Corendon verleidt Belgen met scherpe prijzen

Co­ren­don heeft vorig jaar de kaap van 60.​000 klan­ten ge­no­men in ons land (+40%) en dat ter­wijl de Bel­gi­sche markt van ge­or­ga­ni­seer­de rei­zen de voor­bije vier jaar tel­kens ge­daald is. De scher­pe prij­zen van de Ne­der­land­se tour­ope­ra­tor zijn daar niet vreemd aan, maar sector­ge­no­ten stel­len daar vra­gen bij.

‘Pak­ket­rei­zen zijn in Ne­der­land een stuk goed­ko­per dan in België’, legt CEO Ati­lay Uslu uit. ‘In som­mi­ge media was zelfs spra­ke van een prijs­ver­schil van 2.​000 euro op een be­paal­de trip, dat lijkt me wat over­dre­ven. Maar ik kan u wel een con­creet voor­beeld geven: hotel Ti­ta­nic in An­ta­lya boek je bij een Ne­der­land­se tour­ope­ra­tor voor 1.​000 euro, bij jul­lie kost het 1.​200.’ Dat is 20 pro­cent meer.

Dat blijkt ook uit een korte in­ter­net­zoek­tocht vrij­dag 1/2/2013 om 15u30 voor een trip van 8 dagen met ver­trek op za­ter­dag 6 juli naar 5-ster­ren­ho­tel Ti­ta­nic in An­ta­lya, ultra all in­clu­si­ve: Co­ren­don vraagt 905 euro per per­soon, Sun­web – even­eens deel van een Ne­der­land­se groep – 979 euro; Sun­jets, de in­ter­net­tour­ope­ra­tor van Jetair: 1.​248 euro. Wat voor een paar een prijs­ver­schil van 500 euro op­le­vert.

Con­cur­ren­tie

Co­ren­don be­re­kent zijn prij­zen voor de Ne­der­land­se markt en past die ook toe op de Bel­gi­sche, ‘we voe­ren geen apart ta­rie­ven­be­leid voor de twee lan­den’, aldus Uslu. ‘In Ne­der­land wordt veel agres­sie­ver con­cur­ren­tie ge­voerd omdat er ver­schil­len­de spe­lers ac­tief zijn, in België wordt de markt (van het mas­sa­toe­ris­me, nvdr) ge­do­mi­neerd door twee to’s, Jetair en Tho­mas Cook waar­door de prij­zen min­der scherp zijn.’

Het is on­ge­twij­feld dé be­lang­rijk­ste ver­kla­ring van het suc­ces van Co­ren­don in ons land: van 10 mil­joen omzet en 16 mil­joen pas­sa­giers in 2009, naar 43 mil­joen omzet en 67.​000 klan­ten vorig jaar. Dit jaar mikt Uslu zelfs op 60 mil­joen omzet en 93.​000 klan­ten, waar­mee hij on­ge­veer even groot zou wor­den als Sun­web, tot nog toe de groot­ste tou­pe­ra­tor in ons land. Na de twee gi­gan­ten, ui­ter­aard.

De prog­no­se voor dit jaar lijkt in elk geval haal­baar want einde ja­nu­a­ri had Co­ren­don in België al 28.​400 boe­kin­gen bin­nen, 60 pro­cent meer dan op het­zelf­de ogen­blik vorig jaar. Om aan de vraag te vol­doen wordt deze zomer een twee­de vlieg­tuig van Co­ren­don Air­li­nes ge­ba­seerd op Brus­sels Air­port. Van­uit Za­ven­tem wor­den An­ta­lya, Bo­drum en Da­la­man in Tur­kije be­diend, nieu­we be­stem­min­gen zijn Kreta en Ercan in Noord-Cy­prus.

Zon­der li­cen­tie

In 2000 ging Ati­lay Uslu van start in ons land zon­der li­cen­tie, ver­gun­ning of ver­ze­ke­ring tegen fi­nan­ci­eel on­ver­mo­gen. ‘An­toon Van Eeck­hout van de Ver­e­ni­ging van Vlaam­se Reis­bu­reaus (VVR) sprak me daar on­mid­del­lijk op aan en we heb­ben ons dan snel in regel ge­steld.’ Sinds­dien heeft Co­ren­don onder de naam Bel­tur een ver­gund reis­kan­toor en is het ver­ze­kerd bij het Ga­ran­tie­fonds Rei­zen.

In 2008 in­cas­seer­de Co­ren­don in ons land een zware te­gen­slag die zowel zijn fi­nan­cieën als zijn re­pu­ta­tie een ste­vi­ge deuk be­zorg­de. ‘We had­den toen al 17 mil­joen euro omzet ge­bud­ge­teerd toen onze part­ner Anka Air­li­nes in volle zomer fail­liet ging. El­ders vlieg­tui­gen in­hu­ren in het hoog­sei­zoen is al niet een­vou­dig, het kost ook veel geld.’ Het za­del­de Co­ren­don op met een fi­nan­ciële kater van 3 mil­joen euro.

Maar voor­al met een im­men­se deuk in zijn imago omdat dui­zen­den rei­zi­gers later of he­le­maal niet op hun be­stem­ming raak­ten. Met het ba­se­ren van eigen toe­stel­len in Za­ven­tem is dat ri­si­co nu al een stuk klei­ner ge­wor­den, al doet de tour­ope­ra­tor ook nog be­roep op der­den als Pe­gasus en Sun­Ex­press, ook Turk­se lucht­vaart­maat­schap­pij­en.

Klach­ten

‘Het imago en ook de kwa­li­teit van Co­ren­don waren aan­van­ke­lijk niet al te best, maar daar is de laat­ste jaren ver­an­de­ring in ge­ko­men’, zegt een bron uit de sec­tor. ‘Er lie­pen ook heel wat klach­ten bin­nen van klan­ten, maar ook dat is ver­be­terd, al zijn er over hen ver­hou­dings­ge­wijs meer dos­siers aan­han­gig bij de Ge­schil­len­com­mis­sie Rei­zen.’ Ook op de tal­rij­ke klach­ten­web­si­tes in Ne­der­land, komt de naam Co­ren­don vaak voor.

‘Ik denk niet dat we meer klach­ten krij­gen dan het markt­ge­mid­del­de, zeker niet in Ne­der­land ver­ze­kert Usulu. Onze doel­stel­ling is een maxi­maal per­cen­ta­ge van 2 pro­cent en dat halen we. Trou­wens, zo slecht zul­len we wel niet zijn als uit een on­der­zoek van stu­die­bu­reau blijkt dat wij van de 5 on­der­zoch­te reis­groe­pen in Ne­der­land met 19 pro­cent het hoog­ste aan­tal loy­a­le klan­ten heb­ben.’

Een con­cur­rent uit de reis­sec­tor heeft in­tus­sen vra­gen bij de ui­terst lage prij­zen van Co­ren­don: ‘Wij be­grij­pen niet hoe ze tot hun lage ta­rie­ven komen. Hoe lang kan dat duren? Ons lijkt het niet houd­baar op lange ter­mijn.’Met an­de­re woor­den: Co­ren­don zou markt­aan­deel kopen ten koste van zijn ren­de­ment. Maar zo­lang de to, via doch­ter Bel­tur, ver­ze­kerd is bij het Ga­ran­tie­fonds Rei­zen, loopt de rei­zi­ger in elk geval geen ge­vaar.

Bron: De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo