Reis vertraagd of geannuleerd? Eis een vergoeding

En­ke­le uren ver­tra­ging of nog erger, een an­nu­le­ring. Het is de nacht­mer­rie voor elke rei­zi­ger. Mis­noegd en mor­rend af­wach­ten, brengt op dat mo­ment geen zoden aan de dijk. Uw rech­ten ken­nen én op­ei­sen is de bood­schap.

Lees ook

Op reis met een vlieg­tuig, ho­ge­snel­heids­trein, ferry of tou­ring­car? U wilt dat alles zo ge­smeerd en voor­al zo snel mo­ge­lijk ver­loopt. Maar in de prak­tijk kan het al eens mis­gaan, met een ver­tra­ging of zelfs an­nu­le­ring tot ge­volg. Om het leed te ver­zach­ten werk­te de Eu­ro­pe­se Unie een be­scher­ming voor de pas­sa­gier uit. Daar­bij krij­gen de ver­voers­maat­schap­pij­en een aan­tal ver­plich­tin­gen op­ge­legd. Het sluit­stuk van de Eu­ro­pe­se be­scher­mings­re­gels ging gis­te­ren, 1 maart, van kracht. Daar­mee krij­gen de pas­sa­giers van bus­rei­zen als laat­ste groep een be­te­re be­scher­ming

‘De voor­zie­ne be­scher­ming ver­schilt gron­dig naar­ge­lang het type ver­voer. De ko­men­de jaren zul­len de re­gels beter op el­kaar moe­ten wor­den af­ge­stemd’, zegt Jos Spey­brou­ck, ad­vo­caat en coördi­na­tor van het Ken­nis­cen­trum Reis­recht KHBO. De be­scher­ming voor vlieg­tuig­pas­sa­giers werd al in 2004 uit­ge­werkt, maar nog deze week deed het Eu­ro­pe­se Hof van Jus­ti­tie een uit­spraak in een zaak van ver­tra­ging na een over­stap.

‘De re­gels voor de an­de­re ver­voers­mid­de­len zijn op die voor het vlieg­tuig geïnspi­reerd, maar gaan min­der ver. Uit de prak­tijk­er­va­ring en dan voor­al na het slui­ten van het lucht­ruim door de as­wolk bleek dat de ver­plich­tin­gen voor de lucht­vaart­maat­schap­pij­en te zwaar zijn. Op ter­mijn zul­len die voor vlieg­tui­gen wel­licht wat af­ge­zwakt wor­den’, aldus Jos Spey­brou­ck. Waar­op hebt u recht als u reist met het vlieg­tuig, ho­ge­snel­heids­trein, ferry of bus?

Vlieg­tuig
Een vlieg­tuig­tic­ket in de hand? Bij een ver­tra­ging, over­boe­king of an­nu­le­ring moet de lucht­vaart­maat­schap­pij u so­wie­so ‘pam­pe­ring’ aan­bie­den: maal­tij­den en ver­fris­sin­gen, twee gra­tis te­le­foon­ge­sprek­ken en zo­no­dig ho­tel­ac­com­mo­da­tie. Maar wat is ver­tra­ging? Bij vluch­ten over een af­stand van min­der dan 1.500 ki­lo­me­ter is dat vanaf een wacht­tijd van 2 uur na de voor­zie­ne ver­trek­tijd. Voor vluch­ten over een af­stand tus­sen 1.500 en 3.500 ki­lo­me­ter of een vlucht bin­nen de Eu­ro­pe­se Unie van meer dan 1.500 ki­lo­me­ter is dat een ver­tra­ging van 3 uur. Voor lan­ge­re af­stan­den is 4 uur de norm.
Scha­de­ver­goe­ding én keuze

Enkel als u niet met de ge­plan­de vlucht kunt ver­trek­ken door een an­nu­le­ring of een over­boe­king maakt u aan­spraak op een scha­de­ver­goe­ding, bo­ven­op de ‘pam­pe­ring’. Die is for­fai­tair vast­ge­legd vol­gens de vlucht­af­stand. ‘Rei­zi­gers van een low­cost­maat­schap­pij krij­gen de­zelf­de ver­goe­ding als die van een duur­de­re maat­schap­pij’, zegt Jos Spey­brou­ck. Voor een vlucht tot 1.500 km be­draagt de an­nu­le­rings­ver­goe­ding 250 euro, voor een vlucht tus­sen 1.500 en 3.500 km is dat 400 euro en lan­ge­re vluch­ten 600 euro. Dat be­drag wordt wel ge­hal­veerd als het op­ont­houd naar­ge­lang de vlucht­af­stand klei­ner is dan res­pec­tie­ve­lijk 2, 3 of 4 uur. Bo­ven­op die scha­de­ver­goe­ding moet de lucht­vaart­maat­schap­pij u de keuze laten tus­sen een te­rug­be­ta­ling van uw tic­ket met even­tu­eel te­rug­vlucht naar uw ver­trek­punt (re­fund), de eerst­vol­gen­de vlucht naar uw eind­be­stem­ming (re­rou­ting) of een nieu­we vlucht op een ander mo­ment (re­boo­king).

‘In het ver­le­den poog­den de lucht­vaart­maat­schap­pij­en onder de ver­plich­te scha­de­ver­goe­ding uit te komen, door ook lange ver­tra­gin­gen te be­stem­pe­len als een ver­tra­ging en niet als een an­nu­le­ring. Maar een uit­spraak van het Eu­ro­pees Hof van Jus­ti­tie bracht daar ver­an­de­ring in’, zegt Jos Spey­brou­ck. De scha­de­ver­goe­ding moet wor­den be­taald zodra het vlieg­tuig zijn eind­be­stem­ming met drie uur of meer ver­tra­ging be­reikt. Eer­der deze week oor­deel­de die­zelf­de recht­bank dat ook pas­sa­giers van een vlucht met een recht­streek­se aan­slui­ting een com­pen­sa­tie moe­ten krij­gen als ze met meer dan drie uur ver­tra­ging aan­ko­men, ook al was er bij het ver­trek min­der dan drie uur ver­tra­ging. Een over­stap doet daar geen af­breuk aan.

Over­macht

Wat bij over­macht zoals sneeuw of mist? Her­in­ner u de as­wolk die in 2010 het vlieg­ver­keer da­gen­lang ver­lam­de. ‘De ver­plich­te scha­de­ver­goe­ding valt bij over­macht weg, maar de lucht­vaart­maat­schap­pij is nog al­tijd ver­plicht een an­de­re vlucht, ho­tel­over­nach­tin­gen en maal­tij­den aan te bie­den’, zegt Jos Spey­brou­ck. ‘In het ver­le­den ge­bruik­ten de lucht­vaart­maat­schap­pij­en ook te pas en te onpas over­macht voor tech­ni­sche de­fec­ten aan het vlieg­tuig. Maar door een uit­spraak van het Eu­ro­pees Hof van Jus­ti­tie moet de lucht­vaart­maat­schap­pij ook bij een ge­woon tech­nisch de­fect een scha­de­ver­goe­ding be­ta­len.’

Als de lucht­vaart­maat­schap­pij u ruim voor uw ver­trek op de hoog­te brengt van een an­nu­le­ring moet ze geen scha­de­ver­goe­ding be­ta­len. Tij­dig be­te­kent min­stens 2 weken voor uw ver­trek. Als de maat­schap­pij u later op de hoog­te brengt, moet ze een al­ter­na­tie­ve vlucht aan­bie­den die nauw aan­sluit bij de ge­boek­te reis. Krijgt u min­stens 7 dagen voor uw ver­trek een be­richt, dan moet de ver­van­gen­de vlucht min­der dan 2 uur voor uw voor­zie­ne ver­trek­tijd op­stij­gen en min­der dan 4 uur na de voor­zie­ne aan­komst­tijd lan­den. Bij een an­nu­le­ring in de 7 dagen voor uw ver­trek moet de ver­van­gen­de vlucht nog nau­wer aan­slui­ten: min­der dan 1 uur voor ver­trek en 2 uur na aan­komst.

Eu­ro­pe­se re­gels of niet?

De Eu­ro­pe­se be­scher­ming geldt zowel voor lijn- als char­ter­vluch­ten die ver­trek­ken van of aan­ko­men op een lucht­ha­ven in een van de 27 lid­sta­ten van de Eu­ro­pe­se Unie (EU), IJs­land, Liech­ten­stein, Noor­we­gen en Zwit­ser­land. Bij een ver­trek van­uit de EU heeft het geen be­lang of u al dan niet met een Eu­ro­pe­se lucht­vaart­maat­schap­pij vliegt. Bij­voor­beeld ook een vlucht van Brus­sels Air­port naar New York uit­ge­voerd door een Ame­ri­kaan­se lucht­vaart­maat­schap­pij valt onder de Eu­ro­pe­se re­gel­ge­ving. Voor de vluch­ten die bui­ten de EU ver­trek­ken moet de vlucht wor­den uit­ge­voerd door een Eu­ro­pe­se maat­schap­pij. Zo ge­niet u bij een te­rug­vlucht van New York naar Brus­sel wel van de Eu­ro­pe­se be­scher­ming als u vliegt met Lufthan­sa, maar niet met Ame­ri­can Air­li­nes.

Als de Eu­ro­pe­se re­gels niet gel­den, kunt u zich nog be­roe­pen op het ver­drag van Montre­al. ‘In te­gen­stel­ling tot de Eu­ro­pe­se re­gels re­gelt dat ver­drag ook de scha­de­ver goe­din­gen voor ver­lo­ren of be­scha­dig­de ba­ga­ge. En ba­ga­ge­pro­ble­men zijn nog al­tijd goed voor de helft van alle reis­pe­ri­ke­len’, merkt Jos Spey­brou­ck op. Het ver­drag van Montre­al be­paalt het maxi­mum­be­drag van een scha­de­ver­goe­ding. Om­ge­re­kend naar euro kunt u voor ba­ga­ge­scha­de een ver­goe­ding van iets min­der dan 1.300 euro krij­gen. Bij een over­lij­den of let­sel be­draagt de scha­de­ver­goe­ding maxi­maal zo’n 128.000 euro en voor ver­tra­gings­scha­de zo’n 5.300 euro. ‘Wie zich zowel op de Eu­ro­pe­se re­gels als die van het ver­drag van Montre­al kan be­roe­pen, is in de prak­tijk mee­st­al beter af met de Eu­ro­pe­se re­gels’, ad­vi­seert Jos Spey­brou­ck.

Bus en tou­ring­car
De nieu­we be­scher­ming voor rei­zi­gers met een bus of tou­ring­car is er voor rei­zen met een af­stand van min­stens 250 ki­lo­me­ter. ‘De re­ge­ling geldt enkel maar voor het ver­voer op vaste tra­jec­ten zoals van Eu­ro­li­nes, niet bij de oc­ca­si­o­ne­le uit­stap met de au­to­car’, merkt Jos Spey­brou­ck op. Bij een over­boe­king, an­nu­le­ring of ver­tra­ging van meer dan 2 uur, moet u de keuze krij­gen tus­sen een te­rug­be­ta­ling van de tic­ket­prijs of ver­voer naar de eind­be­stem­ming via een an­de­re route zon­der extra kos­ten. Krijgt u die keuze niet, dan moet de ver­voers­maat­schap­pij u ach­ter­af een ver­goe­ding van 50 pro­cent van de tic­ket­prijs, bo­ven­op de te­rug­be­ta­ling van uw tic­ket. Bij een ver­tra­ging bij ver­trek van meer dan 90 mi­nu­ten of een an­nu­le­ring van een reis van min­stens 3 uur moe­ten u hap­jes, maal­tij­den en ver­fris­sin­gen aan­ge­bo­den wor­den. Als u door een on­der­bre­king van de reis, on­ge­luk of ver­tra­ging de nacht ter plaat­se moet door­bren­gen, moet de maat­schap­pij tot twee ho­tel­over­nach­tin­gen (tot 80 euro per nacht) aan­bie­den. Die ver­plich­tin­gen zijn er niet als door slech­te weers­om­stan­dig heden of na­tuur­ram­pen de bus­maat­schap­pij niet vei­lig kan ope­re­ren.

De Eu­ro­pe­se re­gels voor­zien ook in een scha­de­ver­goe­ding voor be­scha­dig­de of ver­lo­ren ba­ga­ge tot 1.200 euro. Bij een over­lij­den of letstel door een on­ge­val kan de ver­goe­ding op­lo­pen tot 220.000 euro per pas­sa­gier, of zelfs meer als dat voor­zien is in de na­ti­o­na­le wet­ge­ving.

Ho­ge­snel­heids­trein
Wie reist met een in­ter­na­ti­o­na­le trein­ver­bin­ding, zoals de ho­ge­snel­heids­trein Tha­lys of Eu­ro­s­tar, ge­niet sinds eind 2009 rech­ten bij een ver­tra­ging of an­nu­le­ring. ‘In de prak­tijk zien we dat veel maat­schap­pij­en een rui­me­re scha­de­ver­goe­ding voor­zien dan wat is vast­ge­legd in de Eu­ro­pe­se re­gels’, zegt Jos Spey­brou­ck. Bij ver­tra­gin­gen van min­stens 1 uur heeft u recht op een scha­de­ver­goe­ding, de keuze tus­sen een re­fund, re­rou­ting of re­boo­king en ook maal­tij­den en even­tu­eel ac­com­mo­da­tie. De scha­de­ver­goe­ding is wet­te­lijk vast­ge­legd op 25 pro­cent van de tic­ket­prijs bij een ver­tra­ging tus­sen 1 en 2 uur en van 50 pro­cent voor lan­ge­re ver­tra­gin­gen. In­dien de trein op het spoor ge­stremd is, moet ook ver­voer van op de trein naar het sta­ti­on of de eind­be­stem­ming van de reis voor­zien wor­den.

Ferry en crui­se
Ook als u een crui­se doet of met een ferry reist, ge­niet u van een be­scher­ming. De Eu­ro­pe­se ver­or­de­ning, die op 18 de­cem­ber 2012 in wer­king trad, is van toe­pas­sing voor alle pas­sa­giers die in­sche­pen in een haven in de Eu­ro­pe­se Unie. Bij een ver­trek uit een haven bui­ten de Eu­ro­pe­se Unie moet de aan­komst­ha­ven wel in de EU lig­gen en de scheep­vaart­maat­schap­pij in de EU ge­ves­tigd zijn. Als de ver­wach­te ver­tra­ging op de eind­be­stem­ming tot meer dan 90 mi­nu­ten op­loopt, heeft u recht op ade­qua­te bij­stand zoals snacks, maal­tij­den, ver­fris­sin­gen en ho­tel­over­nach­tin­gen. ‘In te­gen­stel­ling tot bij de vlieg­tui­gen is de ver­plich­ting tot lo­gies be­perkt tot 3 nach­ten en 80 euro per nacht’, merkt Jos Spey­brou­ck op. Enkel voor ferry’s wor­den ook fi­nan­ciële com­pen­sa­ties voor­zien: een scha­de­ver­goe­ding tus­sen 25 tot 50 pro­cent van de ver­voers­prijs en de keuze tus­sen een re­fund of een re­rou­ting. Die com­pen­sa­ties zijn niet op­eis­baar bij nood­weer.

Bron: netto.detijd.be

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo