Mobiele telefonie moet groeimotor van Telenet worden

Met zijn formules King en Kong zorgde Telenet eind vorig jaar voor nogal wat verschuivingen. De Mechelse kabelaar slaagde erin het aantal gsm-klanten tegenover 2011 meer dan te verdubbelen tot 521 600. Maar 11 % van de gsm-kaarten van de kabelklanten is van Telenet en dus ziet Sickinghe daar nog veel groeimogelijkheden. Telenet puurde eind vorig jaar meer dan 30 euro uit een gemiddelde gsm-klant, en volgens de Telenet-top kan dat niveau ook in de toekomst aangehouden blijven.

Maar ook de andere producten deden het goed. Zo kwamen er netto 6 % breedbandinternetklanten bij, tot 1,388 miljoen, en steeg ook het aantal klanten voor vaste telefonie met 10 % tot 968 700. Enkel het aantal kabeltelevisieklanten daalde licht, met 3 % tot 2,123 miljoen. Overigens schakelde vorig jaar ongeveer 26 % van de resterende abonnees voor analoge kabel-tv over naar digitaal. Vooral in het tweede en derde kwartaal was er een opstoot. Volgens Sickinghe was dat een gevolg van het feit dat geknipt werd in het analoge zenderaanbod.

Telenet haalde de eigen doelstellingen voor 2012, met een omzet die 8,2 % groeide tot 1,488 miljard euro en een bedrijfskasstroom die 7,5 % hoger afklokte op 777,8 miljoen euro.

Bron: De Standaard

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo