Corendon heeft vorig jaar de kaap van 60.000 klanten genomen in ons land (+40%) en dat terwijl de Belgische markt van georganiseerde reizen de voorbije vier jaar telkens gedaald is. De scherpe prijzen van de Nederlandse touroperator zijn daar niet vreemd aan, maar sectorgenoten stellen daar vragen bij.
‘Pakketreizen zijn in Nederland een stuk goedkoper dan in België’, legt CEO Atilay Uslu uit. ‘In sommige media was zelfs sprake van een prijsverschil van 2.000 euro op een bepaalde trip, dat lijkt me wat overdreven. Maar ik kan u wel een concreet voorbeeld geven: hotel Titanic in Antalya boek je bij een Nederlandse touroperator voor 1.000 euro, bij jullie kost het 1.200.’ Dat is 20 procent meer.
Dat blijkt ook uit een korte internetzoektocht vrijdag 1/2/2013 om 15u30 voor een trip van 8 dagen met vertrek op zaterdag 6 juli naar 5-sterrenhotel Titanic in Antalya, ultra all inclusive: Corendon vraagt 905 euro per persoon, Sunweb – eveneens deel van een Nederlandse groep – 979 euro; Sunjets, de internettouroperator van Jetair: 1.248 euro. Wat voor een paar een prijsverschil van 500 euro oplevert.
Concurrentie
Corendon berekent zijn prijzen voor de Nederlandse markt en past die ook toe op de Belgische, ‘we voeren geen apart tarievenbeleid voor de twee landen’, aldus Uslu. ‘In Nederland wordt veel agressiever concurrentie gevoerd omdat er verschillende spelers actief zijn, in België wordt de markt (van het massatoerisme, nvdr) gedomineerd door twee to’s, Jetair en Thomas Cook waardoor de prijzen minder scherp zijn.’
Het is ongetwijfeld dé belangrijkste verklaring van het succes van Corendon in ons land: van 10 miljoen omzet en 16 miljoen passagiers in 2009, naar 43 miljoen omzet en 67.000 klanten vorig jaar. Dit jaar mikt Uslu zelfs op 60 miljoen omzet en 93.000 klanten, waarmee hij ongeveer even groot zou worden als Sunweb, tot nog toe de grootste touperator in ons land. Na de twee giganten, uiteraard.
De prognose voor dit jaar lijkt in elk geval haalbaar want einde januari had Corendon in België al 28.400 boekingen binnen, 60 procent meer dan op hetzelfde ogenblik vorig jaar. Om aan de vraag te voldoen wordt deze zomer een tweede vliegtuig van Corendon Airlines gebaseerd op Brussels Airport. Vanuit Zaventem worden Antalya, Bodrum en Dalaman in Turkije bediend, nieuwe bestemmingen zijn Kreta en Ercan in Noord-Cyprus.
Zonder licentie
In 2000 ging Atilay Uslu van start in ons land zonder licentie, vergunning of verzekering tegen financieel onvermogen. ‘Antoon Van Eeckhout van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR) sprak me daar onmiddellijk op aan en we hebben ons dan snel in regel gesteld.’ Sindsdien heeft Corendon onder de naam Beltur een vergund reiskantoor en is het verzekerd bij het Garantiefonds Reizen.
In 2008 incasseerde Corendon in ons land een zware tegenslag die zowel zijn financieën als zijn reputatie een stevige deuk bezorgde. ‘We hadden toen al 17 miljoen euro omzet gebudgeteerd toen onze partner Anka Airlines in volle zomer failliet ging. Elders vliegtuigen inhuren in het hoogseizoen is al niet eenvoudig, het kost ook veel geld.’ Het zadelde Corendon op met een financiële kater van 3 miljoen euro.
Maar vooral met een immense deuk in zijn imago omdat duizenden reizigers later of helemaal niet op hun bestemming raakten. Met het baseren van eigen toestellen in Zaventem is dat risico nu al een stuk kleiner geworden, al doet de touroperator ook nog beroep op derden als Pegasus en SunExpress, ook Turkse luchtvaartmaatschappijen.
Klachten
‘Het imago en ook de kwaliteit van Corendon waren aanvankelijk niet al te best, maar daar is de laatste jaren verandering in gekomen’, zegt een bron uit de sector. ‘Er liepen ook heel wat klachten binnen van klanten, maar ook dat is verbeterd, al zijn er over hen verhoudingsgewijs meer dossiers aanhangig bij de Geschillencommissie Reizen.’ Ook op de talrijke klachtenwebsites in Nederland, komt de naam Corendon vaak voor.
‘Ik denk niet dat we meer klachten krijgen dan het marktgemiddelde, zeker niet in Nederland verzekert Usulu. Onze doelstelling is een maximaal percentage van 2 procent en dat halen we. Trouwens, zo slecht zullen we wel niet zijn als uit een onderzoek van studiebureau blijkt dat wij van de 5 onderzochte reisgroepen in Nederland met 19 procent het hoogste aantal loyale klanten hebben.’
Een concurrent uit de reissector heeft intussen vragen bij de uiterst lage prijzen van Corendon: ‘Wij begrijpen niet hoe ze tot hun lage tarieven komen. Hoe lang kan dat duren? Ons lijkt het niet houdbaar op lange termijn.’Met andere woorden: Corendon zou marktaandeel kopen ten koste van zijn rendement. Maar zolang de to, via dochter Beltur, verzekerd is bij het Garantiefonds Reizen, loopt de reiziger in elk geval geen gevaar.
Bron: De Tijd