Handelsbarometer staat op storm

Het was vorige week een indrukwekkend zicht: de HMM Gdansk, het op een na grootste containerschip ter wereld, dat via de Westerschelde koers zette naar de Antwerpse Noordzee­terminal. De containeroverslag in het eerste halfjaar was nauwelijks aangetast door het nieuwe coronavirus, meldde de haven bij die gelegenheid. De wereldhandel bleef doordraaien, leek het wel.

Maar gisteren klonk vanuit de Wereldhandelsorganisatie (WTO) een heel ander geluid. De omvang van de wereld­wijde handelsstromen is fors afgenomen. In die mate zelfs dat de handelsbarometer van de WTO op zijn laagste punt is terechtgekomen sinds het ontstaan ervan in 2007.

 

De index staat nu op 84,5, ver onder de referentie van 100 die de groeitrend op lange termijn aanduidt. De WTO schat dat er in het tweede kwartaal 18,50 % minder goederen verhandeld zijn dan in dezelfde periode vorig jaar.

De komst van de HMM Gdansk kon ook niet verhullen dat het totale overslagvolume in Antwerpen met 4,90 % afnam. En dan was Antwerpen nog een van de minst getroffen havens. Rotterdam verwerkte 9,10 % minder goederen, in New York ging het volume met 8,50 % achteruit, Hamburg zag de containeroverslag met 11,30 % afnemen. De cijfers spreken boekdelen: het sars-CoV-2-virus heeft er stevig ingehakt.

WTO-indicatoren

De handel in auto-onderdelen is er het slechtst aan toe, blijkt uit de WTO-indicatoren. De luchtvracht doet het ­nauwelijks beter. Met het internationale containervervoer is het iets minder slecht gesteld, terwijl de handel in elektronische componenten en landbouwproducten het minst van de pandemie te lijden hebben.

De barometer dient als hulpmiddel om de trends in de wereldhandel te voorspellen. In die zin duidt het diepte­record op een nakende verslechtering. Dat de situatie in 2021 opnieuw zal normaliseren volgens een zogenaamde V-vormige curve is dan ook lang niet zeker. ‘Een L-vormig traject kan niet uitgesloten worden’, laat de WTO weten. Dat zou betekenen dat de wereldhandel voor langere tijd op een lager niveau blijft hangen.

Veel zal afhangen van de snelheid waarmee de wereld ­terugkeert naar een ‘normale toestand’. Als de omzet in de winkelstraten tijdens de koopjesperiode 40,00 % lager ligt, scheelt dat al snel heel wat containers met kleren uit China. Eenzelfde verhaal voor de autosector. In de eerste helft van dit jaar werden in België bijna honderdduizend auto’s minder ingeschreven dan het jaar voordien. Vertaald naar heel Europa maakt dat flink wat overtochten van autoschepen overbodig. Er is natuurlijk ook nog de instorting van de vraag naar olie. Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) zullen er dit jaar per dag 9,3 miljoen vaten per dag minder verbruikt worden dan vorig jaar. Dat zijn heel wat volle olietankers.

MOOIJMAN, R. Handelsbarometer staat op storm. De Standaard, 20 augustus 2020, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo