Alarmfase rood voor containerrederijen

Volgens de Shanghai Containerised Freight Index (SCFI) zijn de westbound tarieven tussen China en Noord-Europa vorige week met maar liefst 316 dollar gedaald naar 2.450 dollar voor een 40’ container all-in.

De week daarvoor was er ook al een daling van 216 dollar. Op 1 november konden de rederijen hun gemiddelde prijzen volgens de SCI met 834 dollar verhogen, maar intussen is daarvan dus alweer 532 dollar verloren.

De gevolgen voor de rederijen zijn groot. De schepen die tussen de Far East en Noord-Europa varen, zijn nu gemiddeld 10.454 teu groot. Een tariefdaling van 532 dollar betekent dus een omzetverlies van ongeveer 2,8 miljoen dollar per westbound trip.

Eén van de redenen voor de grote prijsdruk is het feit dat de trade tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied niet goed draait. Een forse terugval van de ladingvolumes heeft daar voor extra veel overcapaciteit gezorgd.

Als gevolg daarvan blijven de tarieven op die route dalen. Vorige week werd er nog 1.712 dollar all-in voor een 40’ container betaald, wat weer 198 dollar minder was dan de week ervoor.

Voor de rederijen wordt het stilaan alarmfase rood, omdat de situatie doet denken aan die van een jaar geleden toen de vrachten ook in de kalmere wintermaanden fors daalden en uiteindelijk zelfs even onder de 1.000 dollar per 40’ terechtkwamen. Dat bodemniveau zadelde de meeste carriers met historisch grote verliezen op in het eerste kwartaal van dit jaar.

Bron: De Lloyd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo