Vooral Britse bedrijven klagen over Brexit

De Brexit-overeenkomst is een maand geleden ingegaan en grote moeilijkheden blijven uit. Als er zich al problemen voordoen, dan vooral aan Britse kant.

ien vrachtwagens stonden er tijdens een ‘piekmoment’ op de wachtzone die de haven van Zeebrugge had ingericht om Brexit-opstoppingen te vermijden, terwijl er plaats was voor 180 trucks. Een van de twee wachtzones is intussen alweer afgebouwd. Een maand na de inwerkingtreding van de Brexit-overeenkomst zijn ernstige ­gevolgen uitgebleven. Geen files, geen vertragingen, geen chaos. ‘Het is beter verlopen dan verwacht’, zegt Tom Hautekiet, de ceo van Port of Zeebrugge.

Als er zich al problemen voordoen bij de handel naar Groot-Brittannië, zitten die vooral aan Britse zijde. De Schotten krijgen hun vis niet op tijd naar het continent, de Noord-Ieren klagen over lege rekken, de Britse webshops zitten met de handen in het haar omdat hun klanten extra kosten aangerekend krijgen, de kmo’s klagen over extra rompslomp.

Meer problemen verwacht

‘De klachten die wij binnenkrijgen van onze leden, gaan vooral over onvoorbereide instanties en afnemers in het Verenigd ­Koninkrijk zelf’, zegt Gilles ­Supply, adviseur Europese en ­internationale zaken bij Voka. ‘Door die problemen rijden veel trucks noodgedwongen leeg ­terug, wat de kosten voor het transport opdrijft. Maar al bij al kunnen we zeggen dat de ­gevolgen meevallen. We hadden meer moeilijkheden verwacht.’

Koen Klingele van het gelijknamige chocoladebedrijf in Evergem heeft dezelfde ervaring. Zijn bedrijf, dat 15,00 % van de ­omzet naar het VK exporteert, werd zelfs door de BBC opgevoerd als onderneming in de Brexit-frontlinie. Maar Klingele denkt dat hij dit jaar evenveel chocolade naar de overzijde van het Kanaal zal verschepen als ­vorig jaar, ondanks een prijs­verhoging die hij op 10,00 % raamt. ‘De kosten voor de administratieve rompslomp moeten doorgerekend worden. En vanaf april komt de eetwareninspectie hier ter plaatse controles uitvoeren die nodig zijn om naar het VK te kunnen exporteren. De documenten opstellen kost ons toch een paar uur werk.’

De voedingsfederatie Fevia sluit niet uit dat het aantal problemen in de komende maanden zal toenemen. ‘Veel bedrijven hebben het zekere voor het onzekere ­genomen en grotere voorraden aangelegd’, zegt Nicholas Courant van Fevia. ‘Misschien is dit de stilte voor de storm.’

In Zeebrugge zijn de volumes inderdaad nog lager dan normaal in januari. ‘We draaien nog niet op volle capaciteit’, zegt ­Haute­kiet. De volumes bedragen 60,00 tot 70,00 % van wat normaal is. Hoopgevend is wel dat het aantal trucks waarvan de papieren niet in orde zijn, sterk gedaald is. ‘In de eerste week ging het om 30 tot 40 procent, nu nog om 2,00 tot 5 ,00 %. Het is een leerproces. We merken wel dat men aan Britse kant minder goed voorbereid is.’

MOOIJMAN, R. Vooral Britse bedrijven klagen over Brexit. De Standaard, 2 februari 2021,
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo