Telenet bleef ook tijdens de zomer onder stoom. Vooral het vernieuwde mobiele aanbod – met tariefplannen King en Kong – kende een verschroeiende start. Opmerkelijk: terwijl die activiteit traditioneel lagere marges oplevert, groeide de globale rendabiliteit van Telenet opnieuw.
Over de eerste negen maanden van het jaar groeide de omzet van Telenet met 8 procent tot 1,09 miljard euro. Op dat bedrag haalde Telenet een bedrijfskasstroom (EBITDA) van 589,2 miljoen euro, 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is goed voor een EBITDA-marge van maar liefst 53,8 procent, een half procentpunt meer dan in 2011.
Telenet dankt die cijfers vooral aan een erg sterk eerste halfjaar. Maar tijdens het derde kwartaal mag de omzetgroei dan wat zijn vertraagd (+6%), CEO Duco Sickinghe sprak tijdens een persconferentie donderdagmiddag wel over een ‘uitstekend zomerkwartaal’. Dat de cijfers wat ‘zwakker’ ogen dan in de rest van het jaar, komt volgens Telenet door de sterke vergelijkingsbasis in het derde kwartaal van vorig jaar, toen Sporting Telenet net in de cijfers kwam.
Grootste groeipool in de omzet de eerste negen maanden bleef ‘premium televisie’ – digitale televisie, maar ook bijvoorbeeld abonnementen op Sporting Telenet – met een groei van 30,9 procent. Ondertussen is meer dan 70 procent van de Telenet-klanten overgeschakeld op digitaal. Vooral in het tweede kwartaal was die omschakeling sterk, nadat er enkele kanalen van de traditionele kabel werden verwijderd. ‘Maar die trend heeft zich volop doorgezet in het derde kwartaal’, aldus Sickinghe.
Telenet puurt uit elke 100 euro verkopen 53,8 euro bedrijfskasstroom (ebitda)
Mobiel
Op plaats twee staat telefonie, met een groei van 29,1 procent op de eerste negen maanden. Voor dat cijfer was het derde kwartaal van levensbelang. In augustus lanceerde Telenet de nieuwe tariefplannen King en Kong, met slogan ‘veel en belachelijk veel’. Die vonden razendsnel hun weg naar de klanten. Telenet kreeg er op in augustus en september 65.000 mobiele klanten bij.
‘Dat is enorm belangrijk voor de toekomst van Telenet’, aldus Sickinghe. ‘En daarmee bedoel ik niet alleen qua omzet. We slagen erin om dit te doen op een financieel evenwichtige manier.’ De marges op mobiele telefonie liggen dan wel lager, de rendabiliteit blijft dus stijgen. CFO Renaat Berckmoes wijst daarvoor naar schaaleffecten en efficiëntie, maar gaf in een adem ook aan dat de marges op mobiel eigenlijk goed meevallen. ‘Ze zitten niet ver onder digitale tv.’
Ook de andere activiteiten – internet, B2B en analoge kabel – kenden een groei. Maar mobiel is duidelijk de toekomst. ‘Vanaf volgend kwartaal is dat onze grootste groeipool’, zegt Sickinghe. ‘We zien de uptake nog versnellen.’
Deze resultaten zullen de al duidelijk hoorbare stemmen die beweren dat 35 euro te laag is voor Telenet, enkel nog versterken
Liberty
Ook belangrijk: Telenet ziet veel klanten kiezen voor bundels. Het aantal abonnees voor de zogenaamde triple play-bundels steeg met 10 procent in vergelijking met de eerste negen maanden van 2011. Dat Telenet meer klanten kan overtuigen om op meerdere producten in te tekenen, is goed voor de gemiddelde opbrengst per klant. Die stijgt met 9 procent tot 45,4 euro. ‘En er is nog 31 procent van de lanten geabboneerd op slechts 1 product’, klinkt het. Er zijn dus mooie groeiopportuniteiten.’
Aan de verwachtingen voor het hele jaar raakt Telenet niet. Die werden op 20 september nog naar boven bijgesteld, op dezelfde dag dat grootaandeelhouders Liberty bekend maakte een bod van 35 euro per aandeel te willen uitbrengen op het bedrijf. Over dat mogelijke bod kon de bedrijfstop niet kwijt. Maar met deze resultaten zullen de al duidelijk hoorbare stemmen die beweren dat 35 euro te laag is voor Telenet, enkel nog versterken.
Bron: De Tijd