke van, maar we zijn er nog niet.’ De pro­mo­tie ervan zal wel een duw in de rug krij­gen omdat de nieu­we ka­pi­taal­nor­men voor de ban­ken fi­nan­cie­ring zoals lea­sing aan­moe­di­gen.

Het voor­stel van CD&V om het lea­sen van wo­nin­gen in te voe­ren vindt maar wei­nig ge­na­de bij de BLV. ‘Dat is een to­taal an­de­re be­na­de­ring die eer­der aan­sluit bij het con­su­men­ten­kre­diet.’

Bron: De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo