De nieuwe deeleconomie

De beweging ontstaat heel spontaan, van onderuit. In Nederland werd een jaar geleden Thuisafgehaald.nl opgericht. Per ongeluk, eigenlijk. Een koppel drukke tweeverdieners met kleine kinderen had amper de tijd om te koken, terwijl de buurvrouw de lekkerste gerechten leek te maken. Daarop besloten deze buren de handen in elkaar te slaan: de buurvrouw kookt, het koppel komt de maaltijden tegen betaling afhalen. Met dolenthousiaste reacties van vrienden en kennissen als gevolg. Zo ging de bal aan het rollen en ontstond het idee voor een onlineplatform, dat vandaag bijna 4.700 ‘thuiskoks’ en meer dan 32.000 ‘afhalers’ telt, zo wist Vrij Nederland vorige week nog te melden.

Ruilen, delen, samenwerken brengt mensen bovendien dichter bij elkaar. Er is een groot ‘onder ons’ gevoel. Meer bereiken met minder middelen. Het tijdperk van het postconsumentisme dient zich aan. Niet toevallig in tijden van financiële crisis. Voor velen is dit postconsumentisme immers het tegengif bij uitstek tegen materialisme, kapitalisme en overconsumptie. Waarom nog kopen en grote kosten doen, wanneer de mogelijkheid bestaat om iets op korte termijn en voor korte tijd te huren of ruilen? De opmars van de digitale technologie maakt het bovendien steeds makkelijker om auto’s, woningen, kleren, ja zelfs maaltijden te delen met anderen. Het internet fungeert daarbij als de sociale tussenschakel om vraag en aanbod aan elkaar te koppelen.

Deze nieuwe economie nestelt zich in het brede middenveld tussen overheid en markt. Maatschappelijke onderstromen van empowerment en verbondenheid zorgen voor een stevige verankering. Er spreekt ook een groot vertrouwen uit in de medemens. Wat we samen doen, doen we beter, lijkt wel het leitmotiv. Of ook: delen is het nieuwe hebben, zoals het Duitse magazine Stern enkele weken geleden nog titelde op zijn voorpagina. Eigendom verliest zo aan waarde. Maar bij momenten botst deze beweging ook tegen haar grenzen aan. Er rijzen steeds meer vragen over de juridische en fiscale verantwoordelijkheden en implicaties van zoveel delen en ruilen. Een nieuw grijs circuit lijkt zich ongewild te installeren. Merken stellen zich intussen de vraag hoe met zo’n brede burgerbeweging om te gaan. Slimme merken weten tegenwoordig een plaatsje op te eisen in deze keten. Avis, een klassiek autoverhuurbedrijf, waagde de sprong door begin dit jaar te investeren in ZipCar, dat de mogelijkheid biedt om een auto op uurbasis te huren. En ook General Motors zet in de VS de eerste stappen in deze ruil/deeleconomie. Of consumenten een wagen kopen dan wel delen, lijkt straks misschien wel secundair.

Bron: De Standaard

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo