EU houdt Chinese fietsen buiten

Europa handhaaft nog vijf jaar lang een importheffing van 48,50 % op Chinese fietsen.

De maatregel is ­bedoeld om de Europese fietsenindustrie te beschermen tegen dumping door Chinese producenten. De fietsenbranche had de ­Europese Commissie verzocht om de maatregel, die al sinds 1993 van kracht is, voort te zetten. Ondanks de hoge heffingen blijkt de import van goedkope Chinese fietsen nog steeds te stijgen.

Nu ook de VS in het kader van de handelsoorlog hogere tarieven op fietsen hebben ingevoerd, ­pro­beren de Chinezen zelfs meer fietsen in Europa te ­slijten. De ambtenaren van de EU stelden vast dat Chinese fietsen ondanks de bestaande heffingen nog altijd goedkoper zijn dan ­Europese fietsen. Op elektrische fietsen uit China geldt sinds januari zelfs een antidumpingheffing van 79,30 %.

Volgens de Europese sector­organisatie EBMA zijn de maat­regelen nodig om te voorkomen dat goedkope Chinese dumping de binnenlandse Europese fiets­industrie van de kaart zou vegen. De vierhonderd Europese fabrikanten maken samen 11,2 miljoen fietsen per jaar, 60,00 % van het totale aantal fietsen dat in de Europese Unie wordt verkocht. China is goed voor een marktaandeel van 4,00 %.

Volgens het onderzoek van de EU heeft China nu een capaciteit van 117 miljoen fietsen per jaar, terwijl er in China 80 miljoen fietsen worden verkocht. De over­capaciteit is dus dubbel zo groot als de totale Europese markt.

De VS heffen sinds 1 januari een extra heffing van 10,00 % op Chinese fietsen. Op 10 mei werd die heffing verhoogd naar 25 procent. ‘Als onze antidumping­maatregelen beëindigd zouden worden, zou de EU een zeer aantrekkelijke afzetmarkt worden’, stelt het onderzoeksrapport.

EU houdt Chinese fietsen buiten. De Standaard, 30 augustus 2019, 23.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo