Het faillissement wenkt voor elektronicaketen Photo Hall. Wat als u daar onlangs een toestel hebt gekocht dat kuren vertoont? Bij wie moet u dan aankloppen voor de herstelling? En hoe zit het met de garantie?
Stel dat u enkele weken of maanden geleden elektronica hebt gekocht in een Photo Hall winkel. Vandaag merkt u dat uw toestel plots niet meer werkt. Normaal gezien zou u dan met uw aankoopbewijs naar de winkel gaan om de wettelijke garantie van 2 jaar in te roepen.
Probleem is echter dat de Belgische Photo Hall winkels gedoemd zijn om te verdwijnen. De winkelketen kreeg al sinds juli bescherming tegen zijn schuldeisers en stevent nu af op een faillissement. Tot wie moet u zich dan richten met uw defect toestel? Kunt u hulp vragen bij een andere winkelketen of mag u zich rechtstreeks tot de fabrikant wenden?
Verkoper versus fabrikant
‘De verkoper, en niet de fabrikant waarborgt de wettelijke garantie’, antwoordt Chantal De Pauw, woordvoerster van de Federale Overheidsdienst Economie, belast met de bescherming van de consument. ‘Het probleem met Photo Hall is net dat er geen verkoper meer is.’
De consument kan zich wel tot de fabrikant richten als die een commerciële garantie heeft aangeboden of als de consument een ‘verborgen gebrek’ kan aantonen. Dat is een gebrek dat het product ongeschikt maakt voor gebruik. Het moet gaan om een verborgen en ernstig gebrek dat al voor de verkoop bestond.
En wat als u een toestel voor herstelling hebt binnengebracht bij een winkel die kort daarop failliet gaat? Dan moet u de curator vragen om uw artikel terug te bezorgen. U moet dan wel kunnen bewijzen dat u het bij de winkel in kwestie hebt ingeleverd. Alleen dan krijgt u uw toestel terug en kunt u eventueel bij de fabrikant gaan aankloppen.
U vindt de naam van de curator in het Belgisch Staatsblad. Alle faillissementen uitgesproken door de rechtbank van koophandel worden daarin gepubliceerd.
Hetzelfde geldt wanneer u bij bestelling een voorschot hebt betaald. ‘Als de verkoper failliet wordt verklaard, kunt u het voorschot via de curator recupereren’, voegt de woordvoerster van de FOD Economie eraan toe. Maar als een bedrijf zelf beslist om de deuren te sluiten, moet het ofwel het bestelde product leveren, ofwel uw voorschot terugstorten.
Hebt u tot slot uw bestelling volledig betaald en is uw artikel aangekomen in de winkel die intussen failliet is gegaan, dan moet uw bestelling geleverd worden. ‘Aangezien er een contract werd afgesloten en het totale bedrag werd betaald, bent u eigenaar van de bestelde goederen’, besluit Chantal De Pauw..
Bron: De Tijd