Donkere wolken boven autosector

Renault is somber over de wereldwijde autoverkoop, die steeds sneller lijkt te krimpen, ook bij veel rivalen. Waarom? En waar gaat dit naartoe?

Zal de automarkt wereldwijd nog meer krimpen dan aanvankelijk werd aangenomen? Renault denkt van wel. Het aantal verkochte personenauto’s en kleine bedrijfsauto’s neemt dit jaar wereldwijd met 3,00 % af, verwacht het Franse autoconcern volgens AFP. Eerder werd nog gerekend op een krimp van 1,60 %.

wagenverkoop

Renault verkocht zelf vooral minder auto’s in Turkije, Frankrijk en Argentinië. Ook de verkopen aan partnerbedrijven daalden, mede doordat activiteiten in Iran al een jaar zijn stilgelegd. In totaal werden zes procent minder auto’s de toonzaal uitgereden. En dat weegt op de omzet, waarvan Renault de vooruitzichten voor 2019 fors terugschroeft naar ‘hoogstens stabiel’.

Dat de automarkt door de afkoelende wereldeconomie en de oplopende handelsspanningen wereldwijd een tandje terugschakelt, voelen wel meer autoconcerns. Zo kondigde partnerbedrijf Nissan donderdag een grootscheepse reorganisatie aan, waarbij 12.500 banen verloren gaan, nadat de winst het eerste halfjaar was gekelderd. Ook Renault voelt dat, aangezien het een belang van 43 procent in de Japanse autofabrikant heeft. Onder de streep houdt de autobouwer nu nog half zoveel winst over als vorig jaar: ongeveer één miljard euro.

Een tegenvaller die kenmerkend is voor de serieuze dip waarin de autosector is beland. Rivaal Fiat Chrysler meldde al een gelijkaardige krimp in de verkoop. Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, verkocht afgelopen kwartaal 11.000 auto’s minder en maakte woensdag zijn eerste kwartaal­verlies in tien jaar bekend. En ook BMW dook al in het rood.

Kanarie in de koolmijn

En het lijstje gaat verder. Ook bij het Franse PSA zit de verkoop in het slop. Het bedrijf achter merken als Peugeot, Citroën, Opel en Vauxhall verkocht in de eerste jaarhelft 12,8 procent minder voertuigen. Zelfs bij Volkswagen daalt de autoverkoop, zij het slechts lichtjes. Gelukkig was daar ook positief nieuws te melden. Dankzij hogere winstmarges zagen PSA en Volkswagen hun omzet wel nog toenemen. Net als hun (operationele) winst. Al is de vraag ook daar: hoe lang nog?

De enige échte uitzondering in de toonzalen lijkt voorlopig Volvo, dat eigendom is van de Chinese autobouwer Geely. Het Zweedse automerk zag in het tweede kwartaal de autoverkoop met liefst 5,40 % stijgen. Al belette dat Volvo niet om dieper in de kosten te snijden en 750 jobs te schrappen. Daar is de kanarie in de koolmijn de snel dalende operationele winst (-38,00 %), die suggereert dat Volvo zijn stijgende marktaandeel deels heeft ‘gekocht’ met forse prijskortingen.

Probleem China

Binnen de autosector zet men zich dan ook schrap voor nog erger: het doembeeld van een dreigende ‘perfect storm’. Want er is meer dan alleen de sputterende verkoopmachine die zorgen baart. De onderliggende problemen gaan veel dieper dan dat. Er is niet alleen de tanende populariteit van de ooit zo populaire dieselwagens. Ook de afkoelende economie weegt steeds zwaarder op de autosector. Niet alleen in West-Europa, maar ook in China, dat vooral voor Duitse autoproducenten inmiddels wereldwijd afzetmarkt nummer één is geworden. En dan moet de Brexit nog komen en mag Donald Trump het niet in zijn hoofd halen om de Europese autosector te bestraffen met de extra importtarieven waarmee hij al dreigde.

Tegelijk moet de autosector in Europa en de VS zwaar investeren om te voldoen aan de steeds strengere milieunormen. Tel daarbij de gigantische investeringen in een moderner productie- en verkoopapparaat, dat razendsnel moet omgebouwd worden om op tijd klaar te zijn voor de geplande omschakeling naar ‘schone’ elektrische en hybride motoren (en later mogelijk zelfrijdende auto’s), en je begrijpt meteen waarom veel autoconcerns niet alleen hun verkoopcijfers zien smelten als sneeuw voor de zomerzon. Ook hun winst. Waardoor in heel wat directie­kamers het angstzweet uitbreekt.

Tanghe, N. Donkere wolken boven autosector. De Standaard, 27 juli 2019, E2.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo