Streaming brengt geen redding

Goed nieuws: de doorbraak van muziekstreaming in Vlaanderen gaat behoorlijk snel. Legale downloads waren, één jaar na hun lancering, maar goed voor 1 procent van de muziekverkoop. Met streaming gaat het een stuk sneller. Legale streamingdiensten zijn pas sinds eind 2011 beschikbaar op de Belgische markt. De opbrengst komt voor ongeveer de helft uit reclame, de andere helft uit het abonnementsgeld van betalende gebruikers.

Bovendien blijkt die doorbraak van streaming voorlopig de groei van digitale muziekverkoop niet af te remmen, zegt Olivier Maeterlinck, directeur van de Belgian Entertainment Association (BEA). Downloads zijn nu goed voor 17 procent van de muziekverkoop, en dat percentage neemt toe.

Maar dat is niet het hele verhaal. Het totaalplaatje voor de muziekverkoop is voor 2012 eerder belabberd. In 2012 werden 18,6 miljoen ‘dragers’ (digitaal en fysiek samen) verkocht voor in totaal 126,5 miljoen euro. Dat is 12 procent minder dan in 2011, een achteruitgang met 12 procent. De achteruitgang versnelt dus, want van 2010 naar 2011 ging de muziekverkoop maar met 4 procent achteruit.

Vinyl

Volgens Maeterlinck was die daling ‘verwacht’. ‘Je ziet dat de markt volledig opschuift van fysieke verkoop naar digitaal. Jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in een fysiek album, tenzij als verzamelobject – bijvoorbeeld op vinyl.’

Aan de merkwaardige comeback van vinyl, die in 2009 werd ingezet, komt inderdaad voorlopig geen einde: het aantal verkochte vinyl­albums gaat met 27 procent vooruit, al blijft de totale omzet van vinyl met 1,5 miljoen euro toch bescheiden.

Ook de verkoop van digitale singles gaat in stijgende lijn: die groeit van 9,2 naar 10,55 miljoen euro. Het grote pijnpunt blijft echter de verkoop van albums op cd, nog steeds goed voor 80 procent van de omzet van de muziekmarkt. Die albumverkoop daalde in 2012 met 15 procent of bijna 18 miljoen euro.

Ondertussen is de opkomst van illegale downloads wel gestuit, zegt Maeterlinck. Het gebruik van torrent-sites en cyberlockers is volgens hem sinds 2011 ‘gestabiliseerd’. Dat is deels te danken aan het blokkeren van The Pirate Bay en het opdoeken van MegaUpload.

Is streaming de toekomst? Olivier Maeterlinck wijst erop dat streaming in Zweden, het thuisland van marktleider Spotify, momenteel al goed is voor 90 procent van de digitale verkoop. Verkoop van downloads is er dus zo goed als onbestaande. En in Zweden groeit de muziekmarkt nu met 14 procent.

Alex Callier, die met Hooverphonic gisteren de Ultratop Download Award kreeg als meest gedownloade Belgische act van 2012, zegt zelf een enthousiast gebruiker te zijn van de streamingdienst Deezer. ‘Ik vind het heel praktisch, ik ben blij dat het bestaat’, zegt hij. Maar hij legde meteen ook de vinger op de wonde: ‘De realiteit is wel dat we heel weinig krijgen per keer dat onze muziek wordt gedraaid, 0,8 cent of zo. Als ze je muziek 1 miljoen keer spelen via streaming, word je niet rijk.’

Callier voegt er wel nog aan toe dat streaming de verkoop kan stimuleren. ‘Ik merk dat ik muziek ontdek op Deezer en dat ik ze dan koop, en ik ben zo naïef om te geloven dat andere mensen dat dan ook doen.’

Bron: De Standaard

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo