De Belgische consument doet zijn boodschappen steeds meer bij de prijsvechters. Dat is de voornaamste conclusie nadat de grote drie van ons land hun omzetcijfers over het kalenderjaar 2012 hebben gepubliceerd.
‘We hebben een kritische consument, die naar de prijs kijkt’, zegt Wim Biesemans, de financieel directeur van Colruyt. En dat speelt in de kaart van de Halse prijsvechter. Maar volgens Biesemans presteerden Aldi en Lidl nog sterker in het voor de retail zo belangrijke vierde kwartaal.
Precieze cijfers over de Belgische winkels van de Duitse harddiscounters zijn er niet. Beide ketens zijn notoir karig met informatie over hun prestaties. Maar Biesemans laat er geen twijfel over bestaan. ‘Wij zien de bevestiging van een trend die begin 2011 is ingezet. De consument kiest steeds vaker voor goedkopere producten, en komt dus ook sneller bij de prijsvechters uit’, aldus Biesemans.
De consument kiest steeds vaker voor goedkopere producten, en komt dus ook sneller bij de prijsvechters uit.
Financieel directeur Colruyt
Dat werpt meteen een ander licht op de omzetgroei die Delhaize en Carrefour eerder deze maand meldden. Groeicijfers van respectievelijk 1,6 en 2,2 procent ogen mooi, maar daar blijft weinig van over bij een gemiddelde inflatie over 2012 van 2,84 procent.
Niet dat er een eenvoudige aftreksom mag worden gemaakt – inflatie gaat over meer dan enkel de aankopen in de supermarkt – maar om zijn marktaandeel te handhaven moet een retailer toch minstens gelijke tred houden met de inflatie.
De cijfers verklaren ook de beslissing van Delhaize maandag om de plannen voor een nieuw distributiecentrum in Wallonië af te blazen. De retailer verwijst naar de economische context en de behoefte om de kosten te controleren. Waarnemers besluiten daaruit dat een nieuw distributiecentrum voor Delhaize, dat ook al in de VS in een moeilijke markt moet concurreren, geen prioriteit is. Het zou meer een kwaliteitsverbetering dan een kostenbesparing hebben opgeleverd.
Bron: De Tijd