Laat de prijzenoorlog in de telecom maar beginnen

Minister voor Telecom Petra De Sutter (Groen) werd donderdag opgetrommeld om het lintje door te knippen van het gloednieuwe kantoor van Digi Belgium, hartje Brussel. Het moet onderstrepen dat de vierde telecomoperator die de Belgische telefoniemarkt wil openbreken, er klaar voor is. Digi Belgium telt nu zo’n negentig medewerkers, dat moeten er tegen het einde van het jaar driehonderd worden.

In de zomer – zonder te duiden wanneer dat juist is – start het bedrijf met de verkoop van gsm-abonnementen in heel België. Digi zou voor België met “ongezien lage prijzen” op de markt komen. Hoe laag wil het nog niet zeggen, want het bedrijf wil de drie bestaande telecomspelers niet te vroeg wakker schudden om met een tegenzet te komen. Het richt zich voorlopig alleen op 5G-abonnementen, omdat het daar een deal heeft met Proximus om zijn 5G-netwerk gedurende 5 jaar te gebruiken.

Intussen kan het zijn eigen netwerk uitbouwen, zo’n 4.000 5G-masten. Voor internet heeft het niet zo’n deal, omdat de prijzen die de andere telecomoperatoren aanrekenen voor het gebruik van hun netwerk te hoog liggen. Digi bouwt wel zijn eigen glasvezelnetwerk uit, voorlopig alleen rond Brussel. In het Brusselse zijn er al 60.000 glasvezelaansluitingen. “We staan open om met de andere spelers samen glasvezelnetwerken uit te bouwen”, zegt Jeroen Degadt, de nieuwe topman van Digi Belgium, met een verleden bij Proximus.

Digi Belgium is voor de helft eigendom van het Roemeense Digi en voor de andere helft van het West-Vlaamse Citymesh – ooit begonnen met het bouwen van wifinetwerken op campings aan de Belgische kust. Citymesh wordt gecontroleerd door het Limburgse Cegeka. Deze drie partijen zijn ervan overtuigd dat er in de Belgische telecommarkt plaats is voor een prijsbreker, omdat de bestaande telecomspelers te hoge prijzen hanteren. De Sutter suggereerde dat in haar toespraak ook, door te verwijzen dat de telecomtarieven in België merkbaar hoger liggen dan in veel andere Europese landen.

Digi Belgium-eigenaren Cegeka en Citymesh hebben vooral ervaring in de professionele markt. Om de consumentenmarkt open te breken rekent men vooral op de expertise van het Roemeense moederbedrijf Digi, dat niet alleen in eigen land een prijsbreker is, maar ook vooral in Spanje, naast nog enkele andere zuiderse landen. Naar eigen zeggen slaagt het erin goedkoper te werken door meer te standaardiseren, diensten eenvoudig te houden en veel in eigen hand te houden.

De twee grote telecombedrijven in België, Proximus en Telenet, lieten weten dat ze niet veel schrik hebben van de nieuwkomer. Bij Proximus klinkt het dat Digi op een ander segment in de markt mikt. Als Digi Belgium substantieel lagere prijzen kan combineren met goede kwaliteit, zal dat misschien anders klinken. Want de Belgische telecommarkt, met 21 miljoen klantenrelaties (een Belg heeft meestal meerdere telecomdiensten), zal wellicht niet veel meer groeien. Waardoor iedere klant van Digi Belgium er een minder wordt van een andere speler. Voor de consument zou een prijsoorlog goed nieuws betekenen.

DECOCK, S. Laat de prijzenoorlog in de telecom maar beginnen. De Standaard, 17 mei 2024, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo