Straftaksen tot 38 % doen Chinese merken weinig pijn

Brussel bestraft elektrische auto’s uit China met een voorlopige invoertaks tot 38 %. Analisten denken dat Chinese merken die extra kosten vlot zullen verteren en consumenten deels de rekening zullen betalen.
Vorige maand verhoogden de Verenigde Staten hun heffingen op geïmporteerde elektrische auto’s (EV’s) uit China naar 100 % en afgelopen zaterdag deed Turkije iets gelijkaardigs met een extra taks van 40 %. En dus kon Brussel niet achterblijven en kondigde de Europese Commissie op haar beurt voorlopige straftarieven aan die ingaan vanaf 4 juli.

Voor de bekendste Chinese autofabrikanten BYD, Geely (producent van onder meer Volvo) en SAIC komen de straftarieven neer op respectievelijk 17,40, 20 en 38,10 %. En dat bovenop de 10 % invoerheffing die in de EU vandaag al geldt. De overige automerken krijgen een straftarief van 21 % voor wie meewerkte aan het Europese antidumpingonderzoek en van 38,10 % voor alle Chinese autoproducenten die niet meewerkten.

Voorlopige maatregel

De Commissie anticipeert zo op de golf goedkope Chinese elektrische auto’s uit China die het Westen straks dreigt te overspoelen. Brussel heeft naar eigen zeggen voldoende bewijs gevonden dat de Chinese autofabrikanten profiteren van illegale staatssubsidies, waardoor hun EV’s in Europa kunstmatig goedkoop op de markt komen en oneerlijke concurrentie creëren. Al volgt een definitieve beslissing pas op 2 november, wanneer het antidumpingonderzoek volledig is afgelopen. Daarna kunnen de lidstaten er nog over stemmen. Bij groen licht, zullen de extra importtaksen gelden voor een periode van vijf jaar.

Een op de vijf uit China

In China geproduceerde Tesla’s krijgen later mogelijk een apart tarief. De taks zal ook Europese autobouwers zoals BMW, Volkswagen, Renault en Mercedes-Benz treffen die eveneens veel EV-fabrieken hebben staan in China.

De Europese import van elektrische auto’s uit China steeg de voorbije jaren fors van 1,6 miljard dollar in 2020 naar 11,5 miljard dollar in 2023, berekende het onderzoeksbureau Rhodium Group. Volgens de ngo Transport and Environment, die zich richt op groen beleid, waren elektrische auto’s die in China zijn gemaakt door zowel Chinese als niet-Chinese merken in 2023 bijna goed voor 20 % van de totale verkoop in de EU.

Volgens de Financial Times zouden met name Spanje en Frankrijk voor deze extra heffingen gelobbyd hebben in Brussel. Duitsland, Zweden en Hongarije zijn tegen, uit angst dat China met vergeldingsmaatregelen zal komen. Peking, dat woensdag al verbolgen uithaalde naar het “typische Europese protectionisme”, heeft immers al gedreigd met maatregelen in de landbouw en gelijkaardige importtaksen op westerse auto’s, cognac en Europese zuivelproducten.

Oliver Zipse, voorzitter van BMW dat zelf in China jaarlijks vele tienduizenden auto’s verkoopt, reageerde woensdag dan ook zuur. ‘Dit is de verkeerde weg voor Europa. Protectionisme kan leiden tot een gevaarlijke spiraal: tarieven leiden tot nieuwe tarieven, tot isolatie in plaats van tot samenwerking.”

Toch blijft het de vraag of het politiek ook zover komt. De Commissie wil nog steeds in dialoog gaan met Peking om naar een oplossing te zoeken voor het dreigende handelsconflict en dat op basis van de WTO-regels. Daardoor blijft een onderhandelde oplossing met China in de komende maanden nog steeds mogelijk.

Kosten doorberekenen

Tal van analisten wijzen er bovendien op dat de aangekondigde Europese importaksen lager zijn dan gevreesd en binnen de verwachtingen blijven. Waardoor de meeste Chinese merken ze vlot zullen kunnen verteren. Ook al zullen de extra taksen de Chinese autobouwers volgens berekeningen van het Duitse Kiel-instiuut in totaal ongeveer 4 miljard dollar kosten.

Jeff Chung, analist bij de Amerikaanse bankreus Citi rekende uit dat een Chinese autoreus als BYD zelfs met tarieven van 30 % nog steeds een hogere nettowinst per voertuig in Europa kan behalen dan in China zelf. Daarbij gaat Chung ervan uit dat BYD zo ongeveer de helft van de extra kosten doorrekent aan de klanten.

“De echte test zal zijn of Peking echt wraak zal nemen, of niet, voegt Will Roberts, hoofdanalist bij Rho Motion, daar aan toe. “Veel Europese fabrikanten zijn nog steeds afhankelijk van de Chinese afzetmarkt, dalende winsten uit het Oosten zullen hun vermogen om de transitie te maken naar klimaatvriendelijke elektrische auto’s dus alleen maar vertragen.”

Dat is niet de enige adder onder het gras. James Moran, analist bij de Brusselse denktank CEPS, heeft nog een andere bedenking. “Velen zullen nu zeggen dat het goed is om hard te zijn tegen China, maar consumenten zullen dit niet leuk vinden. Deze nieuwe forse importtaksen zullen elektrische auto’s in Europa veel duurder maken.”

TANGHE, N. Straftaksen tot 38 % doen Chinese merken weinig pijn. De Standaard, 13 juni 2024, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo