Mondelēz gooit zich in koffie- oorlog met Nespresso-capsules

Mondelēz, het vroe­ge­re Kraft, stort zich op de Nes­pres­so-cap­su­les. De mer­ken Ja­cobs en Carte Noire van Mon­delēz pak­ken bin­nen­kort uit met kof­fie­cups, die ook in de Nes­pres­so-ma­chi­nes pas­sen. Nes­pres­so is van Nestlé en het Zwit­ser­se con­cern voert al jaren een bitse strijd om de cap­su­les. De kof­fie­pro­du­cen­ten die pro­be­ren markt af te snoe­pen door eigen cap­su­les op de markt te bren­gen, wor­den stee­vast op een rechts­zaak ge­trak­teerd.

Nes­pres­so past ook ge­re­geld de tech­no­lo­gie van zijn ma­chi­nes aan, zodat cap­su­les van an­de­re mer­ken er niet meer in pas­sen. Of de kof­fie is dan min­der goed. Maar dat alles schrikt Mon­delēz dus niet af.

Mon­delēz is er als twee­de groot­ste kof­fie­pro­du­cent in Eu­ro­pa, na Nestlé, voor­al uit op een deel van de groei. De Eu­ro­pe­se kof­fie­ver­koop stijgt van­daag al­leen nog in cap­su­les. Een op de vier Eu­ro­pe­se ge­zin­nen heeft een Nes­pres­so-ma­chi­ne in huis. Nes­pres­so ziet de omzet uit cups jaar­lijks met 20 pro­cent toe­ne­men, tot 3,3 mil­jard euro in 2012.

De eer­ste kof­fie­pro­du­cent die Nestlé coun­ter­de was Douwe Eg­berts, des­tijds in han­den van Sara Lee. Ook het Bel­gi­sche Miko pro­beer­de het oc­trooi van Nes­pres­so te door­bre­ken, maar te­ver­geefs.

Mon­delēz, dat van­daag 17 pro­cent uit kof­fie haalt, is van plan met cups te star­ten in Duits­land en Frank­rijk. Later vol­gen de an­de­re Eu­ro­pe­se lan­den.

Bron: De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo