Zit er nog muziek in de iPod?

Op het einde van de levenscyclus?

De ver­koop van de iPod gaat kwar­taal na kwar­taal ach­ter­uit. Heeft de mu­ziekspe­ler van Apple nog een toe­komst?

Tien jaar ge­le­den nog het uit­hang­bord van de groep, van­daag niet meer dan een voet­noot in de cij­fers van Apple. De iPod heeft zijn beste tijd gehad. De ver­koop van de mu­ziekspe­ler zit al ruim twee jaar in da­len­de lijn. De jong­ste kwar­taal­re­sul­ta­ten be­ves­ti­gen nog­maals die trend. De iPod ging nog 6,8 mil­joen keer over de toon­bank, maar in ver­ge­lij­king met een jaar ge­le­den no­teert Apple een da­ling van 10 pro­cent.

Ook in België zijn mp3-spe­lers op hun re­tour. Vol­gens cij­fers van het on­der­zoeks­bu­reau GfK Re­tail and Tech­no­lo­gy daal­de de ver­koop in 2011 met 4 pro­cent. Dit jaar wordt een da­ling van liefst 19 pro­cent ver­wacht. In die cij­fers zit ook de ver­koop van de iPod. De ver­schil­len­de ver­sies van het ap­pa­raat zijn de best ver­koch­te mp3-spe­lers in ons land.

De groot­ste re­de­nen voor de ach­ter­uit­gang van de iPod is bin­nen Apple te zoe­ken. De i­Phone kan­ni­ba­li­seert de ver­koop van de mu­ziekspe­ler. Op elke Ap­ple-smartpho­ne is een mu­ziekap­pli­ca­tie in­ge­bouwd die ge­lijk­aar­dig is aan de iPod. i­Phone-ei­ge­naars kun­nen hun mu­ziek rang­schik­ken via num­mer, ar­tiest, album, genre,… En ze kun­nen even mak­ke­lijk hun fa­vo­rie­te num­mers kopen via de in­ter­net­mu­ziek­win­kel iTu­nes. En voor de op­slag­ruim­te hoef je geen iPod aan te schaf­fen. De jong­ste i­Phone heeft 16, 32 of 64 gi­ga­by­te op­slag­ruim­te, on­ge­veer even­veel als een iPod touch. Enkel de iPod clas­sic heeft met 160 gi­ga­by­te meer op­slag­ruim­te, maar dat toe­stel da­teert al van 2009.

Het in­ter­net is een an­de­re reden voor de te­rug­val in de ver­koop van de iPod. Het (al dan niet le­gaal) down­lo­a­den van mu­ziek op je mp3-spe­ler is ei­gen­lijk vre­se­lijk ou­der­wets. Van­daag is strea­ming de norm. Daar­bij luis­ter je naar een num­mer via het in­ter­net zon­der dat je ei­ge­naar bent van het lied­je of de cd. Een be­ken­de aan­bie­der is Spo­ti­fy. Om via strea­ming naar mu­ziek te luis­te­ren heb je geen mp3-spe­ler nodig. Elk toe­stel met een in­ter­net­ver­bin­ding vol­staat. Ook Apple heeft trou­wens zijn cloud­dienst, waar­mee je je mu­ziek­bi­bli­o­theek kan uplo­a­den op het in­ter­net.

Het be­lang van de iPod voor Apple valt moei­lijk te over­schat­ten. Met dat toe­stel maak­te Apple de sprong van een com­pu­ter­bou­wer voor een ni­che­pu­bliek tot een elek­tro­ni­ca­fa­bri­kant voor het brede pu­bliek. Steve Jobs stak al zijn ener­gie in de mp3-spe­ler. ‘We love music’, ant­woord­de hij ge­vraagd naar het waar­om van dit toe­stel. Met iTu­nes werd Apple ook nog eens de groot­ste pla­ten­win­kel van de pla­neet.

Heb­be­ding

De iPod was niet de eer­ste mp3-spe­ler op de markt. Maar de ge­bruiks­vrien­de­lijk­heid, de – toen – gi­gan­ti­sche op­slag­ruim­te en de kop­pe­ling met de iTu­nes-win­kel maak­ten het toe­stel het per­fec­te heb­be­ding om de Ame­ri­ka­nen de aan­sla­gen van 9/11 te hel­pen ver­ge­ten. Con­su­men­ten die een iPod in han­den had­den, waren na­dien snel­ler ge­neigd ook een Mac-com­pu­ter of een i­Phone van Steve Jobs te kopen.

Al is het be­lang ge­daald, Apple laat zijn mu­ziekspe­ler niet zo­maar in de steek. Het toe­stel ge­ne­reert nog steeds mil­jar­den euro’s omzet met een aan­trek­ke­lij­ke winst­mar­ge. Vol­gens hard­nek­ki­ge ge­ruch­ten op tech­no­lo­gie­blogs komt er dit na­jaar een nieu­we ver­sie van de iPod Touch, de mu­ziekspe­ler met aan­raak­scherm. Het toe­stel zou een nieu­we pro­ces­sor en een gro­ter scherm krij­gen. De iPod Touch wordt trou­wens steeds meer in de markt gezet als een mul­ti­me­dia-ap­pa­raat: een mu­ziekspe­ler maar even­goed een spel­con­so­le.

Ook de an­de­re mo­del­len moe­ten we on­danks de da­len­de cij­fers nog niet voor dood ver­kla­ren. De klei­ne iPod nano is ide­aal bij het spor­ten, de shuf­fle is de goed­koop­ste optie en daar­door een ide­aal ca­deau, de clas­sic zal dan weer con­su­men­ten met een grote mu­ziek­col­lec­tie ver­lei­den.

En zelfs in het on­ge­loof­waar­di­ge sce­na­rio dat het pro­duct zou ver­dwij­nen, heeft de iPod een on­uit­wis­ba­re in­druk na­ge­la­ten op de mu­ziek­in­du­strie. Het mu­ziek­al­bum heeft aan be­lang in­ge­boet, de track­cul­tuur is in de plaats ge­ko­men: losse num­mers wor­den apart be­luis­terd en ge­kocht. En de iPod met zijn iTu­nes-bi­bli­o­theek bleek een van de zeld­za­me suc­ces­sen tegen mu­ziek­pi­ra­te­rij.

Bron: De Tijd

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo