Om de drie kwartier één faillissement, ook in 2013

In 2013 gaan wellicht 12.000 tot 12.500 Belgische bedrijven failliet. Dat verwacht Eric Van den Broele van het onderzoeksbureau Graydon. Dat betekent dat er heel het jaar lang om de drie kwartier een onderneming over kop zou gaan.

Volgens Unizo-topman Karel Van Eetvelt onderzoeken opvallend veel KMO’s hoeveel het hen zou kosten om hun activiteiten in het buitenland uit te breiden. (foto: Belga)
2013 kondigt zich aan als het jaar waarop de financiële crisis met volle kracht de Belgische arbeidsmarkt en bedrijfswereld zal treffen. Eerder was al duidelijk dat dit jaar iets meer dan 11.000 bedrijven overkop zullen gaan. Dat is een record, dat wellicht in 2013 alweer sneuvelt. Volgens de economische modellen van onderzoekskantoor Graydon zouden er volgend jaar 12.000 tot 12.500 faillissementen zijn.

Dat betekent dat er om de 42 tot 44 minuten een bedrijf overkop gaat, het hele jaar lang. Het hoge niveau komt omdat veel ondernemingen na vijf jaar financiële crisis stilaan door hun buffers zijn. Uit onderzoek dat Graydon samen met de ondernemersorganisatie Unizo deed, blijkt dat het eigen vermogen van de Vlaamse KMO’s de voorbije jaren is gedaald. De KMO’s krijgen ook minder cash binnen in verhouding tot de schulden die ze hebben uitstaan, wat hen kwetsbaarder maakt. Unizo-topman Karel Van Eetvelt merkt bovendien op dat KMO’s vaak niet goed zijn in het snel snoeien in de kosten, wat nodig is als de verkopen plots tegenvallen.

Uit de cijfers van Unizo blijkt dat één op zes KMO’s zich in de gevarenzone bevindt en kans loopt om failliet te gaan. Dat cijfer is de voorbije jaren stabiel gebleven. Goed nieuws is dan weer dat zeven op tien bedrijven gezond zijn en groeivooruitzichten hebben. Ze voelen uiteraard de crisis, zegt Van Eetvelt, maar ze hebben nog altijd potentieel.

Van Eetvelt zegt te hopen dat die goede bedrijven ‘hier blijven,’ al voegde hij er aan toe dat hij ‘andere indicaties krijgt’. Volgens de Unizo-topman onderzoeken opvallend veel KMO’s hoeveel het hen zou kosten om hun activiteiten in het buitenland uit te breiden, in plaats van in België. Nikolaas Tahon van Deloitte Fiduciaire bevestigde gisteren dat jonge ondernemers veel meer dan vroeger naar het buitenland kijken. Hij merkt ook dat kmo-bedrijfsleiders voor bepaalde , specifieke of tijdelijke projecten sneller een activiteit in het buitenland opzetten.
Een verhuisbeweging naar het buitenland is echter niet bezig, leert navraag bij consultants en de banken.

Bron: De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo