Lotus koopt buurman Biscuiterie Willems

Lotus Bakeries neemt Bisciuterie Willems uit het nabije Eeklo over, een producent van speculoos onder merknamen van derden. De overnameprijs beloopt 6,5 keer de recurrente bedrijfskasstroom, of ongeveer 31,4 miljoen euro.

Biscuiterie Willems produceert speculoos en realiseert een omzet van 23 miljoen euro met een winstmarge (recurrente bedrijfskasstroom) van 21 procent. Dat laatste cijfer is hoger dan bij Lotus, dat in 2011 een winstmarge van zo’n 17 procent haalde. Het bedrijf maakt sinds 1998 deel uit van de Poppies-groep uit Ieper, maar wordt nog steeds geleid door Marc Willems.

Lotus Bakeries produceert zijn speculoos momenteel enkel in de fabriek in Lembeke. Dankzij de overname komt er een twee site bij, op slechts 5 kilometer van thuisbasis Lembeke. ‘Daarmee is ons meest strategisch risico, namelijk dat speculoos op één locatie wordt geproduceerd, gereduceerd’, klinkt het in een persbericht.

‘Neen, je mag niet tussen de regels lezen dat wij in Eeklo weldra Lotus-speculoos gaan produceren’, licht Lotus-CEO Jan Boone toe. ‘Zij maken een goede speculoos met een eigen smaak, en gaan dat blijven doen.’ De ongeveer 60 werknemers van Biscuiterie Willems blijven in principe ook gewoon doorwerken.
Nee, je mag niet tussen de regels lezen dat wij in Eeklo weldra Lotus-speculoos gaan produceren
De comfortabelere situatie qua bedrijfscontinuïteit moet veeleer gezien worden als een back-up bij grote calamiteiten zoals een brand, zegt Boone.

Ter vergelijking: Lotus haalde in 2011 275 miljoen euro omzet en telt 1.200 medewerkers. Van speculoos produceert het in Lembeke ongeveer 30 miljoen kilogram per jaar, daar werd net nog een bijkomende productiehal in gebruik genomen. Willems bakt ongeveer 10 miljoen kilogram speculoos per jaar.

‘We versterken ons in onze core business’, benadrukt Boone, ‘we stappen niet plots in chocoladerepen ofzo. Het is onze langetermijnstrategie om niet al te ver te diversifiëren.’

Lotus Bakeries haalt een kleine 70 procent van zijn omzet uit exportmarkten, en voor Biscuiterie Willems is de verhouding gelijkaardig, zegt Boone. ‘Ze zijn heel rendabel, sterk geautomatiseerd en heel goed geëquipeerd, en mooi internationaal verspreid. Het zou gek zijn daar alles te gaan veranderen.’

Het valt op dat Lotus met Willems een producent van private label binnenhaalt, die dus geen eigen merk commercialiseert maar zijn koekjes verpakt met de merknaam van de klant, waaronder naar Boones zeggen alle grote Belgische koffiebranders. Lotus zelf bouwde zijn private-labelactiviteiten in de voorbije jaren fors af, om zich volledig te focussen op de uitbouw van het eigen merk.

‘Ze gaan hun eigen organisatie behouden, en hun eigen verkoopsteam. Op commercieel vlak zullen de synergieën beperkt zijn, al kan je nu wel naar een koffiebrander stappen met een dubbel aanbod van Lotus-speculoos of speculoos die zijn naam krijgt. En we hebben nog een kleine private-labelactiviteit, die kan meegenomen worden.’

De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo