Coronacrisis dopeert winst van Zalando

De Duitse webshopreus Zalando profiteert volop van de coronacrisis en trekt na een sterk tweede kwartaal de winstverwachtingen voor dit jaar op.

Uit de voorlopige cijfers blijkt dat Zalando het afgelopen kwartaal de omzet met een kwart zag stijgen tot 2 miljard euro.

De webshop haalde profijt uit de lockdown. Winkels bleven weken gesloten en veel shoppers ruilden de winkelstraat noodgedwongen voor een bezoek aan een webshop. In drie maanden tijd kon Zalando meer dan 3 miljoen nieuwe klanten aantrekken en sloten ook meer merken en winkelketens zich aan bij het Zalando-platform.

Die stormloop geeft de resultaten van de webshop een stevige opkikker. Volgens de voorlopige cijfers zou de aangepaste kwartaalwinst van Zalando landen tussen 200 en 220 miljoen euro, meer dan het dubbele dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Toen verdiende Zalando 102 miljoen euro.

Voor het hele jaar rekent de groep op een aangepaste bedrijfswinst van 250 tot 300 miljoen euro, meer dan wat de eerdere prognose van 100 tot 200 miljoen euro voorspelde. En dat bij een omzetgroei die 15,00 tot 20,00 % hoger moet liggen dan in het vorige boekjaar.

Dat de verwachtingen voor de jaarwinst niet worden opgetrokken, heeft voor een stuk te maken met de investeringen die Zalando plant. Het investeringsbudget voor dit jaar zou uitkomen tussen 230 en 280 miljoen euro.

DEREYMAEKER, F. Coronacrisis dopeert winst van Zalando. De Tijd, 17 juli 2020, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo