Vlaams platform Streamz sluit ‘sterk jaar’ af met ruim 7 miljoen euro verlies

De streamingdienst Streamz heeft vorig jaar ruim 7 miljoen euro verlies geboekt. Maar de joint venture van DPG Media en Telenet kan verder dankzij een kapitaalverhoging van 33 miljoen euro van zijn eigenaars.Streamz, het nummer drie van de streamers in Vlaanderen, na Netflix en Disney+, bleef in zijn derde jaar na oprichting verlieslatend. Het platform, waarvan de mediagroep DPG Media en het telecombedrijf Telenet samen eigenaar zijn, meldt in zijn pas gepubliceerde jaarrekening voor 2023 vergelijkbare cijfers met het jaar ervoor. De inkomsten stegen licht (van 50,7 miljoen euro in 2022 naar 52,6 miljoen euro), de kosten deden dat eveneens (van 57,7 tot 59,5 miljoen). Het nettoverlies komt uit op 7,4 miljoen euro, iets minder dan in 2022 (7,6 miljoen).

Ondanks die rode cijfers spreekt Streamz in het commentaar bij de jaarrekening over een commercieel sterk jaar. De suggestie is dat het nog in de investeringsfase zit en de verliezen dus in die context passen.

Streamz pompt flink wat geld in nieuwe tv van eigen bodem – kijkers consumeren het liefst lokale content – met dit jaar om de twee weken een nieuwe reeks. Volgens het platform resulteert de focus op meer lokale content en in het bijzonder Streamz Originals (eigen producties) in een verdubbeling van de omzet door de verkoop van content. Voor 2024 wordt verdere groei voorzien. ‘De lokalecontentstrategie wierp vruchten af, met een stijging van de kijkcijfers met 47 % tot gemiddeld 2 miljoen opgestarte video’s per week tegenover 1,3 miljoen in 2022. Negen van de tien meest bekeken titels waren lokale producties’, luidt het.

Tegelijk lanceerde Streamz vorig jaar een goedkopere formule met reclame om een door adverteerders gegeerd profiel – jongeren – te lokken. Volgens het bedrijf is bijna driekwart van de klanten van het goedkopere Streamz Basic jonger dan 35, in vergelijking met zes op de tien voor Streamz in zijn geheel. Belangrijk ook is dat vier op de tien klanten vastliggen met een voordelig abonnement van zes maanden of een jaar. Dat helpt in de strijd tegen de grote vijand van streamers: churn , waarbij mensen voor korte tijd een abonnement nemen, alles bekijken wat ze willen zien en het weer opzeggen.

Het nadeel is natuurlijk dat de goedkopere abonnementen op de inkomsten wegen. Bovendien geeft het bedrijf aan last te hebben van de trend dat mensen hun kabelabonnement voor lineaire tv opzegden bij Telenet en zo ook bij Streamz verdwenen.

Toch volstond de groei in nieuwe abonnees uiteindelijk om de omzet met 4 % te zien stijgen. De – vooralsnog bescheiden – reclame-inkomsten moeten de inkomsten ook dit jaar helpen te groeien.

Maar die inkomsten wogen dus opnieuw niet op tegen de gestegen kosten. Die zijn vooral te verklaren door investeringen in producties. ‘Dit bedrijfsverlies is binnen budget en geeft Streamz voorsprong op zijn langetermijnambities zoals gepland in ons meerjarenplan’, klinkt het.

De verliezen passen dus in de context dat Streamz nog altijd jaagt op groei in marktaandeel. Daarvoor sloot het ook deals met de openbare omroep VRT en met het entertainmentbedrijf Studio 100 voor kinder-tv. Een tegenvaller daar is dat het binnenkort de meeste reeksen van de Amerikaanse zender HBO verliest. Eigenaar Warner Bros. Discovery lanceert op 1 juli Max, zijn eigen streamer, in België. Vanaf dan komen er geen nieuwe HBO-reeksen meer bij op Streamz, en de ‘oude’ worden er gaandeweg afgehaald.

Een kapitaalverhoging door beide aandeelhouders van 33 miljoen euro begin 2023, waarvan 21 miljoen euro omzetting van bestaande leningen, creëert een sterke financiële buffer die Streamz in staat stelt het verlies van 2023 op te vangen en zijn groeiambities te ondersteunen. ‘Die versterking van onze kapitaalbuffers toont het geloof van beide aandeelhouders in Streamz als langetermijnstreamingspeler in Vlaanderen’, luidt het.

Opvallend is dat Streamz dus meldt nog altijd in een andere fase te zitten dan de rest van de streamingmarkt. Daar krijgt rendabiliteit voorrang op abonnee- en omzetgroei.

BERVOET, D. Vlaams platform Streamz sluit ‘sterk jaar’ af met ruim 7 miljoen euro verlies. De Tijd, 4 juni 2024,17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo