Nokia en Samsung strijden om broekzak van Afrikaan

Na Nokia ont­wik­kelt ook Sams­ung goed­ko­pe smartpho­nes ge­richt op de groei­lan­den. Een strijd om een mil­jar­den­markt die slechts zel­den be­licht wordt.

Op het jaar­lijk­se Mo­bi­le World Con­gres, dat vol­gen­de week in Bar­cel­o­na van start gaat, zul­len op­nieuw tien­tal­len smartpho­nes ge­lan­ceerd wor­den. Fa­bri­kan­ten pro­be­ren el­kaar de loef af te ste­ken met steeds gro­te­re scher­men, toe­ge­no­men func­ti­o­na­li­teit en al­maar krach­ti­ger pro­ces­so­ren.

Hoe­wel die dure smartpho­nes steeds meer ko­pers ken­nen in lan­den als China of India heeft het gros van de be­vol­king in de groei­lan­den niet de mid­de­len om eenge­a­van­ceer­de smartpho­ne zoals een iP­ho­ne 5 of Ga­laxy S III te kopen.

Dat be­te­kent niet dat de ge­mid­del­de Ke­ni­aan of Ben­gaal zich te­vre­den moet stel­len met te­le­foons die tien jaar ge­le­den bij ons po­pu­lair waren. Gro­ten­deels bui­tende schijn­wer­pers van de wes­ter­se media strij­den de grote gsm-fa­bri­kan­ten om de broek­zak van de mo­da­le Afri­kaan en Azi­aat. Ze ont­wik­ke­len daar­voor spe­ci­a­le reek­sen smartpho­nes.

Sams­ung, het we­reld­wij­de num­mer 1 op de gsm-markt, ont­hul­de vo­ri­ge week zijn serie ‘Rex’ (foto), vier goed­ko­pe smartpho­nes die po­pu­lai­re in­ter­net­dien­stentot bij de con­su­ment met een klei­ne por­te­feuil­le bren­gen. De Rex-te­le­foons draai­en niet op het po­pu­lai­re An­droid-be­stu­rings­sys­teem, maar ba­se­ren zich op Java. Ze heb­ben al­le­maal een web­brow­ser en een fo­to­ca­me­ra aan boord, een chat­dienst en de mo­ge­lijk­heid om in te log­gen op Fa­cebook of Twit­ter. De start­prijs schom­melt rond 60 euro.

De Zuid-Ko­re­a­nen zijn niet de eer­sten die een der­ge­lij­ke zet doen. De redenwaar­om het Finse Nokia on­danks zijn pro­ble­men in Noord-Ame­ri­ka en Eu­ro­pa nog steeds het we­reld­wij­de num­mer twee is, is te dan­ken aan de Afri­kaan­se enAzi­a­ti­sche mark­ten. Nokia lan­ceer­de er al in 2011 zijn ‘Asha’-toe­stel­len. Ook hier wer­den de be­lang­rijk­ste ei­gen­schap­pen van een smartpho­ne (in­ter­net­con­nec­tie, kleu­ren- en aan­raak­scherm en een reeks apps) ge­com­bi­neerd met het prijs­kaart­je van een mo­da­le te­le­foon. Nokia kon­dig­de ver­heugd aan dat het tij­dens de laat­ste drie maan­den van 2012 in de wes­ter­se lan­den 4,1 mil­joen Lu­mia-smartpho­nes had ver­kocht. Maar de 9,3 mil­joen As­ha-te­le­foons die het kon slij­ten in de groei­lan­den zijn veel in­druk­wek­ken­der.

Dit jaar gaat de groei ver­der. ‘Der­ge­lij­ke te­le­foons be­te­ke­nen een grote op­por­tu­ni­teit voor gsm-fa­bri­kan­ten, zeker in groei­lan­den’, weet ook het markt­on­der­zoeks­bu­reau IHS. ‘We schat­ten dat er in 2013 653 mil­joen van dit soort te­le­foons zul­len wor­den ver­kocht.’

Er is niet al­leen een fi­nan­ciële kant aan het ver­haal. De komst van een­vou­di­ge smartpho­nes naar het plat­te­land van op­ko­men­de lan­den is voor de lo­ka­le be­vol­king vaak het eer­ste con­tact met het in­ter­net. Der­ge­lij­ke te­le­foons stel­len boe­renin staat beter op de hoog­te te zijn van de ac­tu­e­le markt­prijs van hun ge­was­sen of kun­nen die­nen voor het over­schrij­ven van klei­ne geld­be­dra­gen. Via sms’jes kun­nen zwan­ge­re vrou­wen ge­zond­heids­in­for­ma­tie krij­gen en kun­nen jon­ge­ren nieu­we talen aan­le­ren.

Niet toe­val­lig zijn Sams­ung en Nokia in Azië en Afri­ka bij de mer­ken die bij de lo­ka­le be­vol­king het mees­te ver­trou­wen in­boe­ze­men. Hun suc­ces blijft bij de con­cur­ren­ten niet on­op­ge­merkt. De Chi­ne­se spe­lers Hua­wei en ZTE pro­be­ren nu ook een poot aan de grond te krij­gen in die ont­lui­ken­de mark­ten. Het kan de prij­zen enkel om­laag duwen en de smartpho­ne voor nog meer men­sen toe­gan­ke­lijk maken.

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo