Televisie zo dun als een muntje

Wat die gladde verkoper u ook heeft verteld, de nieuwe flatscreen-tv die u zopas kocht is alweer hopeloos verouderd. Zelfs al is het een exemplaar met moderne LCD-LED-technologie. Want in Zuid-Korea presenteert het technologieconcern LG nu de nieuwste tv’s, met OLED-technologie. Daarmee staat een nieuwe generatie toestellen in de steigers die de stagnerende tv-verkoop een halt moet toeroepen.

Fonkelnieuw

Vanaf deze week kunnen Zuid-Koreaanse televisiekijkers hun bestelling plaatsen voor de eerste OLED-televisie met een diameter van 55 inch. De eerste leveringen starten volgende maand, voorlopig enkel in Zuid-Korea zelf.

‘OLED is een volledig nieuwe technologie’, zegt Eric Beeckmans van het home entertainment magazine FWD. ‘Het is niet zomaar een verbetering van het bestaande LCD. Bij OLED is elke pixel zijn eigen lichtbron, terwijl LCD-schermen werken met achtergrondverlichting.’

Dat zou onder meer leiden tot een sterk verbeterde contrastweergave van de beelden op het scherm. Als een bestaand LCD-scherm een beeldpunt zwart wil maken, dan schijnt er nog steeds wat achtergrondverlichting door het scherm heen, waardoor echt pikzwart onhaalbaar is. Bij OLED kan die pixel simpelweg worden uitgezet. Volgens Beeckmans, die zo’n OLED-televisie al in het echt ervaarde, is het contrast daardoor ‘ongelofelijk’. Bovendien verbruikt een OLED-televisie een stuk minder dan een LCD-exemplaar. ‘Want een pixel die uitstaat, verbruikt niets.’ Daarnaast wordt nog een rist andere voordelen opgesomd, zoals een betere kleurweergave en een snellere verversing van het beeld, waardoor snelle actie duidelijker wordt weergegeven. En het feit dat een OLED-scherm waanzinnig dun kan zijn: 4 millimeter bijvoorbeeld, zoals bij het befaamde LG-toestel.

Probleemkind

Door de aankondiging klopt LG die andere televisie-gigant, Samsung, in de race om de eerste OLED-televisies in massaproductie te brengen. Want dat was geen makkelijke klus.

‘Bij de productie van OLED-schermen is de ‘yield’ heel slecht’, zegt Beeckmans. Dat betekent dat een te groot gedeelte van de geproduceerde schermen fouten bevat, waardoor ze onbruikbaar zijn.

De hoge uitval bij de productie zou te maken hebben met het feit dat het om een volledig nieuwe technologie gaat, die ook geheel nieuwe productielijnen nodig heeft. De Japanse rivalen Sony en Panasonic hadden het er zelfs zo moeilijk mee dat ze een partnership sloten om OLED-tv’s in massaproductie te brengen.

Door die moeilijkheden zijn de schermen duur. Dat geldt ook voor de nieuwe LG, want het toestel kost meer dan 10.000 dollar. Al verwachten kenners wel dat de prijs de komende vijf jaar sterk zal dalen, zoals ook met LCD-televisies het geval was. Dat LG de eerste is die de technologie nu naar de massa brengt, is dan ook vooral een symbolische overwinning.

In kleinere elektronicatoestellen, zoals smartphones, wordt OLED-technologie nochtans al langer gebruikt. Onder meer Samsung gebruikt zogenaamde AMOLED-displays. Doordat die schermen kleiner zijn, is de yield bij de productie veel beter.

Consument

Met de nieuwe technologie willen fabrikanten de consument een reden aanreiken om een nieuw toestel te kopen. Want experts dichten een televisietoestel een levensduur van ongeveer zeven jaar toe. Een nieuwe tv kopen mag best sneller, vinden de electroreuzen, want ook de crisis moedigt de verkoop allesbehalve aan. Bovendien worden toestellen steeds goedkoper naarmate nieuwe technologieën volwassen worden, zoals met LCD het geval was. Daardoor smelten de winstmarges. Zeker in Europa heeft de tv-verkoop al betere tijden gekend.

Het is daarom zaak om nieuwe technologieën te ontwikkelen waardoor de consument zijn toestel sneller vervangt. Dan is het mooi meegenomen als die technologieën nog ver van hun bodemprijs zijn verwijderd.

OLED is niet de enige nieuwe technologie die daarvoor moet zorgen. Er wordt ook al ingezet op ‘Ultra High Definition’, de opvolger van HDTV, met een nog hogere beeldscherpte. En zelfs de opvolger daarvan, ‘8K’, staat al klaar. Dat de productie van OLED zo moeizaam verloopt, kan er volgens kenners zelfs toe leiden dat de nieuwe UHD-tv’s nog eerder dan de veelbesproken OLED’s de huiskamers zullen veroveren.

Het mag overigens niet verrassen dat de aankondiging van LG’s OLED-tv uitgerekend nu komt, een week voordat in Las Vegas de CES-beurs plaatsvindt, de jaarlijkse hoogmis van de multimedia-industrie. Beeckmans wil daarom eerst zien en dan pas geloven. ‘Die toestellen werden daar in 2012 ook al aangekondigd en we hebben er een jaar vruchteloos op gewacht’, zegt hij. ‘Enige scepsis is daarom toch wel op zijn plaats.’

Bron: De Standaard

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo