mens en samenleving logo

Apple groter dan België? Onzin

Apple heeft nog een lange weg af te leggen om ‘groter’ te zijn dan België
Verleden week stond het breed uitgesmeerd in de financiële pers. Apple is groter dan Polen en België. Het klonk spectaculair… en ook wel compleet ongeloofwaardig voor eenieder met een kritische geest. Zoals zo dikwijls werden economische grootheden met elkaar vergeleken die niets met elkaar te maken hebben, en conclusies getrokken die volledig mank lopen.

Hoe kwamen de ‘onderzoekers’ tot de conclusie dat Apple groter is dan België? Wel, ze namen de marktkapitalisatie (de totale beurswaarde) van Apple en vergeleken die met het bruto binnenlands product van België. Dat laatste bedroeg in 2011 529 miljard dollar. De marktkapitalisatie van Apple vandaag is 556 miljard dollar. Apple is dus groter dan België.

Enige uitleg kan helpen om het voorgaande te begrijpen. De marktkapitalisatie van een onderneming is de totale marktwaarde van alle aandelen van een bedrijf. Het wordt verkregen door de prijs van een aandeel te vermenigvuldigen met de hoeveelheid aandelen die een bedrijf heeft uitgegeven. Deze berekening voor Apple leidt tot 556 miljard dollar. Is dit bedrag vergelijkbaar met het bbp van België? Helemaal niet.

Om dit in te zien moeten we goed begrijpen wat de prijs van een aandeel uitdrukt. Die prijs weerspiegelt de verwachtingen die vandaag bestaan over de toekomstige dividenden die door de onderneming (per aandeel) zullen uitgekeerd worden. Meer precies wordt de prijs van een aandeel gedefinieerd als de huidige waarde van alle toekomstige dividenden (per aandeel). De prijs van het aandeel van Apple is de laatste paar jaren spectaculair gestegen omdat door het succes van producten als iPhone en iPad de verwachtingen van de beleggers over de toekomstige winstgevendheid van Apple buitengewoon optimistisch zijn. Dit optimisme heeft ertoe geleid dat in de laatste vijf jaar het Apple aandeel met 10 is vermenigvuldigd. Met het gevolg dat de marktkapitalisatie van Apple in vijf jaar tijd met 10 is vermenigvuldigd. Het is moeilijk om hieruit te besluiten dat Apple tienmaal groter is vandaag dan vijf jaar geleden.

Marktkapitalisatie is dus een heel ander concept dan het bbp. Deze laatste meet al wat binnen een land gedurende een jaar wordt geproduceerd. De nadruk ligt op ‘binnen een land’. We mogen dus niet zomaar de marktwaarde van alles wat in een land wordt verkocht optellen, want dan zouden we ook de waarde van de ingevoerde goederen en diensten meetellen. En die zijn niet binnen het land geproduceerd. Vandaar dat economen het bbp ook definiëren als de som van alle toegevoegde waarden die in een land gedurende een jaar zijn geproduceerd. Met toegevoegde waarde wordt dan bedoeld de waarde van de productie die binnen het land is ’toegevoegd’.

Hoe kunnen we nu tot een zinvolle vergelijking komen tussen Apple en België? We kunnen het concept toegevoegde waarde ook toepassen op Apple. De totale omzet van Apple was 185 miljard dollar in 2011. In die 185 miljard zitten ook vele componenten die niet door Apple zijn geproduceerd maar die ‘ingevoerd’ werden uit andere ondernemingen. Neem een iPhone. Daar zitten componenten in die door Apple zijn gekocht van Samsung (Korea) en van vele andere bedrijven in de wereld. Die waarde van die ‘ingevoerde’ componenten moet afgetrokken worden van de waarde van een iPhone. Dan krijgen we de waarde die Apple heeft toegevoegd. En dat is vergelijkbaar met het bbp van een land.

Ik heb mij een tiental jaren geleden geamuseerd om dat te berekenen voor grote multinationals. Ik kwam tot de bevinding dat de toegevoegde waarde van een typische grote multinational ongeveer 25 procent was van de omzet. Ik vermoed dat dit voor Apple hoger ligt dan voor een typische multinational. Apple is er buitengewoon goed in geslaagd om extra waarde te creëren die ver uitstijgt boven de waarde van de componenten die gebruikt worden in producten als iPhone en iPad. Mijn schatting is dat de toegevoegde waarde van Apple wel eens 50 procent van de omzet zou kunnen zijn.

Als ik die verhouding toepas op de omzet van Apple dan kom ik tot een toegevoegde waarde van (afgerond) 95 miljard dollar. Dit is het getal dat moet vergeleken worden met het Belgische bbp van 529 miljard dollar. Apple heeft dus nog een lange weg af te leggen om ‘groter’ te zijn dan België.

Dat zal volgens mij niet gebeuren. Niet dat het mij veel zou schelen als Apple toch groter zou worden dan België. Alvorens dat gebeurt zal het aandeel van Apple crashen en niemand zal dan nog beweren dat Apple groter is dan België.

Bron: De Morgen
Column prof. Degrauwe

  1. Waarom hoort het artikel thuis in thema 5?
  2. Wat versta je onder marktkapitalisatie?
  3. Hoe definieert de auteur het begrip bbp? Komt dit overeen met wat je geleerd hebt? Verklaar.
  4. Som de drie methodes op om het bbp te berekenen. Met welke methode komt de definitie in het artikel overeen? Verklaar.
  5. Waarom kun je de marktkapitalisatie van Apple niet vergelijken met het bbp van België?
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers